This study not only addresses the life and actions of Aydın Deputy Mustafa Şükrü Koç, but also the historical dimension of the teachers' struggle as a whole in his light. With this approach, the study attempts to reveal Mustafa Şükrü Koç's contributions to the history of Turkish education and parliament. In addition, the study is the first study on Mustafa Şükrü Koç, who served as the Republican People's Party Aydın Deputy between 1961-77. The study first addresses which associations emerged within the teachers' struggle after 1945, the formation stages and ideological attitudes of these associations, and Şükrü Koç's approach to this process and his activities in the Aegean Region Village Teachers' Association. Later, it focuses on Şükrü Koç's entry into parliament within the atmosphere changed by the May 27 Coup, his becoming the president of the National Federation of Turkish Teachers' Associations, the most massive teacher organization of that period, and how he carried the federation forward. The struggle of teachers to gain personal and union rights throughout the 60s under the leadership of Şükrü Koç was mentioned. The smear campaigns against Şükrü Koç were mentioned and how Koç responded to these was examined. Şükrü Koç’s perspective on Village Institutes as a teacher who graduated from the Village Institute and his attempts to revive the Village Institutes were discussed. Finally, the study examined in detail the interventions of America in the Turkish education system and how this was resisted, and what views Şükrü Koç defended against the Justice Party government in the parliament after his term as federation president.
Mustafa Şükrü Koç Education Teacher National Federation of Teacher Associations of Turkey
Bu çalışma, yalnızca Aydın Milletvekili Mustafa Şükrü Koç’un yaşamını ve eylemlerini değil, onun ışığında bir bütün olarak öğretmen mücadelesinin tarihsel boyutunu ele almıştır. Bu ele alışla birlikte çalışmada Mustafa Şükrü Koç’un Türk eğitim ve parlamento tarihine katkıları ortaya konmaya çalışılmıştır. Ayrıca çalışma 1961-77 yılları arasında Cumhuriyet Halk Partisi Aydın milletvekili olarak görevini sürdürmüş olan Mustafa Şükrü Koç üzerine yapılan ilk çalışma niteliğini taşımaktadır. Çalışmada ilk olarak 1945 yılından sonra öğretmenlerin mücadelesi içerisinde hangi derneklerin ortaya çıktığı, bu derneklerin oluşum aşamaları ve ideolojik tutumları ile Şükrü Koç’un bu sürece yaklaşımı ve Ege Bölgesi Köy Öğretmenleri Derneği’ndeki faaliyetleri ele alınmıştır. Daha sonrasında 27 Mayıs Darbesi’nin değiştirdiği atmosfer içerisinde Şükrü Koç’un meclise girişi, o dönemin en kitlesel öğretmen örgütü olan Türkiye Öğretmen Dernekleri Milli Federasyonu’na başkan oluşu ve federasyonu nasıl ileriye taşıdığı üzerinde durulmuştur. Şükrü Koç öncülüğünde 60’lı yıllar boyunca öğretmenlerin özlük ve sendikal haklara kavuşma mücadelesinden bahsedilmiştir. Şükrü Koç üzerinde yapılan karalama kampanyalarına değinilmiş ve Koç’un bunlara nasıl yanıt geliştirdiği incelenmiştir. Köy Enstitüsü çıkışlı bir öğretmen olarak Şükrü Koç’un Köy Enstitülerine bakış açışı ve Köy Enstitülerini yeniden hayata geçirme girişimleri ele alınmıştır. Çalışmada son olarak Amerika’nın Türk eğitim sistemine olan müdahaleleri ve buna nasıl bir direnç gösterildiği, Şükrü Koç’un federasyon başkanlığı görevinden sonra mecliste Adalet Partisi iktidarına karşı hangi görüşleri savunduğu detaylı bir şekilde incelenmiştir.
Mustafa Şükrü Koç Eğitim Öğretmen Türkiye Öğretmen Dernekleri Milli Federasyonu
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.