The aim of this study is to examine the relationship among secondary
school students’ perceptions of science and peace relation and their genders
through their paintings. Research was performed in 2014-2015 education
year, spring term. The study group used in this research included 102 fifth
grade students (53 females and 49 males) from the İzmit district, Kocaeli
province, who were selected from three different secondary schools using the
criterion sampling method. Research was performed by using survey model over
descriptive research methods. Data of research were collected with draw and
tell technique. During collecting of data, it was requested from students, to
draw a picture which is related with science and peace and to write the relation
of science and peace. Drawings were analyzed with using explicative content
analysis method, writings were analyzed with NVIVO 10 and it was seen that
findings were varied. According to the results of analysis, it is observed that there are
differences in the dimension of the categories of their perceptions about
science and peace relation and the genders of secondary school students, but
this relationship is not statistically significant.
Science Peace Perception Gender Science Education children paintings
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin bilim ve barış ilişkisine yönelik algıları ile cinsiyetleri arasındaki ilişkiyi kendi çizdikleri resimler aracılığıyla incelemektir. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Kocaeli ili İzmit merkez ilçesinden, ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiş olan üç ortaokulun çalışmaya katılım gösteren 102 ( 53 kız- 49 erkek) beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen çalışmanın verileri çiz ve anlat tekniği ile toplanmıştır. Verilerin toplanması sırasında, öğrencilerden, bilim ve barış ilişkisi ile ilgili bir resim çizmeleri ve çizimlerindeki bilim ve barış ilişkisini yazmaları istenmiştir. Çizimler, yorumlayıcı içerik analizi yöntemi ile yazılı anlatımlar ise NVIVO 10 ile analiz edilerek bulgular çeşitlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, ortaokul öğrencilerinin cinsiyetleri ile bilim ve barış ilişkisine yönelik algıları arasında kavramsal kategoriler boyutunda farklılıklar olduğu ancak bu ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 |