Bu araştırmanın
amacı, sınıf öğretmenlerinin özyeterlik düzeylerini belirlemektir. Bu
araştırma anlık tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim
öğretim yılında, Elazığ Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilkokullarda görev
yapan toplam 2200 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemini ise, basit
tesadüfi örnekleme yolu ile belirlenen toplam 269 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Orijinali
Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafından geliştirilen ve Çapa, Çakıroğlu, Sarıkaya (2005)
tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Teachers’ Sense of Efficacy Scale” (Öğretmen
Öz-Yeterlik Ölçeği) kullanılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin özyeterlik
düzeyleri, sınıf yönetimine yönelik özyeterlik alt boyutunda, öğrenci
katılımına yönelik özyeterlik alt boyutunda ve ölçeğin tamamında oldukça
yeterli düzeyinde iken, öğretim stratejilerine yönelik özyeterlik alt
boyutunda ise aynı düzeyde olmasına rağmen daha yüksektir. Cinsiyet, eğitim
düzeyi ve öğretmenlerin çalıştıkları yerleşim yeri değişkenlerine göre, sınıf
öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri arasında anlamlı bir fark çıkmamıştır.
Öğretmen sayısı 1-10 arasında olan okullarda görev yapan öğretmenlerin
özyeterlik düzeyleri 20-29 arasında olanlara göre daha yüksektir. Sınıf
yönetimine yönelik özyeterlik arttıkça öğrenci katılımına ve öğretim
stratejilerine yönelik özyeterlik düzeyinin arttığı söylenebilir.
The purpose of this
research is to determine the self-efficacy levels of classroom teachers. This
research was made in the survey model. The universe of the research is
composed of 2200 classroom teachers who are working in state primary schools
in Elazığ in the 2017-2018 academic year. The sample consists of 269 classroom
teachers determined by simple random sampling. “Teachers' Sense of Efficacy
Scale" developed by Tschannen-Moran and Hoy (2001) and adapted to Turkish
by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) was used as the data collection tool in
the research. Self-efficacy levels of classroom teachers are quite adequate in
the sub-dimensions of self-efficacy for classroom management and for student
participation, and in the whole scale. In the sub-dimension of self-efficacy
for instructional strategies, it is higher, although it is at the same level.
There was no significant difference between self-efficacy levels of classroom
teachers according to gender, education level and the variables of the
teachers' place of residence. Self-efficacy levels of teachers working in
schools with a number of teachers between 1-10 are higher than those between
20-29. It can be said that, as the self-efficacy towards classroom management
increases, the level of self-efficacy towards student participation and teaching
strategies increases.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |