Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on Engineering Students’ Concept Images: What is a Function?

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 231 - 254, 30.12.2016
https://doi.org/10.17984/adyuebd.303792

Öz

The purpose of this
study is to identify undergraduates’ perceptions towards concept of function
by identifying their concept images about functions. To do this, an open ended
questionnaire linked to the function concept was applied to 77 first year
students at a university during the fall semester of the 2013-2014 academic
year. In this paper, only results of the analysis of students’ answers to one
question is presented. Answers of students are analyzed with content analysis.
According to the answers given by the students, the images they have formed in
their minds about the concept of function are collected under 10 different
categories. The results of this study revealed that students have some
erroneous perceptions about concept of function. In addition, it was seen that
students used different metaphors about concept of function such as a machine,
a mechanism of operation, a set of rules, a relationship, a matching, an
equation etc.  Moreover, they gave
several examples from everyday life about this concept. Finally, the
conclusions reached in this study were in concordance with the findings of the
existing literature.

Kaynakça

  • Akkoç, H. (2005). Fonksiyon kavramının anlaşılması: Çoğul temsiller ve tanımsal özellikler, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5 (20), 1-14.
  • Aydın, M. & Köğce, D. (2008). Öğretmen adaylarının denklem ve fonksiyon kavramlarına ilişkin algıları. Y. Y. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi 5 (2008) 46-58.
  • Baştürk, S. (2006). Üniversiteye Giriş Sınavı Sorularında Fonksiyon Kavramı, Ege Eğitim Dergisi, (7) 1, 61-83.
  • Bayazıt, İ. (2010). Fonksiyonlar konusunun öğreniminde karşılaşılan zorluklar ve çözüm önerileri. E. Bingölbali, M.F. Özmantar, H. Akkoç (editörler). Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. Pegem Akademi Yayınevi, 2. Baskı, Ankara.
  • Bayazit, İ. & Aksoy,Y. (2013a). Fonksiyon kavramı: epistemolojisi, algı türleri ve zihinsel gelişimi, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 29(1), 1-9.
  • Bayazit, İ. & Aksoy, Y. (2013b). Fonksiyon kavramının matematiksel manası ve tarihsel gelişimi. İ.Ö.Zembat, M.F. Özmantar, E. Bingölbali, H. Şandır, A. Delice (editörler). Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar. Pegem Akademi Yayınevi, 1. Baskı, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (8. bs.). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Erdoğan, E. Ö., Erdoğan, A. & Yanık, B. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı Birinci Sınıf Öğrencilerinin Fonksiyonlar Konusundaki Hazır Bulunuşlukları, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(4), 1121-1149.
  • Ersoy, Y. (2007). Grafik Hesap Makinesinin Lise Matematik Derslerinde Kullanılması-II: Fonksiyon ve Grafiklerin Kavranmasına Öğrencilerin Görüşleri, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 28, 55-65.
  • Even, R. (1998). Factors involved in linking representations of functions. The Journal of Mathematical Behavior. 17 (1), 105-121.
  • Hatısaru, V. ve Çetinkaya, B. (2011). Endüstri meslek lisesi öğrencilerinin doğrusal ve sabit fonksiyon ile bunların grafiksel gösterimine ilişkin algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 67-89.
  • Jones, M. (2006). Demystifying Functions: The Historical and Pedagogical Difficulties of the Concept of the Function. Rose-Hulman Institue of Technology Undergraduate Math Journal. 7(2). 66-86.
  • Kabael, T. U. (2010). Fonksiyon kavramı: tarihi gelişimi, öğrenilme süreci, öğrenci yanılgıları ve öğretim stratejileri, Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi, 3 (1), 128-136.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (14. bs.). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karataş, İ. & Güven, B. (2004). Fonksiyon kavramının farklı öğrenim düzeyinde olan öğrencilerdeki gelişimi, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (16), 64-73.
  • Kleiner, I. (1989). Evolution Of The Function Concept: A Brief Survey. The College Mathematics Journal, 20(4), 282–300.
  • Kleiner, I. (1993). Function: Historical and Pedagogical Aspect. Kluwer Academic, Science & Education, 2, 183–209.
  • Mayes, R. (2001). Using Information Technology in Mathematics Education. (ed: D. James Tooke and Norma Enderson) CAS Applied in a Functional Perspective College Algebra Curriculum, The Haworth Press, Inc.
  • Miles, M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • NCTM (2011). Reasoning with Functions, Reston, Virginia. (01.09.2014 tarihinde http://www.nctm.org/uploadedFiles/Math_Standards/13494_chapter.pdf adresinden indirilmiştir.)
  • Özkaya, M., İşleyen, T. (2012). Fonksiyonlarla İlgili Bazı Kavram Yanılgıları. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(1), 01-32.
  • Polat, Z. S. & Şahiner, Y. (2007). Bağıntı ve fonksiyonlar konusunda yapılan yaygın hataların belirlenmesi ve giderilmesi üzerine boylamsal bir çalışma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 32 (146), 89-95.
  • Ponte, J. P (1992). The History of the Concept of Function and Some Educational Implications. Mathematics Educator, 3(2), 3-8.
  • Sağlam, Y., Kanadlı, S. & Uşak, M. (2012). Bağlamın Öğrencilerin Kavram İmajları Üzerine Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 9(4), 131-145.
  • Sierpinska, A. (1992). On understanding the notion of function. (ed. E. Dubinsky, G. Harel). The Concept of Function: Aspects of Epistemology and Pedagogy, Mathematical Association of America (M.A.A.) Notes, 25, 25–58.
  • Tall, D. & DeMarois, P. (1999). Function: Organizing or Cognitive Root? In O. Zaslaysky (Ed.), Proceedings of the 23 rd Conference of PME, Haifa, Israel, 2, 257-264.
  • Tall, D., McGowen, M. & DeMarois, P. (2000a). The Function Machine as a Cognitive Root for building a rich concept image of the Function Concept, Proceedings of PME-NA, 1, 247-254.
  • Tall, D., McGowen, M. & DeMarois, P. (2000b). Using the Function Machine as a Cognitive Root for building a rich concept image of the Function Concept, Proceedings of PME-NA, 1, 255-261.
  • Tall, D. & Vinner, S. (1981). Concept Image and Concept Definition in Mathematics with particular reference to Limits and Continuity. Educational Studies in Mathematics, 12, 151-169.
  • Thompson, P. W. (1994). Students, functions, and the undergraduate curriculum. In E. Dubinsky, A. H. Schoenfeld, & J. J. Kaput (Eds.), Research in Collegiate Mathematics Education, 1 (Issues in Mathematics Education, 4, 21-44).
  • Ural, A. (2006). Fonksiyon Öğreniminde Kavramsal Zorluklar. Ege Eğitim Dergisi (7) 2, 75-94.
  • Vinner, S. (1983). Concept definition concept image and the notion of function. International Journal for Mathematics Education in Science and Technology, 14(3), 293–305.
  • Vinner, S. & Dreyfus, T. (1989). Images and definitions for the concept of function. Journal for Research In Mathematics Education. 20(4), 356-366.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (8. tıpkı bs.). Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Mühendislik Öğrencilerinin Kavram İmajları Üzerine Bir Çalışma: Fonksiyon Nedir?

