Bu çalışmanın
amacı öğretmenlerin mülteci/göçmen öğrencilere ilişkin görüşlerini, eğitimde
yaşadıkları sorunları ve çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Bu amaç
doğrultusunda araştırmada nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Çalışma
iki aşamalı olarak yürütülmüştür. Birinci aşamada öğretmenlerin mülteci/göçmen öğrencilere
yönelik metaforik algıları belirlenmiş daha sonra bu metaforik algılar göz
önünde bulundurularak oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla veriler
toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen
Ege Bölgesi’nin bir ilinde çalışan birinci aşama için 50, ikinci aşama içinse
20 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler metafor çalışması için özel hazırlanan bir
form ve çalışmanın ikinci aşaması için yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış ve
veriler adlandırma, kodlama ve ayıklama aşaması, tema geliştirme aşaması,
geçerlilik ve güvenilirlik sağlama aşaması ve raporlaştırma aşaması olmak üzere
dört aşamada analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğretmenler genel
olarak mülteci/göçmen öğrencilere yönelik olumlu duygulara sahiptirler. Yine
öğretmenler öğrencilerin dil sorunları, kültürel farklılık sorunları ve
duygusal sorunları olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler ailelerin de
dil öğrenmesinin öğrencilerin başarısını artıracağını düşünmektedirler. Bu
veriler ışığında ailelere yönelik dil eğitimin sağlanması, okullarda
yöneticilere, öğretmenlere, öğrencilere ve velilere çok kültürlülük eğitimleri
verilmesi, öğretmenlerin sınıf içerisinde göçmen/mülteci öğrencilerin bu
sorunlarının farkında olup onlara doğru şekilde yaklaşması önerilerinde
bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 2 |