Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, , 43 - 57, 29.06.2023
https://doi.org/10.30803/adusobed.1210584

Öz

Kaynakça

  • CANETTI, E. (2012). “Kitle Ve İktidar” Çev. G. Aygen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ÇALLI, L., VE ÇALLI, B. (2021), Covid-19 Aşı Tereddütüne Sahip Hekimlerin Gizli Dirichlet Ayrımı (Gda) Algoritmasıyla Twitter Paylaşımlarının Konu Modellemesi.
  • DSÖ (2020). Advice On The Use Of Masks İn The Context Of Covıd-19. Interim Guidance 05.03.2022. Https://Apps.Who.İnt/İris/Bitstream/Handle/10665/332293/Who-2019-Ncov-Ipc_Masks-2020.4-Eng.Pdf
  • GOFFMAN, E. (2014). Damga. Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • GÖKTÜRK, İ. VE GÜNALAN, M. (2006). “Modern ve Geleneksel Değerler Arasında Yabancılaşan İnsan”, Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, Yıl: 9, Sayı:11.
  • GÜNER, Y. (2006). “Dünya Maske Geleneklerine İfadeye Katkıları Açısından Bir Bakış”,(Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Eser Metni). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GÜNGÖR, B. (2020). Türkiye’de Covid-19 Pandemisi Süresince Alınan Önlemlerin Kriz Yönetimi Perspektifinden Değerlendirilmesi . Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi , (4) , 818-851 . Doı: 10.47994/Usbad.811463
  • NEUMAN, W. L., & ROBSON, K. (2014). Basics of social research. Toronto: Pearson Canada.
  • NUNLEY, J. W., MCCARTY, C., EMIGH, J., & FERRIS, L. K. (1999). Masks: Faces of culture. Harry N Abrams Incorporated.
  • SEIDMAN, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Columbia: Teachers college press.
  • SOFUOĞLU KILIÇ, N. (2021). Post-Truth Çağda Aşı Karşıtlığı [Anti-Vaccination İn The Post-Truth Era]. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi-Journal Of The Academic Studies Of Turkish-Islamic Civilization, 16/31:99-118.
  • TOPATEŞ, H. (2009). Araçsallaştırılmış Bir Kavram Olarak Sosyal Dışlanma. Çalışma Ve Toplum Dergisi, 23(4), 115-130.
  • YARROW, M. R. (1958). Personality Development And Minority Group Membership. The Jews: Social Patterns Of An American Group, Ed. Marshall Sklare, 451-474.
  • YILDIRIM, A., & SİMSEK, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 baski: 1999-2018).

