Bu çalışmada yükseköğrenim tercihlerini rehberlik ve psikolojik danışmanlık (RPD) programı olarak belirlemiş lise öğrencilerinin empatik eğilim ve empatik beceri düzeylerinin cinsiyet, algılanan gelir durumu, okul türü ve ilgili programı seçme nedeni gibi değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma evrenini İzmir ili Tire ilçesindeki ortaöğretim kurumlarındaki öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise bu evrenden, yükseköğrenim tercihlerini rehberlik ve psikolojik danışmanlık programı olarak belirlemiş olan 105 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Empatik Eğilim Ölçeği” ile “Empatik Beceri Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiksel veri analizinde, t testi, Kruskal Wallis h testi, Tek Yönlü Varyans analizi ve Mann Whitney U testi yapılmıştır. Araştırmanın sonunda cinsiyet, algılanan gelir durumları ve okul türüne değişkenine göre öğrencilerin empatik eğilim ve empatik beceri düzeyleri arasında anlamlı bir farklılaşma olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Tercih nedenlerine göre ise empatik becerinin farklılaşmadığı ancak empatik eğilimin “Kişilik Özelliklerime ve İlgilerime Uygun Bir Meslek Olması” nedeni lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir. Örneklemin genel olarak Empatik Eğilim Ölçeği Puan ortalamasının (X= 71,54) iyi düzeyde olduğu, Empatik Beceri Ölçeği Puan ortalamasının ise (X= 146.24) “Orta” düzeyde olduğu söylenebilir
In this study, it is intented to examine the empathic tendecies and empathic skills of high school students who have set their higher education preferences as Guidance and Psychological Councelling program in terms of variables such as gender, perceived income level, thype of school and reasons for chosing the relevant programme. Research population consist of students of secondery schools providing education in Tire province of İzmir. The sampling of the study of universe includes 105 people who have set their higher education preferences as Guidance and Councelling programme. In the research, “Personal Information Form”, “Empathic Tendencies Scale” and “Empathic Skills Scale” are used as the means of collecting data. In the statistical analysis, t test, Kruskal-Wallis H test, variance analysis and Mann-Whitney U test was performed. At the end of study, it was found that levels of students’ empathic tendencies and empathic skills according to gender, perceived income level and thype of school have not a remarkable. According to the cause of preferences it was determined that empathic skills is not differentiated but empathic tendencies is differentiated in favor of "A Vocation Proper to My Personal Qualifications and My İnterest". It can be inferred that the average score of Empathic Tendency Scale (X = 71.54) is at a “good” level, and the average score Emphatic Skills Scale (X= 146.24) is at a "medium" level
Diğer ID | JA47UU67YE |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 1 |