1982
Anayasası’nda parlamenter hükümet sistem benimsenmiştir. Bununla beraber,
parlamenter sistemde, 1961 Anayasasına oranla önemli bir değişiklik yapmıştır.
Bu değişiklik Anayasanın sekizinci maddesinde ifadesini bulan “yürütme yetkisine” ilişkindir. Buna
göre, “yürütme yetkisi ve görevi, Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu tarafından
kullanılır ve yerine getirilir.” hükmü, yürütmeyi hem bir “yetki” hem de “görev”
olarak nitelemiştir. Anayasa’da yürütme organı, iki yapılı-Cumhurbaşkanı ve
Bakanlar Kurulu- şeklinde konumlandırılmıştır. Cumhurbaşkanını güçlendiren
(m.104) pek çok yetki ve görev verilmesine karşın Anayasa’da Cumhurbaşkanı
sorumsuz (m.105) kılınmıştır. Parlamenter rejimlerde Cumhurbaşkanının sorumsuz
ve tarafsızlığı esas olmakla beraber 1982 Anayasasının getirmiş olduğu bu yeni
düzenleme ile “Kurucu iktidar”,
seçilmiş ve sorumlu Bakanlar Kurulun kararlarının Cumhurbaşkanlığı makamı
yoluyla denge-denetlemeyi amaçlamıştır. Esasında bu yönde bir düzenleme, 1980
askeri darbesini yapan irade tarafından gelecekte karşılaşılabilecek olumsuz
durumlar düşünülerek tasarlanmıştır. 1983 yılında yapılan genel seçimler sonucu
sivil yönetime geçişle birlikte ve yine daha sonraki dönemlerde bu
denge-denetleme mekanizmasının birçok kez işletildiği, hatta krizlere neden
olduğu görülmüştür. Bu ve benzeri siyasal “olumsuzluklar”
bu çalışmanın ana eksenini oluşturduğu gibi, 1980 askeri darbesinin ürünü olan
1982 Anayasal düzeninde, Cumhurbaşkanının görev ve yetkilerinin parlamenter
sistemdeki yeri Türkiye’deki hükümet
sistemi tartışmaları etrafında değerlendirilmiştir.
Parliamentary government system adopted in 1982 Constitution. Also lots of significant changes have been done for parliamentary system compared with 1961 constitution. The amendment is related to the executive power included in the article 8th in the Constitution. It was stated in the article that “‘Executive power and executive duty used and applied …by the President and the Ministerial Cabinet”, with this definition it states executive power as duty and at the same time with power. However, Constitution divided the executive branch into two as the President and the Ministerial Cabinet. There are more Power assigned to the President (article 104) while there are some reliefs for its responsibility (m.105). In parliamentary systems President is neutral and held irresponsible in 1982 Constitution. With this new system, Constitutive Power aimed at elected and responsible Ministerial Cabinet’s decisions are to be checked and balanced by the Presidency.
This regulation has been mainly undertaken for the 1982 coup’s leader. After 1983, when civil government came into the power, this balance-check mechanism has been used many times and has been seen causing crises a lot. In this study, the duties and authorities of the President of the Republic will be examined by taking into consideration its position in parliamentary systems within the frame of 1982 Constitution.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.