The main purpose of this study is to investigate the test anxiety status of high school seniors in terms of different variables. The sample group of this research is a total of 366 high school students, 169 females (46.2%) and 197 (53.8%) male students, who studied in high schools in Mersin province in the 2021-2022 academic year. The mean age of all participants in the research is 17.28, their age range is 16-21, and the standard deviation (SD) of the group is .49. Data for the study was collected using the Test Anxiety Inventory for Children and Adolescents and the Personal Information Form. Descriptive statistics, Pearson correlation analysis, t-test for independent groups and one-way analysis of variance (ANOVA) were also used in the data analysis of the results. According to the obtained results of the research, it was concluded that the test anxiety levels of high school seniors differed depending on these variables, such as gender, having their own rooms, making time for daily work, eating habits, receiving help from a psychological counsellor, following a regular study schedule, sleeping patterns and their own perception of success. On the other hand, taking private lessons was found to have no significant effect on test anxiety among group participants.
Bu çalışmanın amacı, lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Mersin ilindeki liselerde öğrenim gören 169’u kız (%46.2) ve 197’si erkek (%53.8) olmak üzere toplam 366 lise son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrenciler 16-21 yaşları arasındadır ve yaş ortalamaları 17.28, Ss= .49’dur. Araştırmanın verileri, Çocuk ve Ergenler için Sınav Kaygısı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde betimsel istatistikler, Pearson Korelasyon Analizi, Bağımsız Gruplar için T-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre lise son sınıf öğrencilerinin cinsiyet, kendine ait odalarının olması, günlük işlere vakit ayırma durumları, beslenme düzenleri, psikolojik danışmandan yardım alma durumları, düzenli çalışma programı uygulamaları, uyku durumları ve kendi başarılarını algılama durumlarına göre gruplar arasında sınav kaygısı düzeylerinin farklılaştığı sonucuna ulaşılırken özel ders almaya göre gruplar arasında sınav kaygısı düzeylerinin farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Okul Psikolojik Danışmanlığı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |