Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Examination Anxiety of Senior High School Students

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 151 - 175, 27.12.2024
https://doi.org/10.17984/adyuebd.1472523

Öz

The main purpose of this study is to investigate the test anxiety status of high school seniors in terms of different variables. The sample group of this research is a total of 366 high school students, 169 females (46.2%) and 197 (53.8%) male students, who studied in high schools in Mersin province in the 2021-2022 academic year. The mean age of all participants in the research is 17.28, their age range is 16-21, and the standard deviation (SD) of the group is .49. Data for the study was collected using the Test Anxiety Inventory for Children and Adolescents and the Personal Information Form. Descriptive statistics, Pearson correlation analysis, t-test for independent groups and one-way analysis of variance (ANOVA) were also used in the data analysis of the results. According to the obtained results of the research, it was concluded that the test anxiety levels of high school seniors differed depending on these variables, such as gender, having their own rooms, making time for daily work, eating habits, receiving help from a psychological counsellor, following a regular study schedule, sleeping patterns and their own perception of success. On the other hand, taking private lessons was found to have no significant effect on test anxiety among group participants.

Kaynakça

  • Acar, S. (2018). Sınav kaygısının yordanmasının psikolojik dayanıklılık ve karar verme becerileri açısından incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Adana, F., & Kaya, N. (2005). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı düzeyi üzerine sınav kaygısı ile başa çıkma eğitiminin etkisi. Kriz Dergisi, 13(2), 35-42.
  • Akkaya, M., & Demirtaş Zorbaz, S. (2023). Sınav kaygısına sahip bir ergenle çalışma: kısa süreli bilişsel davranışçı müdahale. Humanistic Perspective, 5(3), 1148-1165. https://doi.org/10.47793/hp.1291925
  • Albano, A. M., Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. (2003). Childhood anxiety disorders. E. J. Mash ve R. A. Barkley (Eds.), Child psychopathology (s. 279-329). Guilford Press.
  • Arslan, Ü., & Aksekioğlu, B. (2017). Lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4884-4897. http://dx.doi.org/10.14687/jhs.v14i4.5006
  • Aslan, S. (2005). Ergenlerde anne-baba tutumu, sınav kaygısı, ders çalışma becerilerinin lise giriş sınavını yordama düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Aydın, A., & Keskin, İ. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1801-1818.
  • Aziz, A. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Nobel Yayınları.
  • Bagana, E., Raciu, A., & Lupu, L. (2011). Self-esteem, optimism and exams’ anxiety among high schoolstudents. Procedia-Social and BehavioralSciences, (30), 1331-1338. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.258
  • Baltaş, A. (1995). Stres altında ezilmeden öğrenmede ve sınavlarda üstün başarı. Remzi Kitabevi.
  • Barlow, D. H. (2002). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. Guilford Press.
  • Başarır, D. (1990). Ortaokul son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, durumluk kaygı, akademik başarı ve sınav başarısı arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Başpınar Erten, S. (2020). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu personeli seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 163-176.
  • Bayındır Gümüş, A., Yardımcı, H., & Keser, A. (2018). Sınava hazırlanan öğrencilerin beslenme durumlarının kaygı puanlarına göre değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 22-28.
  • Beidel, D. C., & Turner, S. M., (1988). Comorbidity of test anxiety and other anxiety disorders in children. Journal of Abnormal Child Psychology, 16(3), 275-287. https://doi.org/10.1007/BF00913800
  • Besharat, M. A. (2003). Parental perfectionism and children’s test anxiety. Psychological Reports, 93(3), 1049–1055. doi:10.2466/pr0.2003.93.3f.1049
  • Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Canan, T. (2020). Çocuk ve ergenler için sınav kaygısı ölçeği’nin biyopsikososyal modelle geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi.
  • Cassady, J. C., & Johnson, R. E. (2002). Cognitive test Anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27(2), 270–295. doi:10.1006/ceps.2001.1094.
