Bu araştırmanın amacı, Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan Kademeli Sorumluluk Devri Modeli’nin (KSDM) 5. sınıf düzeyindeki uygulamalarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerini belirlemektir. Çalışma, nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim (fenomenoloji) deseniyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2025–2026 eğitim-öğretim yılında farklı devlet okullarında görev yapan 10 Türkçe öğretmeni ile Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet ortaokulunda KSDM uygulaması deneyimi olan 24 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmış; elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın geçerlik ve güvenirliğini sağlamak amacıyla uzman görüşüne başvurulmuş, çoklu okul bağlamı tercih edilmiş ve kodlamalar iki araştırmacı tarafından bağımsız biçimde yapılarak uzlaşma sağlanmıştır. Bulgular, KSDM’nin öğrencilerin okuma-yazma, öz düzenleme, sorumluluk alma ve iş birliği becerilerini desteklediğini; dersleri daha etkileşimli ve kalıcı öğrenmeyi teşvik eden bir yapıya dönüştürdüğünü göstermektedir. Bununla birlikte zaman yetersizliği, müfredat yoğunluğu, kalabalık sınıflar ve yönerge/metin uygunluğu gibi unsurlar uygulamada sınırlılıklar oluşturmuştur. Sonuç olarak KSDM, 5. sınıf Türkçe öğretiminde pedagojik açıdan etkili ve öğrenci merkezli bir çerçeve sunmakta; modelin sürdürülebilirliği için zaman planlamasının iyileştirilmesi, öğretmenlere yönelik uygulamalı hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi ve düzeye uygun öğretim materyallerinin tasarlanması önerilmektedir.
Kademeli Sorumluluk Devri Modeli (KSDM) Türkçe öğretimi öğretmen görüşleri öğrenci görüşleri.
Bu araştırma 2025 yılında Dumlupınar Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunun 07.08.2025 tarih ve 390 sayılı kararı ile alınan izin doğrultusunda yürütülmüştür. Araştırmada bilimsel araştırma ve yayın etiği ilkelerine uyulmuş; veri toplama sürecinde katılımcılara araştırmanın amacı açıklanmış, gönüllülük esas alınmış, kişisel bilgiler gizli tutulmuştur. Araştırmanın veri analiz aşamasında herhangi bir ihlal yapılmamıştır. Bu çalışma daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere değerlendirmeye sunulmamıştır. Makalenin tüm sorumluluğu yazara aittir.
The purpose of this study is to examine teachers’ and students’ views on the implementation of the Gradual Release of Responsibility Model (GRRM) included in the Turkish Language Course Curriculum at the 5th-grade level. The study was conducted through a phenomenological design, one of the qualitative research approaches. The study group consisted of 10 Turkish language teachers working in different public schools and 24 fifth-grade students from a public middle school affiliated with the Ministry of National Education who had experience with GRRM practices during the 2025–2026 academic year. Data were collected using semi-structured interview forms developed by the researcher and analyzed through content analysis. To ensure validity and reliability, expert opinions were obtained, a multi-school context was preferred, and independent coding by two researchers was carried out to achieve inter-coder agreement. The findings indicate that GRRM supports students’ reading-writing, self-regulation, responsibility-taking, and collaboration skills, while fostering interactive and lasting learning experiences. However, limited instructional time, curriculum intensity, crowded classrooms, and issues related to the appropriateness of instructions or texts were identified as constraints in implementation. In conclusion, GRRM provides a pedagogically effective and student-centered framework for 5th-grade Turkish language instruction. To enhance the model’s sustainability, it is recommended to improve time management, offer practical in-service training for teachers, and develop clear and level-appropriate instructional materials.
Gradual Release of Responsibility Model (GRRM) Turkish language teaching teachers’ perceptions students’ perceptions.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |