Hem insan sağlığı hem de doğanın korunması için
organik beslenme, organik ürün yetiştirme ve organik tarım yapma önemle dikkat
edilmesi gereken bir durumdur. Bu çalışma, Siirt il merkezindeki tüketicilerin
organik ürünlere yönelik tercihlerini ve organik ürünleri tercih etmelerinde
etkili olan faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma materyali
olarak, Siirt ili kent merkezindeki 271 birey ile 2017 yılında yapılan anket
çalışmasından derlenen yatay kesit verileri kullanılmıştır. Araştırma
bulgularına göre; tüketicilerin %63’ünün erkek, %71’inin bekâr olduğu,
tüketicilerin yaş ortalamasının 34.2 ve aylık gelirlerinin ise 1200 TL olduğu
belirlenmiştir. Organik ürünler hakkında bilgi sahibi olan tüketici oranı %71.8
olarak bulunurken, bilgi kaynağı olarak %46.8 ile internet ilk sırada yer
almıştır. Tüketicilerin %84.3’ü organik ürün tükettiğini ifade etmiş ve
tüketilen organik ürünler arasında %62.2 ile yaş sebze ve meyve ilk tercih
olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak; organik ürünlerin güvenli olması ve
organik ürünlerinin sağlığa zararlı olmaması, gibi faktörlerin organik ürün
tüketim tercihini etkileyen en önemli faktörler olduğu saptanmıştır. Kontrol ve
sertifikasyon ile ilgili olarak tüketici bilincinin oluşmaması, reklam
faaliyetlerinin yetersiz kalması ve pazarlama önemli sorunlar arasında yer
almaktadır. Pazarlama marjının tüketici lehine olması, organik ürün satış
yerinin güvenilirliği ve temizliğine yönelik yapılacak çalışmaların organik
ürünlerin tüketimini arttıracağı sonucuna varılmıştır.
Organic nutrition, organic cropping and organic farming are all important considerations for both human health and the protection of nature. This study was conducted to determine the preferences of consumers for organic products and the factors that are effective in choosing organic products in Siirt province center. Horizontal section data compiled from the questionnaire survey made with 271 individuals were used as the research material in Siirt city center in 2017. According to results of the study, 63% of the consumers were male, 71% were single, the average age of the consumers was 34.2 and monthly income was 1,200 TL. The consumer ratio, which has knowledge about organic products, was found as 71.8% while internet was the first information source with as 46.8%. 84.3% of the consumers stated that they consumed organic products and 62.2% of the consumed organic products were fresh vegetables and fruits as the first choice. As a result; it is determined that the factors such as "organic products are safe" and "organic products are not harmful for health" are the most important factors affecting organic product consumption preference. The lack of consumer awareness about control and certification, the inadequacy of advertising activities and marketing are among the major problems. The marketing margin is favored by the consumer, and the work to be done for the reliability and cleanliness of the organic product sales place is the result of increasing the consumption of organic products.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 2 |