  • Clark, D. A., & Beck, A. T. (2010). Cognitive therapy of anxiety disorders: Science and practice. Guilford Press.
  • Cloninger, R. C. (1988). Anxiety and theories of emotions. R. Noyes Jr., M. Roth, G.D. Burrows (Eds.), Handbook of anxiety, Vol 2: Classification, etiological factors and associated disturbances (s. 1-21). Elsevier Science Publishers.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları. Remzi Kitabevi.
  • Culler, R. E., & Holahan, C. J. (1980). Test anxiety and academic performance: The effects of study-related behaviors. Journal of Educational Psychology, 72(1), 16–20. doi.org/10.1037/0022-0663.72.1.16
  • Çakıcı, A. (2021). Sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik ertelemeleri ile sınav kaygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(46), 855-875. https://doi.org/10.31795/baunsobed.855584
  • Çivitçi, A. (2006). Ergenlerde mantıkdışı inanç ve sürekli kaygı ilişkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 27-39.Demirci, D., & Bütün Ayhan, A. (2016). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerde sınav kaygısının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 3(44), 431-441.
  • Dinçel, E. (2006). Ergenlik dönemi gelişimsel ödevler ve psikolojik problemler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Dursun, M. (2022). Lise son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı ve ilişki faktörlerin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Dweck, C. S. (1975). The role of expectations and attributions in the alleviation of learned helplessness. Journal of Personality and Social Psychology, 31(4), 674–685. https://doi.org/10.1037/h0077149
  • Ekici, G. (2005). Lise öğrencilerinin öğrenci seçme sınavına (öss) yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 82-90.
  • Ekşi, P.(1998). Sınav kaygısının üniversite adayı ergenlerde incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Erözkan, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi Bahar, 12, 13-38.
  • Erzen, E. (2013). Üniversite sınavlarına hazırlanan ergenlerin bağlanma stilleri ve öz yeterlikleri ile sınav kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Erzen, E., & Odacı, H. (2014). Kimler daha fazla sınav kaygısı yaşıyor? Kişisel, akademik, aileye dayalı bazı değişkenlere göre bir araştırma. International Journal of Human Sciences, 2(11), 401-419. doi: 10.14687/ijhs.v11i2.2849
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. McGraw- Hill Higher Education.
  • Freud, S. (1936). Inhibitions, symptoms and anxiety. The Psychoanalytic Quarterly 5(1), 1-28. https://doi.org/10.1080/21674086.1936.11925270
  • Ganz, B. C., & Ganz, M. N. (1988). Overcoming the Problem of Learned Helplessness. College Teaching, 36(2), 82–84. doi:10.1080/87567555.1988.10532408
  • Güler, D., & Çakır, G. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 82-94.
  • Gokcen, M., & Seylam Kusumler, A. (2021). Determining the relationship between test anxiety and nutrition in high school 3rd and 4th grade: A case of Anatolian high school. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences,6(2), 205-216. doi: 10.5336/healthsci.2020-76026
  • Işıkay, M. S. (2019). Aile danışmanlığında bilişsel davranışçı psikoterapi uygulamalarının ergenlerin sınav kaygısı ve iyi oluş düzeylerine etkisine yönelik deneysel bir çalışma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • İşgör, İ. Y. (2016). Metacognitive skills, academic success and exam anxiety as the predictors of psychological well-being. Journal of Education and Training Studies, 4(9), 35-42.
  • Kaçan Softa, H., Ulaş Karaahmetoğlu, G., & Çabuk, F. (2015). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. K.Ü Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1481-1494.
  • Kapıkıran, Ş. (2020). Ergenlerde ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ile sınav kaygısı arasındaki ilişkide akademik dayanıklılığın aracı rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (48), 409-130. doi: 10.9779/pauefd.521230
  • Karakoç, B. (2023). Lise son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı ile olumsuz değerlendirilme korkusu ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Kaya, Z., & Bedir, G. (2019). Grupla psikolojik danışma programının 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygısına etkisinin incelenmesi [Bildiri sunumu]. 21. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Antalya.
  • Kaya, Z., & Karaca, R. (2018). Ergenlerde atılganlık ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1490-1516.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432–438. doi:10.1016/j.nedt.2014.11.001
  • Kısa, S. (1996). İzmir il merkezinde dershaneye devam eden lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Korhan, M. M., Engin, E., & Güloğlu, B. (2021). Test anxiety of youth to take the university entrance exam throughout Covid-19 outbreak: Cognitive flexibility and self-regulation. E-International Journal of Educational Research, 12(5), 212-231. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1009653
  • Köse, S., Kurucu Yılmaz, Ş., & Göktaş, S. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri ile uyku kalitesi arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 9(2), 105-111. doi: 10.14744/phd.2018.05025
  • Kavakcı, Ö., Güler, A. S., & Çetinkaya, S. (2011). Sınav kaygısı ve ilişkili psikiyatrik belirtiler. Klinik Psikiyatri, 14(1), 7-16.
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin üniversite sınavına ilişkin kaygıları. Eğitim ve Bilim, 26(121), 12-23.
  • Lazaratou, H., Anagnostopoulos, D. C., Vlassopoulos, M., Charbilas, D., Rotsika, V., Tsakanikos, E., Tzavara, C., & Dikeos, D. (2013). Predictors and characteristics of anxiety among adolescent students: a Greek sample. Psychiatriki, 24(1), 27-36.
  • Liebert, R. M., & Morris W. L. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some ınitial data. Psychological Reports, (20), 975-978.doi:10.2466/pr0.1967.20.3.975
  • Macht, M. (2008). How emotions affect eating: A five-way model. Appetite, 50(1), 1–11. doi:10.1016/j.appet.2007.07.002
  • Macht, M., Haupt, C., & Ellgring, H. (2005). The perceived function of eating is changed during examination stress: a field study. Eating Behaviors, 6(2), 109–112. doi:10.1016/j.eatbeh.2004.09.001
  • McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, (21), 89-101. doi: 10.1080/01443410020019867.
  • Moalla, M., Maalej, M., Nada, C., Sellami, R., Ben Thabet, J., Zouari, L., & Maalej, M. (2016). Sleep disorders, depression and anxiety among medicine university students in Sfax. European Psychiatry, (33), 268– 269. doi:10.1016/j.eurpsy.2016.01.704
  • Mulvenon S. W., Stegman C. E., & Ritter, G. (2005). Test anxiety: A multifaceted study on the perceptions of teachers, principals, counselors, students and parents. International Journal of Testing, (5), 37–61. doi:10.1207/s15327574ijt0501_4
  • Nalbantoğlu Yılmaz, F., & Çetin Gündüz, H. (2016). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 1008-1022. doi: 10.17860/mersinefd.282397
  • Nalbantoğlu Yılmaz, F., & Çetin Gündüz, H. (2018). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1585-1602. doi: 10.17240/aibuefd.2018.18.39790-471164
  • Numan, A., & Hasan, S. S. (2017). Effect of study habits on test anxiety and academic achievement of undergraduate students. Journal of Research and Reflections in Education, 11(1), 1-14.
  • Núñez-Peña, M. I., Suárez-Pellicioni, M., & Bono, R. (2016). Gender differences in test anxiety and their ımpact on higher education students’ academic achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences,(228), 154–160. doi:10.1016/j.sbspro.2016.07.023
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2022). 2022 YKS sayısal verileri. www.osym.gov.tr (09.10.2022)
  • Pagaria, N. (2020). Exam anxiety in college students. The International Journal of Indian Psychology, 8(3), 136-140. doi:10.25215/0803.018
  • Reardon, L. E., Leen-Feldner, E. W., & Hayward, C. (2009). A critical review of the empirical literature on the relation between anxiety and puberty. Clinical Psychology Review, 29(1), 1–23. doi:10.1016/j.cpr.2008.09.005
  • Salecl, R. (2004). On anxiety. Routledge.
  • Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: Reactions to tests. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 929–938. https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.4.929
  • Sertelin Mercan, Ç., & Yavuzer, H. (2017). Bilişsel-davranışçı yaklaşımla bütünleştirilmiş sosyal beceri eğitiminin ergenlerin sosyal kaygı düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1187- 1202. doi: 10.17755/esosder.291364
  • Smith, C.A., & Lazarus, R.S. (1990). Emotion and adaption. L. A. Pervin, (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (s. 609-637). Guilford Press.
  • Spielberger, C. D. (1972). Current trends in theory and research on anxiety. C. D. Spielberger (Eds.), Anxiety as an emotional state, (s. 28-49). Academic Press.
  • Spielberger, C. D. (1972). Current trends in theory and research on anxiety. C. D. Spielberger (Eds.), Current trends in theory ad research on anxiety, (s. 3-19). Academic Press.
  • Steinmayr, R., Crede, J., McElvany, N., & Wirthwein, L. (2016). Subjective well-being, test anxiety, academic achievement: Testing for reciprocal effects. Front. Psychol,6(1994), 1-13. doi:10.3389/fpsyg.2015.01994
  • Stoeber, J. (2004) Dimensions of test anxiety: Relations to ways of coping with pre-exam anxiety and uncertainty. Anxiety, Stress & Coping: An International Journal, 17(3), 213-226. https://doi.org/10.1080/10615800412331292615
  • Susman, E. J., & Rogol, A. (2004). Puberty and psychological development. In R. M. Lerner ve L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology (s. 15–44). John Wiley & Sons Inc.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson.
  • Tagay, Ö., Önen, Ö., & Canpolat, İ. (2018). Ergenlerin sosyal kaygı düzeyleri ile güvengenlik ve öz saygıları arasındaki ilişki. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 261-269. doi: 10.32709/akusosbil.398991
  • Tekbaş, S. (2009). Edirne merkez ilçe’de ilköğretim son sınıf öğrencilerinde ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS) ve lise son sınıf öğrencilerinde öğrenci seçme sınavı (ÖSS) sınav kaygısı ve etkileyen etmenler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Trifoni, A., & Shahini, M. (2011). How does exam anxiety affect the performance of university students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 2(2), 93-100.
  • Tsegay, L., Shumet, S., Damene, W., Gebreegziabhier, G., & Ayano, G. (2019). Prevalence and determinants of test anxiety among medical students in Addis Ababa Ethiopia. BMC Mediacal Education, 19(423), 1- 10. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1859-5
  • Turan Kurtaran, A., Ünsal, Ü., & Koca, A. (2021). Okul türü, akademik başarı ve sosyo demografık faktörlerin sınav kaygısı üzerindeki etkisinin incelenmesi. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, (33), 213-230. https://doi.org/10.18092/ulikidince.989731
  • Yaman, N. (2020). Farklı lise türünde olan lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarının uyku kaliteleri ile ilişkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Biruni Üniversitesi.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarını yordayıcısı olarak yalnızlık sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 167-176.
  • Yıldırım, İ. (2004). Depresyonun yordayıcısı olarak sınav kaygısı, gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 241-250.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H.Y. (2007). Sınav kaygısı anne baba tutumları ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldız, H. İ. (2019). Erken dönem uyumsuz şemaların sınav kaygısını yordayıcılığının incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Webster’s New Pocket Dictionary. (2000). Wiley Publishing Inc.
  • Zeidner, M., & Safir, M. P. (1989). Sex, ethnic, and social differences in test anxiety among Israeli adolescents. The Journal of Genetic Psychology, 150(2), 175–185. doi:10.1080/00221325.1989.9914589
  • Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. Plenum Press.

Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygılarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 151 - 175, 27.12.2024
https://doi.org/10.17984/adyuebd.1472523

Öz

Bu çalışmanın amacı, lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Mersin ilindeki liselerde öğrenim gören 169’u kız (%46.2) ve 197’si erkek (%53.8) olmak üzere toplam 366 lise son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrenciler 16-21 yaşları arasındadır ve yaş ortalamaları 17.28, Ss= .49’dur. Araştırmanın verileri, Çocuk ve Ergenler için Sınav Kaygısı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde betimsel istatistikler, Pearson Korelasyon Analizi, Bağımsız Gruplar için T-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre lise son sınıf öğrencilerinin cinsiyet, kendine ait odalarının olması, günlük işlere vakit ayırma durumları, beslenme düzenleri, psikolojik danışmandan yardım alma durumları, düzenli çalışma programı uygulamaları, uyku durumları ve kendi başarılarını algılama durumlarına göre gruplar arasında sınav kaygısı düzeylerinin farklılaştığı sonucuna ulaşılırken özel ders almaya göre gruplar arasında sınav kaygısı düzeylerinin farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acar, S. (2018). Sınav kaygısının yordanmasının psikolojik dayanıklılık ve karar verme becerileri açısından incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Adana, F., & Kaya, N. (2005). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı düzeyi üzerine sınav kaygısı ile başa çıkma eğitiminin etkisi. Kriz Dergisi, 13(2), 35-42.
  • Akkaya, M., & Demirtaş Zorbaz, S. (2023). Sınav kaygısına sahip bir ergenle çalışma: kısa süreli bilişsel davranışçı müdahale. Humanistic Perspective, 5(3), 1148-1165. https://doi.org/10.47793/hp.1291925
  • Albano, A. M., Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. (2003). Childhood anxiety disorders. E. J. Mash ve R. A. Barkley (Eds.), Child psychopathology (s. 279-329). Guilford Press.
  • Arslan, Ü., & Aksekioğlu, B. (2017). Lise öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4884-4897. http://dx.doi.org/10.14687/jhs.v14i4.5006
  • Aslan, S. (2005). Ergenlerde anne-baba tutumu, sınav kaygısı, ders çalışma becerilerinin lise giriş sınavını yordama düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Aydın, A., & Keskin, İ. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1801-1818.
  • Aziz, A. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Nobel Yayınları.
  • Bagana, E., Raciu, A., & Lupu, L. (2011). Self-esteem, optimism and exams’ anxiety among high schoolstudents. Procedia-Social and BehavioralSciences, (30), 1331-1338. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.258
  • Baltaş, A. (1995). Stres altında ezilmeden öğrenmede ve sınavlarda üstün başarı. Remzi Kitabevi.
  • Barlow, D. H. (2002). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. Guilford Press.
  • Başarır, D. (1990). Ortaokul son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, durumluk kaygı, akademik başarı ve sınav başarısı arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Başpınar Erten, S. (2020). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu personeli seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 163-176.
  • Bayındır Gümüş, A., Yardımcı, H., & Keser, A. (2018). Sınava hazırlanan öğrencilerin beslenme durumlarının kaygı puanlarına göre değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 22-28.
  • Beidel, D. C., & Turner, S. M., (1988). Comorbidity of test anxiety and other anxiety disorders in children. Journal of Abnormal Child Psychology, 16(3), 275-287. https://doi.org/10.1007/BF00913800
  • Besharat, M. A. (2003). Parental perfectionism and children’s test anxiety. Psychological Reports, 93(3), 1049–1055. doi:10.2466/pr0.2003.93.3f.1049
  • Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Canan, T. (2020). Çocuk ve ergenler için sınav kaygısı ölçeği’nin biyopsikososyal modelle geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi.
  • Cassady, J. C., & Johnson, R. E. (2002). Cognitive test Anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27(2), 270–295. doi:10.1006/ceps.2001.1094.
  • Clark, D. A., & Beck, A. T. (2010). Cognitive therapy of anxiety disorders: Science and practice. Guilford Press.
  • Cloninger, R. C. (1988). Anxiety and theories of emotions. R. Noyes Jr., M. Roth, G.D. Burrows (Eds.), Handbook of anxiety, Vol 2: Classification, etiological factors and associated disturbances (s. 1-21). Elsevier Science Publishers.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları. Remzi Kitabevi.
  • Culler, R. E., & Holahan, C. J. (1980). Test anxiety and academic performance: The effects of study-related behaviors. Journal of Educational Psychology, 72(1), 16–20. doi.org/10.1037/0022-0663.72.1.16
  • Çakıcı, A. (2021). Sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik ertelemeleri ile sınav kaygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(46), 855-875. https://doi.org/10.31795/baunsobed.855584
  • Çivitçi, A. (2006). Ergenlerde mantıkdışı inanç ve sürekli kaygı ilişkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 27-39.Demirci, D., & Bütün Ayhan, A. (2016). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerde sınav kaygısının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 3(44), 431-441.
  • Dinçel, E. (2006). Ergenlik dönemi gelişimsel ödevler ve psikolojik problemler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Dursun, M. (2022). Lise son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı ve ilişki faktörlerin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Dweck, C. S. (1975). The role of expectations and attributions in the alleviation of learned helplessness. Journal of Personality and Social Psychology, 31(4), 674–685. https://doi.org/10.1037/h0077149
  • Ekici, G. (2005). Lise öğrencilerinin öğrenci seçme sınavına (öss) yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 82-90.
  • Ekşi, P.(1998). Sınav kaygısının üniversite adayı ergenlerde incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Erözkan, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi Bahar, 12, 13-38.
  • Erzen, E. (2013). Üniversite sınavlarına hazırlanan ergenlerin bağlanma stilleri ve öz yeterlikleri ile sınav kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Erzen, E., & Odacı, H. (2014). Kimler daha fazla sınav kaygısı yaşıyor? Kişisel, akademik, aileye dayalı bazı değişkenlere göre bir araştırma. International Journal of Human Sciences, 2(11), 401-419. doi: 10.14687/ijhs.v11i2.2849
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. McGraw- Hill Higher Education.
  • Freud, S. (1936). Inhibitions, symptoms and anxiety. The Psychoanalytic Quarterly 5(1), 1-28. https://doi.org/10.1080/21674086.1936.11925270
  • Ganz, B. C., & Ganz, M. N. (1988). Overcoming the Problem of Learned Helplessness. College Teaching, 36(2), 82–84. doi:10.1080/87567555.1988.10532408
  • Güler, D., & Çakır, G. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 82-94.
  • Gokcen, M., & Seylam Kusumler, A. (2021). Determining the relationship between test anxiety and nutrition in high school 3rd and 4th grade: A case of Anatolian high school. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences,6(2), 205-216. doi: 10.5336/healthsci.2020-76026
  • Işıkay, M. S. (2019). Aile danışmanlığında bilişsel davranışçı psikoterapi uygulamalarının ergenlerin sınav kaygısı ve iyi oluş düzeylerine etkisine yönelik deneysel bir çalışma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • İşgör, İ. Y. (2016). Metacognitive skills, academic success and exam anxiety as the predictors of psychological well-being. Journal of Education and Training Studies, 4(9), 35-42.
  • Kaçan Softa, H., Ulaş Karaahmetoğlu, G., & Çabuk, F. (2015). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. K.Ü Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1481-1494.
  • Kapıkıran, Ş. (2020). Ergenlerde ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ile sınav kaygısı arasındaki ilişkide akademik dayanıklılığın aracı rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (48), 409-130. doi: 10.9779/pauefd.521230
  • Karakoç, B. (2023). Lise son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı ile olumsuz değerlendirilme korkusu ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Kaya, Z., & Bedir, G. (2019). Grupla psikolojik danışma programının 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygısına etkisinin incelenmesi [Bildiri sunumu]. 21. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Antalya.
  • Kaya, Z., & Karaca, R. (2018). Ergenlerde atılganlık ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1490-1516.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432–438. doi:10.1016/j.nedt.2014.11.001
  • Kısa, S. (1996). İzmir il merkezinde dershaneye devam eden lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Korhan, M. M., Engin, E., & Güloğlu, B. (2021). Test anxiety of youth to take the university entrance exam throughout Covid-19 outbreak: Cognitive flexibility and self-regulation. E-International Journal of Educational Research, 12(5), 212-231. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1009653
  • Köse, S., Kurucu Yılmaz, Ş., & Göktaş, S. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri ile uyku kalitesi arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 9(2), 105-111. doi: 10.14744/phd.2018.05025
  • Kavakcı, Ö., Güler, A. S., & Çetinkaya, S. (2011). Sınav kaygısı ve ilişkili psikiyatrik belirtiler. Klinik Psikiyatri, 14(1), 7-16.
  • Kutlu, Ö. (2001). Ergenlerin üniversite sınavına ilişkin kaygıları. Eğitim ve Bilim, 26(121), 12-23.
  • Lazaratou, H., Anagnostopoulos, D. C., Vlassopoulos, M., Charbilas, D., Rotsika, V., Tsakanikos, E., Tzavara, C., & Dikeos, D. (2013). Predictors and characteristics of anxiety among adolescent students: a Greek sample. Psychiatriki, 24(1), 27-36.
  • Liebert, R. M., & Morris W. L. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some ınitial data. Psychological Reports, (20), 975-978.doi:10.2466/pr0.1967.20.3.975
  • Macht, M. (2008). How emotions affect eating: A five-way model. Appetite, 50(1), 1–11. doi:10.1016/j.appet.2007.07.002
  • Macht, M., Haupt, C., & Ellgring, H. (2005). The perceived function of eating is changed during examination stress: a field study. Eating Behaviors, 6(2), 109–112. doi:10.1016/j.eatbeh.2004.09.001
  • McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, (21), 89-101. doi: 10.1080/01443410020019867.
  • Moalla, M., Maalej, M., Nada, C., Sellami, R., Ben Thabet, J., Zouari, L., & Maalej, M. (2016). Sleep disorders, depression and anxiety among medicine university students in Sfax. European Psychiatry, (33), 268– 269. doi:10.1016/j.eurpsy.2016.01.704
  • Mulvenon S. W., Stegman C. E., & Ritter, G. (2005). Test anxiety: A multifaceted study on the perceptions of teachers, principals, counselors, students and parents. International Journal of Testing, (5), 37–61. doi:10.1207/s15327574ijt0501_4
  • Nalbantoğlu Yılmaz, F., & Çetin Gündüz, H. (2016). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 1008-1022. doi: 10.17860/mersinefd.282397
  • Nalbantoğlu Yılmaz, F., & Çetin Gündüz, H. (2018). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1585-1602. doi: 10.17240/aibuefd.2018.18.39790-471164
  • Numan, A., & Hasan, S. S. (2017). Effect of study habits on test anxiety and academic achievement of undergraduate students. Journal of Research and Reflections in Education, 11(1), 1-14.
  • Núñez-Peña, M. I., Suárez-Pellicioni, M., & Bono, R. (2016). Gender differences in test anxiety and their ımpact on higher education students’ academic achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences,(228), 154–160. doi:10.1016/j.sbspro.2016.07.023
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2022). 2022 YKS sayısal verileri. www.osym.gov.tr (09.10.2022)
  • Pagaria, N. (2020). Exam anxiety in college students. The International Journal of Indian Psychology, 8(3), 136-140. doi:10.25215/0803.018
  • Reardon, L. E., Leen-Feldner, E. W., & Hayward, C. (2009). A critical review of the empirical literature on the relation between anxiety and puberty. Clinical Psychology Review, 29(1), 1–23. doi:10.1016/j.cpr.2008.09.005
  • Salecl, R. (2004). On anxiety. Routledge.
  • Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: Reactions to tests. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 929–938. https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.4.929
  • Sertelin Mercan, Ç., & Yavuzer, H. (2017). Bilişsel-davranışçı yaklaşımla bütünleştirilmiş sosyal beceri eğitiminin ergenlerin sosyal kaygı düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1187- 1202. doi: 10.17755/esosder.291364
  • Smith, C.A., & Lazarus, R.S. (1990). Emotion and adaption. L. A. Pervin, (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (s. 609-637). Guilford Press.
