Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Osmanlı Devleti ile İlgili Bilgi Düzeyleri, Bakış Açıları ve İlgilerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 1, 59 - 70, 13.07.2018

Öz

Bu çalışma Ortaokul 3. ve 4.
sınıf öğrencilerinin Osmanlı devleti ile ilgili bilgi düzeylerinin Osmanlı devletine
yönelik bakış açılarının ve ilgilerinin tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ili
Küçükçekmece ilçesinde bulunan 3. ve 4. sınıf ortaokul öğrencileri
oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde
A ortaokulunda öğrenim gören 200 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veriler
araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen anket ile
toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler bir bilgisayar programı
aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara
göre ortaokul öğrencilerinin Osmanlı devleti denilince ilk aklına gelen
ifadeler savaşlar, padişahlar, kazanılan zaferler, saraylar, tarihi eserler ve
mehter marşıdır. Öğrencilerin çoğunun Osmanlı tarihi ile ilgili kitap
okumadığı, Osmanlı tarihi ile ilgili tarihi eserleri yeterince gezmediği fakat
gezmek istediği, Osmanlı padişahlarının isimlerini fazla hatırlamadığı tespit
edilmiştir. Öğrencilerin çoğu Osmanlı devletini adaletli bir şekilde yönetilen,
hak ve özgürlüklerin korunduğu, ülkemizin ve milletimizin bugünlere gelmesinde
etkili olan, Dünyanın en güçlü ordusuna sahip olan, farklı inanç ve düşüncelere
hoşgörülü bir devlet olarak algılamaktadır.

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. ve Arslan Y. (2007). “Türkiye’de Ortaöğretim Öğrencilerinin Tarih Kavramlarını Kazanma Durumu ve Değerlendirilmesi”, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (18), s. 137-154.
  • Bayramoğlu, Ç. A. (2016). Sosyal bilgiler programında yer alan tarih konularının tarihsel düşünme becerileri açısından değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın.
  • Bakan, İ., ve İlker, Kefe (2012). Kurumsal açıdan algı ve algı yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 19-34.Bulut, B. (2011). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programında yer alan konuların tarih bilincini oluşturmadaki etkililiğinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Elazığ ili örneği). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Elazığ
  • Çifçi, T. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi romanların kullanımının öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
  • Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih öğretiminde filmlerin yeri ve önemi. Bilig, Yaz/42, 77-93.
  • Dervişoğlu, M. F., Arseven, A., ve Uludağ, C. (2015). Ortaöğretim 9., 10. ve 11. Sınıf Öğrencilerinin Tarihe İlişkin Algıları Ve Tarih Bilinci Oluşumlarının İncelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 4(1).s. 65 – 82.
  • Gökkaya, A. K., ve Yeşilbursa, C. C. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi yerlerin kullanımının akademik başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,7(2), 483-506.
  • Kaya, R., ve Demirel, M. (2008). Lise 3.sınıf öğrencilerinin tarih derslerindeki ilgi alanları (Erzurum örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1). 163-177
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi (23. Bask). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Morgan, C. T. (2005). Psikolojiye Giriş, Yayın Sorumlusu: Sirel Karakaş, 16. Basım, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Yayın, (05-06).
  • Ocak, G., ve Demirdelen, C. (2009). Ortaöğretim 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin tarih dersine bakış açılarını ve başarıları arasındaki ilişkiler. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 108-131.
  • Ocak, G., ve Selimoğlu, S. (2015). Tarih öğretiminde tarih dizilerinin kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri-nitel bir analiz. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 431-452.
  • Özmen, C., Er, H., ve Ünal, F. (2014). Televizyon Dizilerinin Tarih Bilinci Üzerine Etkisi" Muhteşem Yüzyıl Dizisi Örneği”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), s. 409-426
  • Safran, M. (1999). Osmanlı tarihi öğretimi ve Osmanlı imajı. Türk Yurdu Aralık, 485-509.
  • Şimşek, A. (2004). İlköğretim okulu sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikâye anlatım yönteminin etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 495-509.
  • TDK,(2016)http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.57de2b3d17ea62.33107406 adresinden 12.09.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Topçu, E. (2016). 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin tarihsel bilgiye ilişkin algılarının incelenmesi. Turkish History Education Journal,5(1), s.97-135.
  • Yılmaz, A. (2008). İlköğretim 6, 7 ve 8.sınıf öğrencilerinde Osmanlı algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12(2), s. 245-261.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Yılmaz Bu kişi benim

Yakup Ayaydın

Yayımlanma Tarihi 13 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2018
Kabul Tarihi 11 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A., & Ayaydın, Y. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Osmanlı Devleti ile İlgili Bilgi Düzeyleri, Bakış Açıları ve İlgilerinin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 59-70.