Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 37 - 46, 22.06.2020

Öz

Araştırmanın amacı sürdürülebilir kalkınma kavramına ilişkin sınıf öğretmen adaylarının metaforik algılarını tespit etmektir. Araştırmaya 2019-20 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Gaziantep ilinde bulunan bir üniversitenin sınıf öğretmenliği ana bilim dalında okuyan üçüncü ve dördüncü sınıf 70 öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarının tamamı daha önce ikinci sınıfta ‘Çevre Bilim ve Eğitimi’ dersini almışlardır. Araştırmanın amacı doğrultusunda araştırmacı tarafından öğretmen adaylarına ‘sürdürülebilir kalkınma ..…’ya benzer, çünkü ……’ şeklinde verilen cümle ile metafor üretmeleri istenmiştir. Öğretmen adaylarının yanıtları içerik analizi ile analiz edilmiştir. Öğretmen adayları toplam beş kategoride kırk bir metafor üretmişlerdir. Adayların ürettikleri metaforlar “Gelecek Nesillere Fayda Sağlama, Denge Oluşturma, Süreklilik, Eşitlik, Yol Gösterici ” kategorilerinde toplanmıştır. Öğretmen adayları sürdürülebilir kalkınmanın çevresel boyutuyla birlikte ekonomik ve sosyal boyutuna ilişkin de görüş belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Arık, S., Yılmaz, M. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları ve çevre kirliliğine yönelik metaforik algıları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1147-1164.
  • Ateş, H., Gül, K. S. (2018). Investigating of pre-service scienceteachers’ beliefs on education for sustainable development and sustainable behaviors, International Electronic Journal of Environmental Education, 8(2), 105-122.
  • Ateş, M., Karatepe, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. International Journal of Social Science (IASSS) , 6 (2), 1327-1348.
  • Aydın, F . (2013). Üniversite Öğrencilerinin “Çevre” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Doğu Coğrafya Dergisi, 16 (26) , 25-44. Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler Dergisi, 10(3), 1293-1322.
  • Aydın, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin metaforik algıları. Doğu Coğrafya Dergisi, 16 (26), 25-44.
  • Büyüköztürk,Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz,Ş, Demirel,F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları, 23.Baskı:Ankara.
  • Çimen, O. (2014). High school students› metaphorical perceptions of environment. Educational Research and Reviews, 9(11), 340-345.
  • Demirbaş, Ç. (2015). Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Kalkınma Farkındalık Düzeyleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 31(1), 300-316.
  • Doğan, Y. (2017).Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kavramına İlişkin Sezgisel Algıları: Bir Metafor Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18 (1 ), 721-740. Ekici, G. (2016). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Mikroskop Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 615-636.
  • Evans, N., Whitehouse, H.,Hickey, R. (2012). Pre-service Teachers’ Conceptions of Education for Sustainability. Australian Journal of Teacher Education, 37(7),1-12.
  • Eyüboğlu K. T., Uslu O. & Öz M. D. (2010) Attitudes of university students towards economic and sustainable development in Istanbul. International Review of Business Research, 6(3), 123–128.
  • Kahyaoğlu, M. (2015). İlköğretim öğrencilerinin doğa kavramına ilişkin algılarının metaforlar yoluyla incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 10 (11), 831-846.
  • Kaya, H.,Coşkun, M., Aydın, F.(2010).The analysis of high school students’ perceptions towards environment” concept. African Journal of Agricultural Research,5(13), 1591-1597.
  • Kaya, M. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği. Turkish Studies: International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic , 9 (2), 917-931.
  • Kaya, M. F. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “küresel ısınma” kavramına yönelik metafor algıları. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(29), 117-134.
  • Kelleci, D. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İklim Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Yoluyla İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Meral, E., Küçük, B. & Gedik, F. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre kavramına ilişkin algıları. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 65-78.
  • Miles, M, B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Moser, K. (2000). Metaphor analysis in psychology-method, theory, and fields of application. Forum: Qualitative Sozialforschung/ Forum: Qualitative Social Research, 1(2). http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1090/2387
  • Muthersbaugh, D., Kern, A. (2012). Pre-Servıce Teachers’ Use Of Images In Integratıng Envıronmental Sustaınabılıty Lessons. Journal Of Teacher Education For Sustainability,14(1),67–79.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramı¬na ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eği¬tim Bilimleri, 6(2) 461-522.
  • Selvi, M., Selvi, M., Güven-Yıldırım, E., Köklükaya, A. N. (2018). Analysis of teacher candidates’ views on sustainable development. JRES, 5(2), 87-104.
  • Terlevıć, M., Istenıč Starčıč, A., Šubıc Kovač, M. (2015). Sustainable spatial development in higher education. Urbani İzziv, 26(1), 105–120. DOI: 10.5379/urbani-izziv-en-2015-26-01-004.
  • Tortop ,H.S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 153-160.
  • Yıldırım,A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, 5. Baskı:Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülfem Muşlu Kaygısız 0000-0003-3286-0454

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 22 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Muşlu Kaygısız, G. (2020). SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 5(1), 37-46.
AMA Muşlu Kaygısız G. SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Research and Experience Journal (REJ). Haziran 2020;5(1):37-46.
Chicago Muşlu Kaygısız, Gülfem. “SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2020): 37-46.
EndNote Muşlu Kaygısız G (01 Haziran 2020) SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Araştırma ve Deneyim Dergisi 5 1 37–46.
IEEE G. Muşlu Kaygısız, “SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”, Research and Experience Journal (REJ), c. 5, sy. 1, ss. 37–46, 2020.
ISNAD Muşlu Kaygısız, Gülfem. “SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 5/1 (Haziran 2020), 37-46.
JAMA Muşlu Kaygısız G. SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Research and Experience Journal (REJ). 2020;5:37–46.
MLA Muşlu Kaygısız, Gülfem. “SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, c. 5, sy. 1, 2020, ss. 37-46.
Vancouver Muşlu Kaygısız G. SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Research and Experience Journal (REJ). 2020;5(1):37-46.