Amaç : Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği öğrencilerinin bilimsel veri tabanlarını kullanma, eleştirel değerlendirme ve araştırma faaliyetleriyle ilgili deneyimleri de dahil olmak üzere kanıta dayalı tıp (KDT) konusundaki farkındalıklarını, bilgilerini ve davranışlarını değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler : Bu ankete 3., 4. ve 5. sınıfta okuyan toplam 274 diş hekimliği öğrencisi katılmıştır. Veriler Google Forms aracılığıyla dağıtılan bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Anket demografik verileri ve KDT’ye yönelik bilgi/tutumları kapsamaktadır. İstatistiksel analizler, p < 0.05 anlamlılık eşiği ile Ki-kare, Fisher'in kesin testleri ve eğilim analizini içermektedir.
Bulgular : Öğrencilerin %56,6'sı KDT'yi duymuş olsa da, sadece %4,7'si resmi KDT eğitimi almıştır. Önemli bir oran (%62,8) KDT hakkında daha fazla bilgi edinme isteğini dile getirmiştir. Literatür taramasının nasıl yapılacağını bilen öğrencilerin oranı %32,5'tir ve sadece %20,8'i daha önce bir literatür taraması yapmıştır. Meta-analiz, katılımcıların %20,8'i tarafından en yüksek kanıt düzeyi olarak doğru şekilde tanımlanmıştır. Sınıf düzeyinde önemli eğilimler gözlenmiştir: yüksek sınıf öğrencileri sistematik derlemeleri, uzman görüşlerini ve ders kitaplarını daha fazla kullanırken, ders notlarına güven azalmıştır (p < 0.001). PubMed farkındalığı sınıf seviyesiyle birlikte azalırken (p < 0.001), Medline ve ULAKBİM kullanımı artmıştır. Yüksek sınıflardaki öğrencilerin araştırma ve eleştirel değerlendirme faaliyetlerine katılımı da anlamlı derecede yüksektir (p < 0.05).
Sonuç : Diş hekimliği öğrencileri arasında KDT farkındalığı ve anlayışı, özellikle daha önceki akademik yıllarda sınırlıdır. Yapılandırılmış KDT eğitiminin diş hekimliği müfredatına dahil edilmesi, öğrencilerin yüksek kaliteli bilimsel kanıtlarla etkileşim kurma becerilerini geliştirebilir, güvenilir veri tabanlarının kullanımını teşvik edebilir ve gelecekteki uygulamalarında daha iyi klinik karar vermeyi destekleyebilir.
diş hekimliği öğrencileri farkındalık kanıta dayalı tıp veritabanı
Aim: This study aimed to evaluate dental students' awareness, knowledge, and behaviors regarding evidence-based medicine (EBM), including their use of scientific databases and experience with critical appraisal and research activities.
Material and Methods: A total of 274 dentistry students in their 3rd, 4th and 5th years participated in this survey. Data were collected via a questionnaire distributed through Google Forms. The questionnaire covered demographic data and knowledge/attitudes toward EBM. Statistical analyses included Chi-square, Fisher’s exact tests, and trend analysis, with a significance threshold of p < 0.05.
Results: While 56.6% of students had heard of EBM, only 4.7% had received formal EBM training. A significant proportion (62.8%) expressed a desire to learn more about EBM. The rate of students knowing how to conduct a literature review was 32.5%, and only 20.8% had previously performed one. Meta-analysis was correctly identified as the highest level of evidence by 20.8% of participants. Significant grade-level trends were observed: higher-grade students showed increased use of systematic reviews, expert opinions, and textbooks, while reliance on lecture notes decreased (p < 0.001). PubMed awareness decreased with grade level (p < 0.001), while Medline and ULAKBIM usage increased. Students in higher grades also showed significantly higher participation in research and critical appraisal activities (p < 0.05).
Conclusion: Awareness and understanding of EBM among dental students are limited, particularly in earlier academic years. Incorporating structured EBM training into the dental curriculum may improve students' ability to engage with high-quality scientific evidence, promote the use of reliable databases, and support better clinical decision-making in their future practice.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Periodontoloji |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3 |