The study was cross-sectional in order to examine the relationship between nomophobia, depression and psychological well-being in nursing faculty students. The study was conducted with 442 nursing students. Data; Personal information form was collected using the Nomophobia Scale and Beck Depression Inventory (BDI), Psychological Well-Being Scale (PSIOS). In the analysis of the data, t test and ANOVA test were used for parametric data, Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis test were used for nonparametric data. Correlation and linear regression analysis were used to analyze the relationship between nomophobia, depression risk and psychological well-being. Female students had higher nomophobia and depression scores than males. Nursing students' nomophobia and depression scores were moderate, and their psychological well-being scores were higher than the average. There was a low negative correlation between nomophobia scores and Psychological Well-being scores. A moderately significant negative correlation was found between Beck Depression Inventory scores and psychological well-being scores. In the study, it was determined that the Beck Depression Inventory score was effective on the nomophobia scores of the students. It was observed that both nomophobia and depression levels were higher in female students. There is a relationship between nomophobia and depression and psychological well-being. Beck depression score predicts nomophobia score. It is recommended to plan trainings to raise awareness about the effective and efficient use of smart phones, which is a component of technology.
Nomophobia Depression Psychologicial Well-Being Nursing Student
yok
Araştırma, hemşirelik fakültesi öğrencilerinde, nomofobi, depresyon ve psikolojik iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır. Çalışma 442 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Veriler; kişisel bilgi formu, nomofobi ölçeği ve Beck depresyon envanteri (BDE), psikolojik iyi oluş ölçeği (PİOÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde t testi ve ANOVA testi, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Nomofobi, depresyon riski ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin analizinde korelasyon ve doğrusal (linear) regresyon analizi kullanılmıştır. Kadın öğrencilerin, erkeklere göre nomofobi ve depresyon puanları yüksek bulunmuştur. Hemşirelik öğrencilerinde nomofobi ve depresyon puanları orta düzeyde, psikolojik iyi oluş puanı ortalamanın üzerinde bulunmuştur Öğrencilerin nomofobi puanları ile Beck depresyon envanterinden almış oldukları puanlar arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki vardır. Nomofobi puanları ile psikolojik iyi oluş puanları arasında negatif yönde düşük düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Beck depresyon envanteri ile psikolojik iyi oluş puanları arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmada öğrencilerin nomofobi puanları üzerinde Beck depresyon envanteri puanının etkili olduğu saptanmıştır. Kadın öğrenciler, hem nomofobi hem depresyon açısından risklidir. Depresyon puanı arttıkça psikolojik iyi oluş puanı azalmaktadır. Beck depresyon puanı, nomofobi puanını yordamaktadır. Öğrencilerin akıllı telefonu etkin ve verimli kullanımı hakkında bilinç geliştirmeye yönelik eğitimlerin planlanması önerilir.
Yok
yok
Araştırmada gönüllü olarak katkı veren hemşirelik öğrencilerine teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tüketici Davranışı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.