Çalışmanın amacı Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Genel Kimya Laboratuvar
çevresine yönelik algılarını yakınlık, açık uçluluk, bütünleşme, kurallarda
netlik ve fiziksel ortam boyutlarına göre incelemektir. Tarama araştırma
türlerinden kesitsel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın örneklemini
Türkiye’nin farklı bölgelerinde yer alan 10 üniversitede öğrenim gören 557 Fen
Bilgisi 1.sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Adayların laboratuvar algıları
belirlenirken Genel
Kimya Laboratuvarı Sınıf Çevre Ölçeği kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının
algılarının her bir boyuttaki dağılımı, bu dağılımın bulundukları üniversiteye
göre ve dersi veren öğretim elemanının uzmanlık alanına göre farklılık gösterip
göstermediği incelenmiştir. Laboratuvar algılarındaki dağılım frekans ve yüzde
değerleri ile sunulurken dağılımdaki farklılık Kruskal-Wallis, Bağımsız
örneklemde t testi ve
Mann-Whitney U testleriyle analiz edilmiştir. Laboratuvar algısı öğretmen adaylarının her boyutta bulundukları
üniversiteye göre anlamlı farklılık gösterirken, dersi veren öğretim elemanının
uzmanlık alanına göre sadece açık uçluluk ve bütünleşme boyutlarında farklılık
göstermiştir. Elde edilen bulgular
alanyazınla ilişkilendirilerek tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Genel Kimya Laboratuvarı Sınıf Çevre Ölçeği Yakınlık Açık Uçluluk Bütünleşme Kurallarda Netlik Fiziksel Ortam
The purpose of this research was to examine science pre-teachers'
perceptions of general chemistry laboratory environment on dimensions of
student-cohesiveness, open-endedness, integration, rule-clarity, and
material-environment. The sample group of this research which was conducted
according to the cross-sectional model as one of the survey-research models,
consists of 557 science pre-teachers who were studying their 1st
year in 10 different universities around Turkey. General Chemistry Laboratory
Class Environment Perception Scale was used to designate the pre-teachers'
perceptions of laboratory. In addition to the distribution of pre-teachers'
perceptions in each dimension, it was also examined whether the distribution
differs based on the universities in which those pre-teachers study, and the
lecturing instructors' areas of expertise. The distribution in their
perceptions was indicated by frequency and percentage values, and the
difference in the distribution was analyzed by Kruskal-Wallis, Independent
Samples T Test and Mann-Whitney U test. While in perceptions of
laboratory there was a significant difference in each dimension based on the
universities the pre-teachers are studying in, there was a difference in only
dimensions of open-endedness and integration based on the lecturing
instructors' areas of expertise. The acquired findings were related to the
Literature, discussed and some suggestions were made.
General Chemistry Laboratory Classroom Environment Scale Student Cohesivennes Open-Endedness Integration Rule-Clarity Material Environment
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.