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 231 - 254, 30.12.2016
https://doi.org/10.17984/adyuebd.303792

Öz

Bu çalışmanın amacı, lisans öğrencilerinin fonksiyon
kavramına yönelik kavram imajlarını belirleyip bu kavrama ilişkin algılarını
tespit etmektir. Bunu yapabilmek için, 2013-2014 eğitim-öğretim yılının güz
döneminde bir üniversitenin 1. sınıfında öğrenim gören 77 öğrenciye açık uçlu
sorulardan oluşan bir yazılı anket uygulanmıştır. Bu makale çerçevesinde konu
ile doğrudan ilişkili olan 1 soruya öğrencilerin verdikleri cevapların
analizine yer verilmiştir. Öğrenci cevapları içerik analiziyle çözümlenmiştir.
Öğrencilerin verdikleri cevaplar doğrultusunda fonksiyon kavramına yönelik
zihinlerinde oluşturdukları imajlar 10 farklı kategori altında toplanmıştır. Araştırmanın
bulgularına göre, öğrencilerin fonksiyon kavramına yönelik bazı yanlış
algılamalarının olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin fonksiyon
kavramı için makine, işlem mekanizması, kurallar bütünü, bağıntı, eşleştirme,
orantı vs. gibi farklı benzetmeler kullandıkları ve bu kavrama yönelik günlük
hayattan çeşitli örnekler verebildikleri görülmüştür. 

