Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Sanata İlişkin Düşünceleri ile Benlik Algıları

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 2, 130 - 139, 31.12.2017

Öz

Bu araştırmanın
amacı Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim
gören öğrencilerin sanata ilişkin düşünceleri ve sanat-benlik algılarının
incelenmesidir. LoVette(1997:303), okulların başarıya ulaşması için
öğretmenlerin benlik kavramları üzerine odaklanmaları gerektiğini belirtmiştir.
Ona göre öğrencilerin benlik kavramı ile okul başarıları arasında pozitif bir
ilişki vardır. Başaran'a (1996:114) göre ise bir meslek mensubunun mesleğinde
başarılı olup doyuma ulaşabilmesi için mesleğin gereklerine inanması, mesleği
için gerekenleri bilmesi ve uygulaması zorunludur. Mesleğe karşı olumlu tutum
ve olumlu görüşler, öğretmen adayı açısından daha da önemlidir. Öğretmen
adaylarının sanata ve sanatsal olaylara bakış açıları, sanatsal aktivitelerde
bulunmaları ve mesleklerinin gereklerine inanmaları, onların mesleğe karşı
olumlu bir tutum içinde olduklarının da göstergesidir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2015-2016 Öğretim yılında, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalında okuyan
öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin sanatsal benlik
kavramları, Oğuz Duran, Tezer(2005)’in Sanat Benlik-Kavramı Ölçeği(SBKÖ) ile,
sanata ilişkin düşünceleri ise Sanat ve Sanatçı Konularındaki Düşünceler
Anketi(SKDA) ile ölçülmüştür. Araştırma verilerinin analizinde, ilgili
araştırma sorularına ve verilerin dağılımına bağlı olarak, frekans ve yüzde
hesapları, betimsel istatistikler, t testi, χ² testi gibi istatistiksel
yöntemlerden yararlanılmıştır.

Kaynakça

  • Başaran, İ.E. (1996). Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Cüceloğlu, D.(2002). İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 11.Basım.
  • Duran-Oğuz, N. ve Tezer, E. (2005). Sanat Benlik-kavramı Ölçeği’nin Geçerliği ve Güvenirliği Üzerine Bir Çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3(23): 47-55.
  • Gander, M. J. & Gardiner, H.W. (2001). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (4. baskı), (Çev: B. Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gilbert, P., T., Daniel, T., Giesler, R., Morris, B. ve Kathryn (1995), “When , A., “Comparisons Arise”, Journal of Personality and Social Psychology. Washington, (Number:69).
  • Kapıkıran, A. (2003). Okul Öncesi Öğretmenlerde Tükenmişliğin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (13), 73-78.
  • Kyriakides, L., Creemers, B. P. M. & Antoniou, P. (2009). Teacher behaviour and student outcomes: suggestions for research on teacher training and professional development. Teaching and Teacher Education, 25 (1), 12-23.
  • Kohut, H. (1977). The restoration of the self. International University Press, New York. LoVette, O. K. (1997). To Achieve School Reform Education Leaders Must Focus on Teacher Self-Conpect Education, Vol. 118, No:2, 303-306.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Öztürk, M.O. (2016) Psikanaliz ve Psikoterapi. Türkiye Psikiyatri Derneği, Bayt Yayınları, Ankara. Saracaloğlu, A.S. (1992). Türk ve Japon Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması, İzmir: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 65.
  • Van Vorst, J. G., Buckworth, J. & Ma ern, C. (2002). Physical self-concept and strength changes in college weight training classes. Research Quarterly for Exercise and Sport, 73, 113-117.

The Views And The Perception of Self of The Visual Art Teacher Candidates

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 2, 130 - 139, 31.12.2017

Öz

The aim of this research is to observe the point of
views and the perception of art-self of the students who are studying at  the department of Fine Art Education and  Art- Craft. LoVette has stated that in order
for schools to be able to succeed, teachers are to focus on self-conception(1997:303).
According to the above-mentioned scholar, there is a positive correlation
between the students’ self-conception and their success rate at school.
However, according to Başaran(1996:114) a member of any profession is obliged
to believe in what the profession necessiates, have a knowledge of  it and carry it out accordingly to gain
satisfaction in his job. Positive attitudes and views towards the job are more
pivotal for the teacher candidate. It is also an indicator for the teacher
canditates  that they  have a 
point of view towards art and artistic events, perform artistic
activities, and believe in what their profession requires. The students who
studied Art-Craft in the education faculty of Fine Arts  and Education at Adnan Menderes
University  take participation in the
working group of the research. Within the research, the concept of artistic
self  has been evaluated by Oğuz Duran
Tezer’s Art- Self Concept scale (SBKÖ) (2005), also his views upon arts have
been evaluated by the survey of the subjects on Art and Artist ( SKDA). In the
analysis of the research data, depending on the related research questions and
the variance of the data, frequency and percentage distribution, descriptive
statistics, t test , χ² test have been used

Kaynakça

  • Başaran, İ.E. (1996). Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Cüceloğlu, D.(2002). İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 11.Basım.
  • Duran-Oğuz, N. ve Tezer, E. (2005). Sanat Benlik-kavramı Ölçeği’nin Geçerliği ve Güvenirliği Üzerine Bir Çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3(23): 47-55.
  • Gander, M. J. & Gardiner, H.W. (2001). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (4. baskı), (Çev: B. Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gilbert, P., T., Daniel, T., Giesler, R., Morris, B. ve Kathryn (1995), “When , A., “Comparisons Arise”, Journal of Personality and Social Psychology. Washington, (Number:69).
  • Kapıkıran, A. (2003). Okul Öncesi Öğretmenlerde Tükenmişliğin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (13), 73-78.
  • Kyriakides, L., Creemers, B. P. M. & Antoniou, P. (2009). Teacher behaviour and student outcomes: suggestions for research on teacher training and professional development. Teaching and Teacher Education, 25 (1), 12-23.
  • Kohut, H. (1977). The restoration of the self. International University Press, New York. LoVette, O. K. (1997). To Achieve School Reform Education Leaders Must Focus on Teacher Self-Conpect Education, Vol. 118, No:2, 303-306.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Öztürk, M.O. (2016) Psikanaliz ve Psikoterapi. Türkiye Psikiyatri Derneği, Bayt Yayınları, Ankara. Saracaloğlu, A.S. (1992). Türk ve Japon Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması, İzmir: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 65.
  • Van Vorst, J. G., Buckworth, J. & Ma ern, C. (2002). Physical self-concept and strength changes in college weight training classes. Research Quarterly for Exercise and Sport, 73, 113-117.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Reyhan Demir Bağatır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2017
Kabul Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir Bağatır, R. (2017). Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Sanata İlişkin Düşünceleri ile Benlik Algıları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 130-139.