BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul 5, 6 ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Ekoloji Konularına İlişkin Kazanımların Gerçekleşme Düzeyi

Yıl 2015, , 168 - 189, 07.12.2015
https://doi.org/10.17984/adyuebd.15602

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul 5, 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler derslerinde geçen ekoloji konularına ilişkin kazanımların öğrenciler tarafından ne düzeyde öğrenildiğini çeşitli değişkenler açısından tespit etmektir. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre yapılan araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen akademik başarı testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğrencilerin 5, 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler derslerinde geçen ekoloji konularıyla ilgili genel akademik ortalamalarının orta seviyede olduğu görülmüştür. Değişkenler açısından ise kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre; annesi ve babası lise mezunu olan öğrencilerin diğer tüm gruplara göre; şehirde yaşayan öğrencilerin köyde yaşayan öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha başarılı oldukları görülmüştür. Ayrıca, baba eğitim düzeyi ilkokul ve ortaokul olan öğrencilerin akademik ortalamalarının, babası yalnızca okur-yazar olan öğrencilere göre ve aile gelir düzeyi 1501 TL ve üstü olan öğrencilerin ise aile gelir düzeyi 0-950 TL olan öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AKILLI, H., KEMAHLI, F., OKUDAN, K. ve POLAT, F. (2008). “Ekolojik Ayak İzinin Kavramsal İçeriği ve Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde Bireysel Ekolojik Ayak İzi Hesaplaması”. Akdeniz Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (15), 1-25.
  • ALTIN, M. (2001). Biyoloji Öğretmeni Adaylarına Çevre Eğitimi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ATMACA, Y. (2015). Ortaokul 5, 6 ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Ekoloji Konularına İlişkin Kazanımların Gerçekleşme Düzeyinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Kahramanmaraş İli Pazarcık İlçesi Örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman: Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • AYDIN, F. ve ÇEPNİ, O. (2012). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Karabük İli Örneği)”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 189-207.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • CENGİZ, C. (2011). Sosyo-Ekolojik Uygulamanın Kırsal Alandaki Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Bilgisi ve Davranışlarına Etkileri. (Doktora Tezi). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DUTCHER, D. D., FİNLEY, J. C. and JOHNSON, J. B. (2007). Connectivity with nature as a measure of environmental values. Environment and Behavior. (39), 474-495.
  • GENÇ, M. ve GENÇ, T. (2013). “Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”. Asya Öğretim Dergisi, 1 (1), 9-19.
  • KAHYAOĞLU, M., DABAN, Ş. ve YANGIN, S. (2008). “İlköğretim Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumları”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 42-52.
  • KAHYAOĞLU, M. ve ÖZGEN, N. (2012). “Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5 (2), 171-185.
  • KARASAR, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • KAYA, E., AKILLI, M. ve SEZEK, F. (2009). “Lise Öğrencilerinin Çevreye Karşı Tutumlarının Cinsiyet Açısından İncelenmesi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (18), 43-54.
  • MEYDAN, A., DOĞU, S. ve DİNÇ, M. (2009). “Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları”. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 153-168.
  • Özgen, N. ve Kahyaoğlu, M. (2011). “Farklı Fonksiyonel Özelliğe Sahip Yerleşim Ünitelerinde İkamet Eden İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Sorunlarını Algılama ve Çözüm Önerileri: Fenomenografik Bir Araştırma”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (38), 136-157.
  • ŞAMA, E. (2003). “Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları”. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 99-110.
  • TUNÇ, A. Ö., ÖMÜR, G. A. ve DÜREN, A.Z. (2012). “Çevresel Farkındalık”. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 47, 227-246.
  • ÜNLÜ, İ., SEVER, R. ve AKPINAR, E. (2011). “Türkiye’de Çevre Eğitimi Alanında Yapılmış Küresel Isınma ve Sera Etkisi Konulu Akademik Araştırmaların Sonuçlarının İncelenmesi”. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 39-54.
  • YILMAZ, V. ÇELİK, H. E. ve YAĞIZER, C. (2009). “Çevresel Duyarlılık ve Çevresel Davranışın Ekolojik Ürün Satın Alma Davranışına Etkilerinin Yapısal Eşitlik Modeliyle Araştırılması”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 1-14.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Hakan Akgün

Yasemin Atmaca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Akgün, İ. H., & Atmaca, Y. (2015). Ortaokul 5, 6 ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Ekoloji Konularına İlişkin Kazanımların Gerçekleşme Düzeyi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 5(2), 168-189. https://doi.org/10.17984/adyuebd.15602

                                                                                             

by-nc-nd.png?resize=300%2C105&ssl=1 Bu eser CC BY-NC-ND Atıf-GayriTicari-Türetilemez ile lisanslanmıştır.