BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Using Instructional Technology in Science and Technology Course

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2, 107 - 121, 01.03.2012

Öz

In the new primary education curriculum, technology aspect of courses were attached importance, also content of courses were enriched with activities and experiments. Need of using information and communication technology as possible as is emphasized during teaching and learning process. The purpose of this study is to exhibit teachers’ usage of instructional technology in Science and Technolgy courses. 429 classroom teachers (212 of them 4th grade and 217 of them 5th grade) joined in the study at seventy elementary schools in fourteen different provinces. The data in the study were gathered by using a questionnaire which consists of open ended questions. The data was analyzed according to content analysis. According to the findings most of the teachers do not often use computer and computer software implementations, however; they usually use multimedia tools.

Kaynakça

  • M. E. Bakanlığı, İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, Devlet Kitapları
  • Müdürlüğü Basım Evi, Ankara, 2004.
  • C. Alkan, D. Deryakulu, N. Şimşek, Eğitim Teknolojisine Giriş: Disiplin, Süreç, Ürün, Önder Matbaacılık, Ankara, 1995.
  • L. Deniz, Bilgisayar Tutum Ölçeği’nin Geçerlik, Güvenirlik ve Norm Çalışması ve Örnek Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1994.
  • S. Uşun, Bilgisayar Destekli Öğretimin Temelleri, Nobel Yayıncılık, Ankara, 2004.
  • B. Balcı, İ. Eşme, Teknoloji Eğitimi, Yeni Binyılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 7–8 Eylül, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 2001.
  • H. H. Aksoy, Eğitim Bilim Toplum, 2005, 1, 4, 54–67.
  • B. A. Marlowe , M. L. Page, Creating and Sustining The Constructivist Classroom, Corwin Pres, California, 1998.
  • M. Erdoğan, Yeni Geliştirilen Beşinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Müfredatı: Pilot Uygulama Yansımaları, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Kayseri, 14–16 Kasım, Erciyes Üniversitesi Sabancı Kültür Sitesi, 2005.
  • G. Akamca, H. Hamurcu, Y. Günay, Yeni İlköğretim Fen ve Teknoloji Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14–16 Nisan Ankara, Gazi Üniversitesi, 2006.
  • B. Akpınar, M. Turan, A. Gözler, Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Müfredatına İlişkin Görüş ve Önerileri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14–16 Nisan, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2006.
  • İ. Gelen, N. Beyazıt, Pilot İlköğretim Okulları Müfettiş, Yönetici, I. Kademe Öğretmenleri ve Öğrencilerinin Eski ve Yeni İlköğretim Programları Hakkındaki Görüşlerinin Karşılaştırılması: Hatay Örneği, XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-15 Eylül, Muğla Üniversitesi, Muğla, 2006.
  • C. Yücel, M. K. Karaman, Z. Batur, A. Başer, A. Karataş, Yeni Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Programın Değerlendirilmesi, XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-15 Eylül, Muğla Üniversitesi, Muğla, 2006.
  • A. Yıldırım, H. Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 1999.
  • Z. Aslan, S. Doğdu, Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araçgereçleri, Tekışık Ofset, Ankara, 1993.
  • N. Aykaç, E. Başar, İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının Değerlendirilmesi, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu,14–16 Kasım, Erciyes Üniversitesi Sabancı Kültür Sitesi, Kayseri, 2005.
  • H. Canerik, Sosyal Bilgiler Programı ve Öğretimi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu,14–16 Kasım, Erciyes Üniversitesi Sabancı Kültür Sitesi, Kayseri, 2005.
  • M. Özden, A. Tekin, Türk Fen ve Teknoloji Eğitimiyle İlgili Sorunlar, 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 07–09 Eylül, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2006.
  • H. Turgut, E. Arı, Yeni İlköğretim Fen, Teknoloji, Toplum Programına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi, XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12–15 Eylül, Muğla Üniversitesi, Muğla, 2006.
  • B. Akkoyunlu, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2002, 22, 1-8.
  • H. Bınıcı, N. Arı, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2004, 24, 3, 383-396.
  • F. Dursun, Öğretmenlerin Bilgisayar Destekli Öğretime İlişkin Yeterlilikleri ve Eğitim İhtiyaçlarının Saptanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1999.
  • M. Şahin, Sınıf Öğretmenlerinin, Öğretim Sürecinde Eğitim Teknolojileri ve Uygulamalarına İlişkin Etkinlikleri Yerine Getirirken Karşılaştıkları Problemler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde, 2000.
  • S. Coşkun, İlköğretim Okulu 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Materyal/Teknoloji Kullanım Durumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2001.
  • M. Başaran, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005, 25, 3, 163-177.
  • A. İşman, TOJET, 2002,1, 1, 72-91.
  • M. D. Karslı, H. B. Gündüz, O. Titrek, M. A. Hamedoğlu, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2002, 4, 176-188.
  • M. Uçar, İlköğretimde Ders Araç Gereçleri Kullanımı Konusunda Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon, 1998.
  • M. Başaran, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Öğretmenlerin Türkçe Derslerinde Öğretim Materyalleri Kullanma Durumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2003.