Kaynakça

  • Akkoç, H. (2005). Fonksiyon kavramının anlaşılması: Çoğul temsiller ve tanımsal özellikler, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5 (20), 1-14.
  • Aydın, M. & Köğce, D. (2008). Öğretmen adaylarının denklem ve fonksiyon kavramlarına ilişkin algıları. Y. Y. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi 5 (2008) 46-58.
  • Baştürk, S. (2006). Üniversiteye Giriş Sınavı Sorularında Fonksiyon Kavramı, Ege Eğitim Dergisi, (7) 1, 61-83.
  • Bayazıt, İ. (2010). Fonksiyonlar konusunun öğreniminde karşılaşılan zorluklar ve çözüm önerileri. E. Bingölbali, M.F. Özmantar, H. Akkoç (editörler). Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. Pegem Akademi Yayınevi, 2. Baskı, Ankara.
  • Bayazit, İ. & Aksoy,Y. (2013a). Fonksiyon kavramı: epistemolojisi, algı türleri ve zihinsel gelişimi, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 29(1), 1-9.
  • Bayazit, İ. & Aksoy, Y. (2013b). Fonksiyon kavramının matematiksel manası ve tarihsel gelişimi. İ.Ö.Zembat, M.F. Özmantar, E. Bingölbali, H. Şandır, A. Delice (editörler). Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar. Pegem Akademi Yayınevi, 1. Baskı, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (8. bs.). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Erdoğan, E. Ö., Erdoğan, A. & Yanık, B. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı Birinci Sınıf Öğrencilerinin Fonksiyonlar Konusundaki Hazır Bulunuşlukları, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(4), 1121-1149.
  • Ersoy, Y. (2007). Grafik Hesap Makinesinin Lise Matematik Derslerinde Kullanılması-II: Fonksiyon ve Grafiklerin Kavranmasına Öğrencilerin Görüşleri, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 28, 55-65.
  • Even, R. (1998). Factors involved in linking representations of functions. The Journal of Mathematical Behavior. 17 (1), 105-121.
  • Hatısaru, V. ve Çetinkaya, B. (2011). Endüstri meslek lisesi öğrencilerinin doğrusal ve sabit fonksiyon ile bunların grafiksel gösterimine ilişkin algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 67-89.
  • Jones, M. (2006). Demystifying Functions: The Historical and Pedagogical Difficulties of the Concept of the Function. Rose-Hulman Institue of Technology Undergraduate Math Journal. 7(2). 66-86.
  • Kabael, T. U. (2010). Fonksiyon kavramı: tarihi gelişimi, öğrenilme süreci, öğrenci yanılgıları ve öğretim stratejileri, Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi, 3 (1), 128-136.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (14. bs.). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karataş, İ. & Güven, B. (2004). Fonksiyon kavramının farklı öğrenim düzeyinde olan öğrencilerdeki gelişimi, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (16), 64-73.
  • Kleiner, I. (1989). Evolution Of The Function Concept: A Brief Survey. The College Mathematics Journal, 20(4), 282–300.
  • Kleiner, I. (1993). Function: Historical and Pedagogical Aspect. Kluwer Academic, Science & Education, 2, 183–209.
  • Mayes, R. (2001). Using Information Technology in Mathematics Education. (ed: D. James Tooke and Norma Enderson) CAS Applied in a Functional Perspective College Algebra Curriculum, The Haworth Press, Inc.
  • Miles, M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • NCTM (2011). Reasoning with Functions, Reston, Virginia. (01.09.2014 tarihinde http://www.nctm.org/uploadedFiles/Math_Standards/13494_chapter.pdf adresinden indirilmiştir.)
  • Özkaya, M., İşleyen, T. (2012). Fonksiyonlarla İlgili Bazı Kavram Yanılgıları. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(1), 01-32.
  • Polat, Z. S. & Şahiner, Y. (2007). Bağıntı ve fonksiyonlar konusunda yapılan yaygın hataların belirlenmesi ve giderilmesi üzerine boylamsal bir çalışma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 32 (146), 89-95.
  • Ponte, J. P (1992). The History of the Concept of Function and Some Educational Implications. Mathematics Educator, 3(2), 3-8.
  • Sağlam, Y., Kanadlı, S. & Uşak, M. (2012). Bağlamın Öğrencilerin Kavram İmajları Üzerine Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 9(4), 131-145.
  • Sierpinska, A. (1992). On understanding the notion of function. (ed. E. Dubinsky, G. Harel). The Concept of Function: Aspects of Epistemology and Pedagogy, Mathematical Association of America (M.A.A.) Notes, 25, 25–58.
  • Tall, D. & DeMarois, P. (1999). Function: Organizing or Cognitive Root? In O. Zaslaysky (Ed.), Proceedings of the 23 rd Conference of PME, Haifa, Israel, 2, 257-264.
  • Tall, D., McGowen, M. & DeMarois, P. (2000a). The Function Machine as a Cognitive Root for building a rich concept image of the Function Concept, Proceedings of PME-NA, 1, 247-254.
  • Tall, D., McGowen, M. & DeMarois, P. (2000b). Using the Function Machine as a Cognitive Root for building a rich concept image of the Function Concept, Proceedings of PME-NA, 1, 255-261.
  • Tall, D. & Vinner, S. (1981). Concept Image and Concept Definition in Mathematics with particular reference to Limits and Continuity. Educational Studies in Mathematics, 12, 151-169.
  • Thompson, P. W. (1994). Students, functions, and the undergraduate curriculum. In E. Dubinsky, A. H. Schoenfeld, & J. J. Kaput (Eds.), Research in Collegiate Mathematics Education, 1 (Issues in Mathematics Education, 4, 21-44).
  • Ural, A. (2006). Fonksiyon Öğreniminde Kavramsal Zorluklar. Ege Eğitim Dergisi (7) 2, 75-94.
  • Vinner, S. (1983). Concept definition concept image and the notion of function. International Journal for Mathematics Education in Science and Technology, 14(3), 293–305.
  • Vinner, S. & Dreyfus, T. (1989). Images and definitions for the concept of function. Journal for Research In Mathematics Education. 20(4), 356-366.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (8. tıpkı bs.). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İlyas Yavuz

