Bu araştırma ilkokullarda okul iklimi ile öğretmen devamsızlığı arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nicel araştırma yöntemi olarak yapılan çalışmada betimsel ve ilişkisel model kullanılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak Nevşehir ilinde seçkisiz oranlı örneklem yöntemi ile 38 ilkokuldan 324 ilkokul öğretmeni araştırmaya katılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından oluşturulan sosyo-demografik formundan ve okul iklimini ölçmek için kullanılan Örgütsel İklim Betimleme Anketi’nden elde edilmiştir. Verilerin istatistiksel analizinde betimsel istatistik yöntemler, bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 25 paket programı ile yapılmıştır. Araştırma bulgularında öğretmenlerin devamsızlık oranının cinsiyete göre farklılık gösterdiği görülmüştür. Ayrıca müdürün kısıtlayıcı ve emredici davranışlarının okul iklimi ile negatif yönde yüksek düzeyde ilişkili olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak, müdürün davranışlarının öğretmen devamsızlığı üzerinde etkisi, öğretmen devamsızlığının okul iklimi oluşmasında etkili olduğu ortaya konmuştur. Öğretmen devamsızlığının azaltılması üzerine stratejilerin geliştirilerek olumlu okul iklimi oluşturulmasının öğrencilerin sosyal, akademik ve duygusal gelişimleri açısından önemli olduğu vurgulanmıştır.
This research was conducted to determine the relationship between school climate and teacher absenteeism in primary schools. Descriptive and relational models were used in the study, which was conducted as a quantitative research method. In accordance with the purpose of the research, 324 primary school teachers from 38 primary schools in Nevşehir province participated in the research with the random sampling method. The data was obtained from the socio-demographic questionnare which was developed by the research and the Organizational Climate Descriptive Questionnaire was used to measure school climate. In the analysis of the data obtained, descriptive statistical methods, t-test for independent groups, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation test were used. Statistical analyzes were made with SPSS 25 package program. According to the research findings, it was found that the gender factor was effective in the rate of teacher absenteeism. In addition, it was determined that the restrictive and commanding behaviors of the principal were negatively related to the school climate at a high level. As a result, the effects of the principal's behaviors on teacher absenteeism and teacher absenteeism have been shown to be effective in the formation of school climate. It was emphasized that creating a positive school climate by developing strategies to reduce teacher absenteeism is important for students' social, academic and emotional development.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2 |