Fen ve Teknoloji Dersinde Öğretim Teknolojilerinin Kullanımı ve İlgili Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2, 107 - 121, 01.03.2012

Öz

Yeni ilköğretim programında, Fen ve Teknoloji dersinin teknoloji boyutuna büyük önem verilmiş, ayrıca dersin içeriği etkinlikler ve deneylerle zenginleştirilmiştir. Dersin işlenişinde öğrenme ve öğretme sürecinde mümkün olduğu kadar bilgi ve iletişim teknolojilerinden faydalanılması gerektiği vurgulanmıştır. Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin Fen ve Teknoloji derslerinde öğretim teknolojilerini kullanma durumlarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmaya, 14 değişik il merkezindeki 70 ilköğretim okulunda görev yapan 429 sınıf öğretmeni (212 tane 4. sınıf ve 217 tane 5. sınıf) katılmıştır. Araştırmada veriler, açık uçlu sorulardan oluşan bir soru formu kullanılarak toplanmıştır. Nitel verilerin içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin büyük çoğunluğunun derslerinde bilgisayar ve ilişkili uygulamaları yeterince kullanamadıklarını ancak görsel işitsel ve sunum araçlarını kullandıklarını göstermiştir.

Kaynakça

  • M. E. Bakanlığı, İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, Devlet Kitapları
  • Müdürlüğü Basım Evi, Ankara, 2004.
  • C. Alkan, D. Deryakulu, N. Şimşek, Eğitim Teknolojisine Giriş: Disiplin, Süreç, Ürün, Önder Matbaacılık, Ankara, 1995.
  • L. Deniz, Bilgisayar Tutum Ölçeği’nin Geçerlik, Güvenirlik ve Norm Çalışması ve Örnek Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1994.
  • S. Uşun, Bilgisayar Destekli Öğretimin Temelleri, Nobel Yayıncılık, Ankara, 2004.
  • B. Balcı, İ. Eşme, Teknoloji Eğitimi, Yeni Binyılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 7–8 Eylül, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 2001.
  • H. H. Aksoy, Eğitim Bilim Toplum, 2005, 1, 4, 54–67.
  • B. A. Marlowe , M. L. Page, Creating and Sustining The Constructivist Classroom, Corwin Pres, California, 1998.
  • M. Erdoğan, Yeni Geliştirilen Beşinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Müfredatı: Pilot Uygulama Yansımaları, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Kayseri, 14–16 Kasım, Erciyes Üniversitesi Sabancı Kültür Sitesi, 2005.
  • G. Akamca, H. Hamurcu, Y. Günay, Yeni İlköğretim Fen ve Teknoloji Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14–16 Nisan Ankara, Gazi Üniversitesi, 2006.
  • B. Akpınar, M. Turan, A. Gözler, Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Müfredatına İlişkin Görüş ve Önerileri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14–16 Nisan, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2006.
  • İ. Gelen, N. Beyazıt, Pilot İlköğretim Okulları Müfettiş, Yönetici, I. Kademe Öğretmenleri ve Öğrencilerinin Eski ve Yeni İlköğretim Programları Hakkındaki Görüşlerinin Karşılaştırılması: Hatay Örneği, XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-15 Eylül, Muğla Üniversitesi, Muğla, 2006.
  • C. Yücel, M. K. Karaman, Z. Batur, A. Başer, A. Karataş, Yeni Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Programın Değerlendirilmesi, XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-15 Eylül, Muğla Üniversitesi, Muğla, 2006.
  • A. Yıldırım, H. Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 1999.
  • Z. Aslan, S. Doğdu, Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araçgereçleri, Tekışık Ofset, Ankara, 1993.
  • N. Aykaç, E. Başar, İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının Değerlendirilmesi, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu,14–16 Kasım, Erciyes Üniversitesi Sabancı Kültür Sitesi, Kayseri, 2005.
  • H. Canerik, Sosyal Bilgiler Programı ve Öğretimi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu,14–16 Kasım, Erciyes Üniversitesi Sabancı Kültür Sitesi, Kayseri, 2005.
  • M. Özden, A. Tekin, Türk Fen ve Teknoloji Eğitimiyle İlgili Sorunlar, 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 07–09 Eylül, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2006.
  • H. Turgut, E. Arı, Yeni İlköğretim Fen, Teknoloji, Toplum Programına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi, XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12–15 Eylül, Muğla Üniversitesi, Muğla, 2006.
  • B. Akkoyunlu, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2002, 22, 1-8.
  • H. Bınıcı, N. Arı, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2004, 24, 3, 383-396.
  • F. Dursun, Öğretmenlerin Bilgisayar Destekli Öğretime İlişkin Yeterlilikleri ve Eğitim İhtiyaçlarının Saptanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1999.
  • M. Şahin, Sınıf Öğretmenlerinin, Öğretim Sürecinde Eğitim Teknolojileri ve Uygulamalarına İlişkin Etkinlikleri Yerine Getirirken Karşılaştıkları Problemler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde, 2000.
  • S. Coşkun, İlköğretim Okulu 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Materyal/Teknoloji Kullanım Durumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2001.
  • M. Başaran, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005, 25, 3, 163-177.
  • A. İşman, TOJET, 2002,1, 1, 72-91.
  • M. D. Karslı, H. B. Gündüz, O. Titrek, M. A. Hamedoğlu, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2002, 4, 176-188.
  • M. Uçar, İlköğretimde Ders Araç Gereçleri Kullanımı Konusunda Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon, 1998.
  • M. Başaran, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Öğretmenlerin Türkçe Derslerinde Öğretim Materyalleri Kullanma Durumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2003.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yakup Doğan Bu kişi benim

Mehmet Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan, Y., & Yılmaz, M. (2012). Fen ve Teknoloji Dersinde Öğretim Teknolojilerinin Kullanımı ve İlgili Faktörlerin İncelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 2(2), 107-121.

                                                                                             

by-nc-nd.png?resize=300%2C105&ssl=1 Bu eser CC BY-NC-ND Atıf-GayriTicari-Türetilemez ile lisanslanmıştır.