Bu araştırmada, işbirlikli
yazma etkinliklerinin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazma
becerilerini geliştirmeye etkisi incelenmiştir. Bunun için araştırmanın yöntemi ve deseni
eylem araştırması olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin sınıf içi yazılı anlatım
uygulamalarını geliştirmek amaçlanmıştır. Bunun için eylem araştırması türlerinden
“sınıf içi eylem araştırması” kullanılmıştır. Uygulamaya 16 öğrenci
katılmıştır. Öğrencilerin A1, A2 ve B1 kurlarının sonunda girdikleri
sınavlardan elde edilen yazılı anlatım çalışmaları “Yaratıcı Yazma Ölçeği” ile
değerlendirilmiştir. Öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerindeki kurlar arası
gelişimini analiz etmek için tekrarlı ölçümler t testi tekniğinden yararlanılmıştır.
Ayrıca katılımcıların uygulama etkinlikleri ile ilgili görüşleri ve uygulama
öğretmenlerinin gözlemleri alınıp bunların içerik analizi yapılmıştır.
Araştırmanın sonucunda işbirlikli yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazma
becerilerini geliştirdiği belirlenmiştir. Öğrencilerle yapılan yüz yüze
görüşmelerde öğrencilere, “Grup olarak yazmak mı yararlı, bireysel yazmak mı?”
sorusu yöneltilmiştir. Öğrencilerin % 73’ü grup olarak yazmanın, % 27’si ise
bireysel olarak yazmanın daha faydalı olduğunu belirtmiştir. Genel olarak
öğrenciler bu uygulamayı kendileri için yararlı bulmuştur. Öğretmenlerin
gözlemlerine göre işbirlikli yazma; akran iletişimine ve öğrenmeye, Türkçe
öğrenme ilgisi ve isteğini artırmaya, yazılı anlatımdaki hataları fark etmeye
ve okuma, dinleme, konuşma gibi diğer dil becerilerinin gelişimine katkı
sağlamaktadır. Öğretmenler bu tür uygulamaların bireysel öğrenme hızı yüksek ve
bireysel öğrenme alışkanlığına sahip olan öğrencilerin Türkçe öğrenme hızını
düşürdüğünü, bazen gruptaki herkesin uygulamalara etkin katılmadığını
belirtmişlerdir. Buna rağmen yazılı anlatım çalışmalarının bir kısmının
işbirlikli yazma şeklinde planlanması Türkçe öğrenmeyi daha eğlenceli hale
getirmektedir.
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi (TYDÖ) işbirlikli yazma yazma eğitimi yaratıcı yazma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |