Ruh sağlığı uzmanları bireylerin
farklı düzeydeki (bireysel, aile, toplumsal) biyopsikososyal meselelerini, kişiyi
etkin dinleyip onlara eşlik ederek, ele alıp yaşam kalitesini tüm düzeylerde
olabildiğince artırmaya çalışan profesyonel kişilerdir. Bu profesyoneller
hayattaki acıya yer açmak, yaşanan ızdırabı dindirmek ve iyilik halini artırmak
çabalarlar. Bu yüzden, ruh sağlığı uzman adaylarının süpervizyon eğitimi çok
önemlidir. Bu alan yazın tarama çalışmasında, başlangıç düzeyindeki psikolojik
danışmanların gelişimsel düzeyini ele alan bilimsel araştırmalara
odaklanılmıştır. Çalışmada, süpervizyonda gelişimsel modeller, başlangıç
düzeyindeki psikolojik danışmanların yaşadığı genel zorluk ve destekler ve
süpervizörler için genel uygulamalar hakkında bilgi sağlanmıştır. Araştırmacı
Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) farklı merkezlerdeki psikolojik
danışmanlık tecrübesinden de bahsederek süpervizyonun profesyonelce ele
alınmasının gerekçelerini açıklamaktadır. Türkiye’de süpervizyonun neden daha
fazla dikkati hak ettiği ve bağlamsal olarak duyarlı bazı yeni süpervizyon
modellerinin ortaya çıktığı de ele alınmaktadır. Türkiye’de son zamanlarda
ortaya çıkan Yapılandırılmış Aktif Akran Süpervizyon Model’inin (YASAM) Türkiye
bağlamı için neden daha uygun bir model olabileceği üstünde durulmaktadır. Çalışmada
süpervizyon sürecindeki en önemli noktalardan biri olarak, süpervizörlerin
eğitim alan psikolojik danışman adaylarının gelişimsel sürecine dikkat ederek
onları pozitif, cesaretlendirici ve yapılandırıcı geri dönüt ile
desteklemesine dikkat çekilmekte, bu geribildirim sürecinde yaparak yaşayarak
öğreten aktivitelerden faydalanmalarının gerekliliği ifade edilmektedir.
Ayrıca psikolojik danışman öğrencilerinin bilişsel düzeyleri ve yeteneklerini
geliştirmek için yaptıkları ve öğrendikleri üzerine tefekkür etmelerinin ve böylece
var olan kapasitelerini artırmak için kendi kendileriyle mücadeleye davet edilmesinin
önemi belirtilip ruh sağlığı uzmanlarına araştırma, ders ve alanın sosyo-politik bağlamda etkin bir şekilde savunulmasını için öneriler sunulmaktadır.
Mental health
providers address mental health issues and/or increase the quality of life at
different levels starting from individual to global levels for individuals and
communities. Mental health providers are key people who strive to alleviate
suffering and enhance wellbeing of people. Therefore, more professional
supervision is need to focus on the training of mental health providers, which
means their clinical supervision. In this literature review article, the
author specifically focused on empirical studies that examined beginning
counselors’ developmental process. The author provided brief information about
developmental models of supervision, common challenges and supports the
beginning counselors-in-training experience, and common implications for
supervisors. The author also shared some of their site experiences from Turkey
and the U.S. to clarify how supervision needs more professional attention.
They also explained how supervision in Turkey need more attention and yet also
stated how some contextually sensitive supervision models emerge like structured active/engaged peer supervision model
(or in Turkish, Yapılandırılmış Aktif Akran Süpervizyon Modeli, YASAM). The most important point of this study is
supervisors consider developmental process of their supervisees and support
them with positive, supportive, and constructive feedback while utilizing
meaningful and engaging activities to challenge them so that supervision
process becomes more effective and meaningful. Research questions were
discussed for the future studies.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |