Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği

Yıl 2021, , 127 - 141, 30.06.2021
https://doi.org/10.54365/adyumbd.906787

Öz

Çevre Yönetim Oryantasyon Programı, Üniversiteye yeni başlayan öğrencilere yönelik olarak Üniversitedeki çevre yönetimi, atık yönetimi, çevresel sorumluluklar, çevresel etkinlikler konusunda bir bilgilendirme, bilinçlendirme ve farkındalık programıdır. Oluşturulan Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Adıyaman Üniversitesinde uygulanmış ve çıktıları değerlendirilmiştir. Buna göre programa katılan öğrencilerin bilgi ve bilinç düzeyleri program öncesi ve sonrası şeklinde ölçülmüş ve programın etkinliği uygulanan anket sonuçları vasıtasıyla değerlendirilmiştir. Uygulanan anket sonuçları belli özelliklere bağlı olarak istatistiksel olarak incelenmiş, sonuçlar SPSS programında yüzde, frekans ve aritmetik ortalama bakımından değerlendirilmiştir. Uygulama sonucunda öğrencilerin çevre ile ilgili basit gündelik bilgileri bildiği fakat birçok konuya hâkim olmadıkları görülmüş, kısa bir oryantasyon programının bile bilgi ve bilinç düzeylerinde ciddi farklar oluşturduğu değerlendirilmiştir. Sonuçta Üniversitelerde yeni başlayanlardan başlamak üzere tüm öğrencilere yönelik olarak çevre yönetim oryantasyon programının belirli aralıklarla farklılaşan içerik ile verilmesinin bireylerin çevresel bilgi ve bilinç düzeylerine ciddi katkılarda bulunacağı sonucuna varılmıştır.

Teşekkür

Bu makale, yazar Büşra Kuş’un yazar Kamil B. Varınca danışmanlığında hazırlamış olduğu bitirme tezinden türetilmiştir. Yazarlar, çalışmanın uygulama alanı olarak Adıyaman Üniversitesinde yürütülmesine izin verip destek olan Adıyaman Üniversitesi Rektörlüğüne teşekkür ederler.

Kaynakça

  • UN (The United Nations), “United Nations Conference on the Environment”, 5-16 June 1972, Stockholm. https://www.un.org/en/conferences/environment/stockholm1972
  • UNESCO (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), “Activities of the UNESCO-UNEP International Environmental Education Programme (1975-1983)”, ED.84/WS/36, Paris, 1984. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000059759
  • Khalid, T., “Pre-Service Teachers’ Misconceptions Regarding Three Environmental Issues”, Canadian Journal of Environmental Education (CJEE), 2001, 6(1), 102-120.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C., “Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2003, 36 (1-2), 189-198.
  • Erdal, H., Erdal, G., Yüce, M., “Üniversite Öğrencilerinin Çevre Bilinç Düzeyi Araştırması: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği”, Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 2013, 4, 57-65.
  • Şahin, S., Ünlü, E., & Ünlü, S., “Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlık Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi”, Education Sciences, 2016, 11(2), 82-95.
  • Teyfur, E., “Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Görüşleri”, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2017, 11, 73-87.
  • Demirtaş, N., Akbulut, M., & Özşen, Z., “Üniversite Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Üzerine Bir Araştırma: Beypazarı Meslek Yüksekokulu Örneği”, Journal of Anatolian Environmental and Animal Sciences, 2018, 3(1), 27-33.
  • Çimen, H., & Benzer, S., “Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, İnsan ve İnsan, 2019, 6(21), 525-542.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayrakoğlu, S., Yıldırım, E., “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı”, Sakarya Yayıncılık, 7. Baskı, 2012, Sakarya.
  • Akgül, A. ve Çevik, O., “İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları”, 2003, Ankara.

