Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Other Character In Turkish Cinema: Otherness İn Üçüncü Sayfa

Yıl 2018, , 65 - 76, 01.09.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.443358

Öz

The invidual, who stays is forced to
stay out of quantitative majority and repressed to otherness by psychological
and physical abuse, is represented in the extreme of Turkish independent
cinema. Remaining the character from the center of the frame and positioning to
the edges, clinching the story together with angles and colours play on
important role in representing the other. These metods, which are referred for
providing perceptual integrity, are formed for the purpose of directing and
manipulating audience’s glance to the other. From this point of view, the
imagination of otherness, which is highly represented in Turkish independent
cinema, also serves the audience pleasure. Here in, Demirkubuz drags the camera
to the dark streets, hotels, collapses with the invidual in transferring the
characters that are stuck on the frame and their own world. His film, Üçüncü Sayfa, narrates otherness via
characters positioned in the story and becomes one of the most important fillms
in Turkish independent cinema. The study aims to analyze the characters of Üçüncü Sayfa in the context of otherness
by descriptive analysis. 

Kaynakça

  • ADORNO, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi. (E. Gen, N. Ülner, & M. Tüzel, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.ANDREW, J. D. (2010). Büyük Sinema Kuramları. (Z. Atam, Çev.) İstanbul: Doruk Yayınları.AYTEKİN, P. E. (2015). Zeki Demirkubuz Sinemasında Şiddet: Masumiyet ve Kader. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2(2), 155-178.BAKER, U. (2011). Beyin Ekran. (E. Berensel, Der.) İstanbul: Birikim Yayınları.BAUMAN, Z. (1991). Modernlik ve Müphemlik. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.BECKER, H. S. (2015). Hariciler. (L. Ü. Şerife, Çev.) Ankara, Hariciler : Heretik Yayıncılık.BOURDİEU, P. (2015). Ayrım-Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (G. Berkkurt, Çev.) Ankara: Heretik Yayıncılık.BUTLER, A. M. (2011). Film Çalışmaları. (Çev: Ali Toprak),. (A. Toprak, Çev.) İstanbul: Kalkedon YayıncılıkCANETTİ, E. (2006). Kitle ve İktidar. (G. Aygen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.EAGLETON, T. E. (2005). Kültür Yorumları. (Ö. Çelik, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.FOUCAULT, M. (2013). Akıl Hastalığı ve Psikoloji. (E. Bayoğlu, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.GOFFMAN, E. (2014). Damga. (L. Ünsaldı, Ş. Geniş, & S. N. Ağırnaslı, Çev.) Ankara: Heretik Yayıncılık.HALL, S. (1997). The Spectacle of “the Other”: Cultrual Representation and Signifying Practices. London: Sage.MAALOUF, A. (2000). Ölümcül Kimlikler. (A. Bora, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.NAMAZ, Y. (2011). 11 Eylül Sonrası Amerikan Sinemasında Ötekinin Sunumu. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.PLATE, B., DAVİD, J. (1999). Imag (in) Ing Otherness: Filmic Visions of Living Together. Oxford University Press.SMİTH, A. D. (1994). Milli Kimlik. (B. S. Şener, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.ZAİM, D. (Yöneten). (1996). Tabutta Rövaşata [Sinema Filmi].DEMİRKUBUZ, Z. (Yöneten). (1999). Üçüncü Sayfa [Sinema Filmi].

Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik

Yıl 2018, , 65 - 76, 01.09.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.443358

