Mahremiyet eğitimi; çocukların sadece cinsel gelişimleriyle değil aynı zamanda bilişsel, dil, ahlak, sosyal, duygusal gelişim alanlarını da kapsayan bir olgudur. Aynı zamanda bireyin kendini tanıması ve yaşamsal durumlarda ya da kişiler arası ilişkilerde sınır koyması ile ilişkili bir kavramdır. Bu çalışma; annelerin mahremiyet algılarının okul öncesi dönemdeki çocuklarının mahremiyetle ilişkili davranışlarına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel ve nicel olmak üzere iki aşamalı, ilişkisel tarama modeli ile yapılmıştır. Okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören 4-6 yaş çocuğu olan anneler çalışma grubunu oluşturmuşlardır (N=239). Demografik değişkenlerinin belirlenmesi için Bireysel Bilgi Formu; annelerin mahremiyet algılarının belirlenmesi için Mahremiyet Algısı Ölçeği ve annelerin mahremiyet algılarının çocuklarının mahremiyetle ilişkili davranışlarına etkisinin belirlenmesi amacıyla Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu uygulanmıştır. Nitel verilerin değerlendirilmesinde belirli temalar ve kavramlar çerçevesinde birleştirilmiştir. Nicel veriler Mahremiyet Algısı Ölçeğinin alt boyutları ile demografik değişkenler arasındaki farklılık ve ilişki durumlarının belirlenmesi amacıyla iki bağımsız grup arasında karşılaştırmalarda MannWhitney-U testi, üç veya daha fazla bağımsız grubun karşılaştırılmasında ise Kruskal-WallisH testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; bireysel mahremiyet alt boyutunda; anne eğitimi, annenin çalışması ve çocuk sayısı değişkenleri arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Annelerin bireysel mahremiyet algıları arttıkça mekânsal mahremiyet algıları da artmaktadır. Ayrıca başkalarına ilişkin mahremiyet algıları arttıkça; dijital mahremiyet algıları da artmaktadır.
Mahremiyet algısı okul öncesi dönem mahremiyetle ilişkili davranışlar
Privacy training; It is a phenomenon that covers not only the sexual development of children, but also cognitive, language, moral, social and emotional development areas. At the same time, it is a concept related to the individual's self-knowledge and setting limits in vital situations or interpersonal relationships. This work; This study was conducted to determine the effect of mothers' perceptions of privacy on their preschool children's privacy-related behaviors. The research was conducted with a two-stage relational survey model, qualitative and quantitative. Mothers with children aged 4-6 years studying in pre-school education institutions constituted the study group (N=239). Individual Information Form to determine the demographic variables of the study group; The Privacy Perception Scale was used to determine mothers' perceptions of privacy, and the Semi-Structured Interview Form was used to determine the effects of mothers' perceptions of privacy on their children's privacy-related behaviors. In the evaluation of qualitative data, data that were similar to each other were combined within the framework of certain themes and concepts by using content analysis. At the stage of evaluating the quantitative data, the MannWhitney-U test was used in the comparisons between two independent groups, and the KruskalWallisH test was used in the comparison of three or more independent groups in order to determine the difference and relationship status between the sub-dimensions of the Privacy Perception Scale and demographic variables. According to the results obtained; in the sub-dimension of individual privacy; significant difference was found between the variables of mother's education, mother's work and number of children. As mothers' perceptions of individual privacy increase, so does their perception of spatial privacy. In addition, as the perceptions of privacy regarding others increase; Digital privacy perceptions are also increasing
Perception of privacy preschool period privacy-related behaviors
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Aile ve İlişkiler Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |
ADAM AKADEMİ'de yayınlanan tüm makaleler Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Bu lisans; yayınlanan tüm makaleleri, veri setlerini, grafik ve ekleri kaynak göstermek şartıyla veri madenciliği uygulamalarında, arama motorlarında, web sitelerinde, bloglarda ve diğer tüm platformlarda çoğaltma, paylaşma ve yayma hakkı tanır. Açık erişim disiplinler arası iletişimi kolaylaştıran, farklı disiplinlerin birbirleriyle çalışabilmesini teşvik eden bir yaklaşımdır.
ADAM AKADEMİ bu doğrultuda makalelerine daha çok erişim ve daha şeffaf bir değerlendirme süreci sunarak kendi alanına katma değer sağlamaktadır.