Bu
araştırmada okulların DNA profilleri ile öğretmenlerin psikolojik sermaye algı
düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlemesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel
tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Uşak ilinde
çalışan öğretmenler, örneklemini ise ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan
308 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmenler
okulları daha çok esnek örgüt profilinde görmektedirler. Öğretmenler
okullarının orta düzeyde askeri, tam zamanlı, gelişigüzel ve yönetim ağırlıklı,
düşük düzeyde pasif saldırgan örgüt profilinde olduğunu düşünmektedirler.
Öğretmenlerin genel olarak psikolojik sermaye algı düzeyleri yüksektir.
Psikolojik sermayenin boyutlarından güven ve özyeterlik düzeyleri çok yüksek
düzeydedir ve diğer boyutlardan daha fazladır. Öğretmenlerin umut, iyimserlik,
dışadönüklük ve psikolojik dayanıklılıkları ise yüksek düzeydedir. Sağlıklı
örgüt profilleri ile öğretmenlerin psikolojik sermayeleri arasında pozitif
yönlü bir ilişki bulunmaktadır. Bu ilişki esnek ve tam zamanlı örgüt ile orta düzey, askeri örgüt profili
ile düşük düzeydedir. Okulların sağlıksız örgüt profilleri ile öğretmenlerin
psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki ise negatif yönlü olarak bulunmuştur. Yine araştırmada okulun esnek örgüt ve
tam zamanlı örgüt boyutlarının
psikolojik sermayeyi anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Okullarda
sağlıklı örgüt profili özelliklerinin artırılmasına yönelik gerekli çalışmalar
yapılmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 25 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 |