Environmental Management Orientation Program Application In University: Adıyaman University Case

Yıl 2021, , 127 - 141, 30.06.2021
https://doi.org/10.54365/adyumbd.906787

Öz

The Environmental Management Ortation Program is an information, awareness-raising and awareness program on environmental management, waste management, environmental responsibilities and environmental activities at the University for new students. The Environmental Management Orientation Program was implemented in Adıyaman University and its outputs were evaluated. Accordingly, the knowledge and awareness levels of the students participating in the program were measured before and after the program, and the effectiveness of the program was evaluated through the results of the questionnaire. The results of the survey were analyzed statistically depending on certain characteristics, and the results were evaluated in terms of percentage, frequency and arithmetic average in the SPSS program. As a result of the application, it was seen that the students knew simple daily information about the environment, but did not have a good command of many subjects, and it was evaluated that even a short orientation program made serious differences in their knowledge and consciousness levels. As a result, it has been concluded that providing environmental management orientation programs for all students, starting from newcomers, at certain intervals with varying content will significantly contribute to the environmental knowledge and awareness levels of individuals.

Kaynakça

  • UN (The United Nations), “United Nations Conference on the Environment”, 5-16 June 1972, Stockholm. https://www.un.org/en/conferences/environment/stockholm1972
  • UNESCO (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), “Activities of the UNESCO-UNEP International Environmental Education Programme (1975-1983)”, ED.84/WS/36, Paris, 1984. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000059759
  • Khalid, T., “Pre-Service Teachers’ Misconceptions Regarding Three Environmental Issues”, Canadian Journal of Environmental Education (CJEE), 2001, 6(1), 102-120.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C., “Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2003, 36 (1-2), 189-198.
  • Erdal, H., Erdal, G., Yüce, M., “Üniversite Öğrencilerinin Çevre Bilinç Düzeyi Araştırması: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği”, Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 2013, 4, 57-65.
  • Şahin, S., Ünlü, E., & Ünlü, S., “Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlık Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi”, Education Sciences, 2016, 11(2), 82-95.
  • Teyfur, E., “Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Görüşleri”, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2017, 11, 73-87.
  • Demirtaş, N., Akbulut, M., & Özşen, Z., “Üniversite Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Üzerine Bir Araştırma: Beypazarı Meslek Yüksekokulu Örneği”, Journal of Anatolian Environmental and Animal Sciences, 2018, 3(1), 27-33.
  • Çimen, H., & Benzer, S., “Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, İnsan ve İnsan, 2019, 6(21), 525-542.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayrakoğlu, S., Yıldırım, E., “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı”, Sakarya Yayıncılık, 7. Baskı, 2012, Sakarya.
  • Akgül, A. ve Çevik, O., “İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları”, 2003, Ankara.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Kuş 0000-0002-2261-5132

Güray Karacıl 0000-0001-8691-0395

Kâmil Varınca 0000-0002-7932-2146

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kuş, B., Karacıl, G., & Varınca, K. (2021). Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 8(14), 127-141. https://doi.org/10.54365/adyumbd.906787
AMA Kuş B, Karacıl G, Varınca K. Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Haziran 2021;8(14):127-141. doi:10.54365/adyumbd.906787
Chicago Kuş, Büşra, Güray Karacıl, ve Kâmil Varınca. “Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği”. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 8, sy. 14 (Haziran 2021): 127-41. https://doi.org/10.54365/adyumbd.906787.
EndNote Kuş B, Karacıl G, Varınca K (01 Haziran 2021) Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 8 14 127–141.
IEEE B. Kuş, G. Karacıl, ve K. Varınca, “Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği”, Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 14, ss. 127–141, 2021, doi: 10.54365/adyumbd.906787.
ISNAD Kuş, Büşra vd. “Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği”. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 8/14 (Haziran 2021), 127-141. https://doi.org/10.54365/adyumbd.906787.
JAMA Kuş B, Karacıl G, Varınca K. Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;8:127–141.
MLA Kuş, Büşra vd. “Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği”. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 14, 2021, ss. 127-41, doi:10.54365/adyumbd.906787.
Vancouver Kuş B, Karacıl G, Varınca K. Üniversitede Çevre Yönetim Oryantasyon Programı Uygulaması: Adıyaman Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;8(14):127-41.