Güven Mi Yoksa Korku mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı

Yıl 2023, , 43 - 57, 29.06.2023
https://doi.org/10.30803/adusobed.1210584

Öz

Küresel bir salgın haline gelen COVİD-19 virüsü ile birlikte bireylerin gündelik yaşamlarında birçok yeni değişim meydana gelmektedir. Bu değişimlerden en dikkat çekici olanı maske kullanımı olmaktadır. Salgın sürecinden önce maske takan bireylerin bir hastalığı taşıdığı ve bulaştırma riskinin olacağı tahayyül edilirken salgın sürecinde maskenin anlamı değişerek hastalığa karşı bir önlem olarak görülmenin yanı sıra toplumsal baskıdan da kaçınma aracı olarak görülmesidir. Bu değişim hastalık karşısında maskenin kullanımından oluşan “damganın”, maskenin kullanılmamasından oluşan “damgaya” dönüşümü olarak görülmektedir.
İzmir, İstanbul ve Ankara ilinde 20 katılımcı ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerle alınan veriler ile desteklenen çalışmanın verileri ışığında, maskenin bireysel bir korunma mekanizmasından çok toplumsal ve siyasal kararlara karşı çıkmamak amaçlı kullanıldığı tespit edilmiştir. Goffman’ın "damga" (stigma) teorisi etrafında şekillenen çalışmada, maskenin Covid 19 pandemisinin etkili olduğu süreçte "toplumsal bir normal" olarak kabul edildiği ve maske takmayanların bireysel sağlıktan önce normalin dışına çıkmış kişiler olarak görüldüğü tespit edilmiştir. Bu nedenle ki çalışma kapsamında "damga" teorisinin merkezi olan “toplumsal kabuller" noktasının doğrulandığı ve pandemi boyunca gündelik hayatı etkileyen türde çıktılar ortaya koyduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • CANETTI, E. (2012). “Kitle Ve İktidar” Çev. G. Aygen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ÇALLI, L., VE ÇALLI, B. (2021), Covid-19 Aşı Tereddütüne Sahip Hekimlerin Gizli Dirichlet Ayrımı (Gda) Algoritmasıyla Twitter Paylaşımlarının Konu Modellemesi.
  • DSÖ (2020). Advice On The Use Of Masks İn The Context Of Covıd-19. Interim Guidance 05.03.2022. Https://Apps.Who.İnt/İris/Bitstream/Handle/10665/332293/Who-2019-Ncov-Ipc_Masks-2020.4-Eng.Pdf
  • GOFFMAN, E. (2014). Damga. Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • GÖKTÜRK, İ. VE GÜNALAN, M. (2006). “Modern ve Geleneksel Değerler Arasında Yabancılaşan İnsan”, Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, Yıl: 9, Sayı:11.
  • GÜNER, Y. (2006). “Dünya Maske Geleneklerine İfadeye Katkıları Açısından Bir Bakış”,(Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Eser Metni). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GÜNGÖR, B. (2020). Türkiye’de Covid-19 Pandemisi Süresince Alınan Önlemlerin Kriz Yönetimi Perspektifinden Değerlendirilmesi . Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi , (4) , 818-851 . Doı: 10.47994/Usbad.811463
  • NEUMAN, W. L., & ROBSON, K. (2014). Basics of social research. Toronto: Pearson Canada.
  • NUNLEY, J. W., MCCARTY, C., EMIGH, J., & FERRIS, L. K. (1999). Masks: Faces of culture. Harry N Abrams Incorporated.
  • SEIDMAN, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Columbia: Teachers college press.
  • SOFUOĞLU KILIÇ, N. (2021). Post-Truth Çağda Aşı Karşıtlığı [Anti-Vaccination İn The Post-Truth Era]. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi-Journal Of The Academic Studies Of Turkish-Islamic Civilization, 16/31:99-118.
  • TOPATEŞ, H. (2009). Araçsallaştırılmış Bir Kavram Olarak Sosyal Dışlanma. Çalışma Ve Toplum Dergisi, 23(4), 115-130.
  • YARROW, M. R. (1958). Personality Development And Minority Group Membership. The Jews: Social Patterns Of An American Group, Ed. Marshall Sklare, 451-474.
  • YILDIRIM, A., & SİMSEK, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 baski: 1999-2018).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Eraslan 0000-0003-3885-3490

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2023
Kabul Tarihi 13 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Eraslan, H. (2023). Güven Mi Yoksa Korku mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 43-57. https://doi.org/10.30803/adusobed.1210584
AMA Eraslan H. Güven Mi Yoksa Korku mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı. ADUSOBIED. Haziran 2023;10(1):43-57. doi:10.30803/adusobed.1210584
Chicago Eraslan, Hasan. “Güven Mi Yoksa Korku Mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, sy. 1 (Haziran 2023): 43-57. https://doi.org/10.30803/adusobed.1210584.
EndNote Eraslan H (01 Haziran 2023) Güven Mi Yoksa Korku mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10 1 43–57.
IEEE H. Eraslan, “Güven Mi Yoksa Korku mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı”, ADUSOBIED, c. 10, sy. 1, ss. 43–57, 2023, doi: 10.30803/adusobed.1210584.
ISNAD Eraslan, Hasan. “Güven Mi Yoksa Korku Mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/1 (Haziran 2023), 43-57. https://doi.org/10.30803/adusobed.1210584.
JAMA Eraslan H. Güven Mi Yoksa Korku mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı. ADUSOBIED. 2023;10:43–57.
MLA Eraslan, Hasan. “Güven Mi Yoksa Korku Mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 1, 2023, ss. 43-57, doi:10.30803/adusobed.1210584.
Vancouver Eraslan H. Güven Mi Yoksa Korku mu? Toplumsal Bir Damgalamadan Güven Aracına Dönüş Biçimi Olarak: Maske Kullanımı. ADUSOBIED. 2023;10(1):43-57.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.