Tuğba Hangül

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Kabul Tarihi 14 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavuz, İ., & Hangül, T. (2016). A Study on Engineering Students’ Concept Images: What is a Function?. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 6(2), 231-254. https://doi.org/10.17984/adyuebd.303792
AMA Yavuz İ, Hangül T. A Study on Engineering Students’ Concept Images: What is a Function?. ADYUEBD. Aralık 2016;6(2):231-254. doi:10.17984/adyuebd.303792
Chicago Yavuz, İlyas, ve Tuğba Hangül. “A Study on Engineering Students’ Concept Images: What Is a Function?”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 6, sy. 2 (Aralık 2016): 231-54. https://doi.org/10.17984/adyuebd.303792.
EndNote Yavuz İ, Hangül T (01 Aralık 2016) A Study on Engineering Students’ Concept Images: What is a Function?. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 6 2 231–254.
IEEE İ. Yavuz ve T. Hangül, “A Study on Engineering Students’ Concept Images: What is a Function?”, ADYUEBD, c. 6, sy. 2, ss. 231–254, 2016, doi: 10.17984/adyuebd.303792.
ISNAD Yavuz, İlyas - Hangül, Tuğba. “A Study on Engineering Students’ Concept Images: What Is a Function?”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 6/2 (Aralık 2016), 231-254. https://doi.org/10.17984/adyuebd.303792.
JAMA Yavuz İ, Hangül T. A Study on Engineering Students’ Concept Images: What is a Function?. ADYUEBD. 2016;6:231–254.
MLA Yavuz, İlyas ve Tuğba Hangül. “A Study on Engineering Students’ Concept Images: What Is a Function?”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, c. 6, sy. 2, 2016, ss. 231-54, doi:10.17984/adyuebd.303792.
Vancouver Yavuz İ, Hangül T. A Study on Engineering Students’ Concept Images: What is a Function?. ADYUEBD. 2016;6(2):231-54.

29929 Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari Lisansı ile lisanslanmıştır.