Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Mustafa Ruhi Sirin’s Stories in Terms of Readability

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 323 - 343, 30.12.2016
https://doi.org/10.17984/adyuebd.306772

Öz

In this study, Mustafa Ruhi Sirin’s stories were examined in terms of
readability. A content analysis survey model based on document review
was used as a qualitative research method. The scope of the study consists
of the texts of the stories from Mustafa Ruhi Şirin's two story books named
"Her Çocuğun Bir Yıldızı Var" and "Geceleri Mızıka Çalan Kedi". While the
universe of the study is Sirin’s stories, the sample of the study is the first
one hundred words of the texts of the stories. Author’s stories were
exanimated in terms of readability and the findings were presented in
tables. The researchers used Atesman and Cetinkaya-Uzun’s readability
formula

Kaynakça

  • Balcı, A., Uyar, Y., Büyükikiz, K. K. (2012). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları, Kütüphane Kullanma Sıklıkları ve Okumaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Sayı 7/4, s. 965-985.
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çeçen, M. A. ve Aydemir, F. (2011). Okul Öncesi Hikâye Kitaplarının Okunabilirlik Açısından İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 185-194.
  • Demirel, Ö. (2011). Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiftçi, Ö., Çeçen, M.A. ve Melanlıoğlu, D. (2007). Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Açısından Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 206-219.
  • Çoban, A. (2014). Okunabilirlik Kavramına Yönelik Bir Derleme Çalışması. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, S.9, s.96-111.
  • Doyumğaç, İ. (2016). Ömer Seyfettin Hikâyelerinin Hikâye Haritası Yöntemine, Metin Elementlerine ve Çocuk Edebiyatına Göre İncelenmesi. Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, S.8, s.211-234.
  • Günay, V. D. (2013). Metin Bilgisi (Hem Metin Çözümleme Hem de Yaratıcı Yazma). Ankara: Papatya Yayınevi.
  • Gündüz, O., Şimşek, T. (2011). Anlatma Teknikleri I/ Okuma Eğitimi El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Pegem Akademi: Ankara.
  • Karatay, H., Bolat, K. K., Güngör, H. (2013). Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik ve Anlaşabilirliği. International Journal of Social Science, S.6/6, s. 603-623.
  • Okur, A., Arı, G. (2013). 6, 7, 8.Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirliği. İlköğretim Online, S.12/1, s. 202-226.
  • Özbay, M. (2014). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Özbay, M. (2014). Anlatma Teknikleri I/ Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Temur, T. (2003). Okunabilirlik (Readbility) Kavramı. Türklük Bilim Araştırmaları XIII Bahar, s.169-180.
  • Toklu, M. O. (2011). Dilbilime Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • TDK, (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yaman, E. (2013). Yazma Sanatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yılmaz, H. (2011). Metin ve İletişim. Konya: Çizgi Kitapevi Yayınları.

Mustafa Ruhi Şirin Hikâyelerinin Okunabilirlik Açısından İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 323 - 343, 30.12.2016
https://doi.org/10.17984/adyuebd.306772

Öz

Bu çalışmada, Mustafa Ruhi Şirin hikâyeleri okunabilirlik açısından
incelenmiştir. İnceleme sırasında, nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelenmesine dayanan içerik analizi tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın kapsamı Mustafa Ruhi Şirin’in “Her Çocuğun Bir Yıldızı Var”
ile “Geceleri Mızıka Çalan Kedi” adlı iki hikâye kitaplarındaki hikâye
metinlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın evreni Şirin’in hikâyeleriyken
örneklemi ise yazarın hikâye metinlerinin ilk yüz sözcüğüdür. Yazarın
hikâyeleri okunabilirlik açısından incelenmiş ve bu hikâyelerden elde edilen
bulgular, tablolar şeklinde gösterilmiştir. Çalışmada, Ateşman ve
Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formülü kullanılmıştır

Kaynakça

  • Balcı, A., Uyar, Y., Büyükikiz, K. K. (2012). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları, Kütüphane Kullanma Sıklıkları ve Okumaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Sayı 7/4, s. 965-985.
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çeçen, M. A. ve Aydemir, F. (2011). Okul Öncesi Hikâye Kitaplarının Okunabilirlik Açısından İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 185-194.
  • Demirel, Ö. (2011). Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiftçi, Ö., Çeçen, M.A. ve Melanlıoğlu, D. (2007). Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Açısından Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 206-219.
  • Çoban, A. (2014). Okunabilirlik Kavramına Yönelik Bir Derleme Çalışması. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, S.9, s.96-111.
  • Doyumğaç, İ. (2016). Ömer Seyfettin Hikâyelerinin Hikâye Haritası Yöntemine, Metin Elementlerine ve Çocuk Edebiyatına Göre İncelenmesi. Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, S.8, s.211-234.
  • Günay, V. D. (2013). Metin Bilgisi (Hem Metin Çözümleme Hem de Yaratıcı Yazma). Ankara: Papatya Yayınevi.
  • Gündüz, O., Şimşek, T. (2011). Anlatma Teknikleri I/ Okuma Eğitimi El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Pegem Akademi: Ankara.
  • Karatay, H., Bolat, K. K., Güngör, H. (2013). Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik ve Anlaşabilirliği. International Journal of Social Science, S.6/6, s. 603-623.
  • Okur, A., Arı, G. (2013). 6, 7, 8.Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirliği. İlköğretim Online, S.12/1, s. 202-226.
  • Özbay, M. (2014). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Özbay, M. (2014). Anlatma Teknikleri I/ Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Temur, T. (2003). Okunabilirlik (Readbility) Kavramı. Türklük Bilim Araştırmaları XIII Bahar, s.169-180.
  • Toklu, M. O. (2011). Dilbilime Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • TDK, (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yaman, E. (2013). Yazma Sanatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yılmaz, H. (2011). Metin ve İletişim. Konya: Çizgi Kitapevi Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bekir Kayabaşı

Mehmet Yılmaz

İbrahim Doyumğaç

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Kabul Tarihi 23 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kayabaşı, B., Yılmaz, M., & Doyumğaç, İ. (2016). Examination of Mustafa Ruhi Sirin’s Stories in Terms of Readability. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 6(2), 323-343. https://doi.org/10.17984/adyuebd.306772

                                                                                             

by-nc-nd.png?resize=300%2C105&ssl=1 Bu eser CC BY-NC-ND Atıf-GayriTicari-Türetilemez ile lisanslanmıştır.