Öz

Sayısal çoğunluğun dışında kalan veya kalmaya zorlanan
bireyin, psikolojik ve fiziksel şiddete varan ötekiliğe itilişi, Türk bağımsız
sinemasında uç noktalarda temsil edilir. Karakteri kadrajın merkezinden
çıkartarak kenarlarına konumlandırmak, açılar ve renklerle perçinlenen anlatı
evrenleri, öteki temsilinde önem kazanır. Algısal bütünlüğün sağlanmasında
başvurulan bu ve benzeri yöntemler, seyircinin ötekiye bakışını yönlendirme,
manipüle etme gayesiyle biçimlenir. Bu açıdan bakıldığında Türk bağımsız
sinemasında oldukça fazla temsil bulan ötekilik imgelemi, seyirci hazzına da
hizmet eder. Kadraja ve kendi dünyasına sıkışan karakterlerin seyirciye
aktarımında Demirkubuz kamerayı, karanlık sokaklarda, otellerde, tükenmişliğin
ve çöküntünün içinde birey ile birlikte sürükler. Üçüncü Sayfa filmi ötekiliği,
anlatıya konumlandırılan karakterler aracılığıyla seyirciye aktararak Türk
bağımsız sinemasının önemli filmlerinden olur. Çalışmada amaçlanan; ötekilik
kavramı ışığında Üçüncü Sayfa filmi karakterlerinin betimsel analiz yöntemiyle
ötekiliğe itilişi üzerine çözümleme yapılmasıdır.

Kaynakça

  • ADORNO, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi. (E. Gen, N. Ülner, & M. Tüzel, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.ANDREW, J. D. (2010). Büyük Sinema Kuramları. (Z. Atam, Çev.) İstanbul: Doruk Yayınları.AYTEKİN, P. E. (2015). Zeki Demirkubuz Sinemasında Şiddet: Masumiyet ve Kader. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2(2), 155-178.BAKER, U. (2011). Beyin Ekran. (E. Berensel, Der.) İstanbul: Birikim Yayınları.BAUMAN, Z. (1991). Modernlik ve Müphemlik. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.BECKER, H. S. (2015). Hariciler. (L. Ü. Şerife, Çev.) Ankara, Hariciler : Heretik Yayıncılık.BOURDİEU, P. (2015). Ayrım-Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (G. Berkkurt, Çev.) Ankara: Heretik Yayıncılık.BUTLER, A. M. (2011). Film Çalışmaları. (Çev: Ali Toprak),. (A. Toprak, Çev.) İstanbul: Kalkedon YayıncılıkCANETTİ, E. (2006). Kitle ve İktidar. (G. Aygen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.EAGLETON, T. E. (2005). Kültür Yorumları. (Ö. Çelik, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.FOUCAULT, M. (2013). Akıl Hastalığı ve Psikoloji. (E. Bayoğlu, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.GOFFMAN, E. (2014). Damga. (L. Ünsaldı, Ş. Geniş, & S. N. Ağırnaslı, Çev.) Ankara: Heretik Yayıncılık.HALL, S. (1997). The Spectacle of “the Other”: Cultrual Representation and Signifying Practices. London: Sage.MAALOUF, A. (2000). Ölümcül Kimlikler. (A. Bora, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.NAMAZ, Y. (2011). 11 Eylül Sonrası Amerikan Sinemasında Ötekinin Sunumu. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.PLATE, B., DAVİD, J. (1999). Imag (in) Ing Otherness: Filmic Visions of Living Together. Oxford University Press.SMİTH, A. D. (1994). Milli Kimlik. (B. S. Şener, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.ZAİM, D. (Yöneten). (1996). Tabutta Rövaşata [Sinema Filmi].DEMİRKUBUZ, Z. (Yöneten). (1999). Üçüncü Sayfa [Sinema Filmi].
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Aslan

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2018
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Aslan, M. (2018). Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 65-76. https://doi.org/10.30803/adusobed.443358
AMA Aslan M. Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik. ADUSOBIED. Eylül 2018;5(2):65-76. doi:10.30803/adusobed.443358
Chicago Aslan, Mustafa. “Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, sy. 2 (Eylül 2018): 65-76. https://doi.org/10.30803/adusobed.443358.
EndNote Aslan M (01 Eylül 2018) Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 2 65–76.
IEEE M. Aslan, “Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik”, ADUSOBIED, c. 5, sy. 2, ss. 65–76, 2018, doi: 10.30803/adusobed.443358.
ISNAD Aslan, Mustafa. “Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/2 (Eylül 2018), 65-76. https://doi.org/10.30803/adusobed.443358.
JAMA Aslan M. Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik. ADUSOBIED. 2018;5:65–76.
MLA Aslan, Mustafa. “Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 2, 2018, ss. 65-76, doi:10.30803/adusobed.443358.
Vancouver Aslan M. Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik. ADUSOBIED. 2018;5(2):65-76.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.