  • Spielberger, C. D. (1972). Current trends in theory and research on anxiety. C. D. Spielberger (Eds.), Anxiety as an emotional state, (s. 28-49). Academic Press.
  • Spielberger, C. D. (1972). Current trends in theory and research on anxiety. C. D. Spielberger (Eds.), Current trends in theory ad research on anxiety, (s. 3-19). Academic Press.
  • Steinmayr, R., Crede, J., McElvany, N., & Wirthwein, L. (2016). Subjective well-being, test anxiety, academic achievement: Testing for reciprocal effects. Front. Psychol,6(1994), 1-13. doi:10.3389/fpsyg.2015.01994
  • Stoeber, J. (2004) Dimensions of test anxiety: Relations to ways of coping with pre-exam anxiety and uncertainty. Anxiety, Stress & Coping: An International Journal, 17(3), 213-226. https://doi.org/10.1080/10615800412331292615
  • Susman, E. J., & Rogol, A. (2004). Puberty and psychological development. In R. M. Lerner ve L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology (s. 15–44). John Wiley & Sons Inc.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson.
  • Tagay, Ö., Önen, Ö., & Canpolat, İ. (2018). Ergenlerin sosyal kaygı düzeyleri ile güvengenlik ve öz saygıları arasındaki ilişki. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 261-269. doi: 10.32709/akusosbil.398991
  • Tekbaş, S. (2009). Edirne merkez ilçe’de ilköğretim son sınıf öğrencilerinde ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS) ve lise son sınıf öğrencilerinde öğrenci seçme sınavı (ÖSS) sınav kaygısı ve etkileyen etmenler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Trifoni, A., & Shahini, M. (2011). How does exam anxiety affect the performance of university students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 2(2), 93-100.
  • Tsegay, L., Shumet, S., Damene, W., Gebreegziabhier, G., & Ayano, G. (2019). Prevalence and determinants of test anxiety among medical students in Addis Ababa Ethiopia. BMC Mediacal Education, 19(423), 1- 10. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1859-5
  • Turan Kurtaran, A., Ünsal, Ü., & Koca, A. (2021). Okul türü, akademik başarı ve sosyo demografık faktörlerin sınav kaygısı üzerindeki etkisinin incelenmesi. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, (33), 213-230. https://doi.org/10.18092/ulikidince.989731
  • Yaman, N. (2020). Farklı lise türünde olan lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarının uyku kaliteleri ile ilişkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Biruni Üniversitesi.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarını yordayıcısı olarak yalnızlık sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 167-176.
  • Yıldırım, İ. (2004). Depresyonun yordayıcısı olarak sınav kaygısı, gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 241-250.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H.Y. (2007). Sınav kaygısı anne baba tutumları ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldız, H. İ. (2019). Erken dönem uyumsuz şemaların sınav kaygısını yordayıcılığının incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Webster’s New Pocket Dictionary. (2000). Wiley Publishing Inc.
  • Zeidner, M., & Safir, M. P. (1989). Sex, ethnic, and social differences in test anxiety among Israeli adolescents. The Journal of Genetic Psychology, 150(2), 175–185. doi:10.1080/00221325.1989.9914589
  • Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. Plenum Press.
Toplam 92 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Okul Psikolojik Danışmanlığı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Eren Küçükdoğan 0000-0001-9342-8978

Mehmet Ali Yıldız 0000-0003-3297-2982

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2024
Kabul Tarihi 25 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçükdoğan, M. E., & Yıldız, M. A. (2024). Investigation of Examination Anxiety of Senior High School Students. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 14(2), 151-175. https://doi.org/10.17984/adyuebd.1472523

                                                                                             

by-nc-nd.png?resize=300%2C105&ssl=1 Bu eser CC BY-NC-ND Atıf-GayriTicari-Türetilemez ile lisanslanmıştır.