Bu çalışmanın amacı, 2019 ve 2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programları’nda eleştirel düşünme becerilerinin öğrenme çıktıları/kazanımlar bağlamında nasıl bir değişim gösterdiğini karşılaştırmalı olarak incelemektir. Eleştirel düşünme, günümüz eğitim sistemlerinde öne çıkan temel becerilerden biri olup, Türkçe dersinin metin analizi, yorumlama ve üst düzey düşünme süreçlerinde merkezi bir role sahiptir. Araştırma, nitel yöntemlerden doküman incelemesi ve içerik analizi ile yürütülmüş, iki programdaki kazanımlar eleştirel düşünme bağlamında tematik olarak karşılaştırılmıştır. Bulgular, 2024 programının eleştirel düşünmeye daha fazla vurgu yaptığını ve kazanımların daha detaylandırıldığını göstermektedir. Özellikle okuma ve yazma alanlarında eleştirel analiz becerilerinin öne çıktığı, ancak dinleme ve konuşma becerilerinde görece daha sınırlı bir yaklaşım benimsendiği tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, Türkçe öğretim programlarının eleştirel düşünmeyi tüm dil becerilerine yayacak şekilde revize edilmesi ve öğretmenlerin bu konuda desteklenmesi gerektiğine işaret etmektedir.
Türkçe dersi öğretim programı eleştirel düşünme kazanım öğrenme çıktısı
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |