Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF EMPATHY ON WORKPLACE HAPPINESS IN INTERPERSONAL COMMUNICATION

Yıl 2023, , 469 - 494, 31.08.2023
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1182112

Öz

Communication is a process that helps to express feelings and thoughts that exist in all ages. Since the past, people have drawn shapes, created symbols, used body language and spoken language to understand each other. However, today, due to the hustle and bustle of daily life, it is seen that some people do not care about the communication process and do not make an effort to understand each other. This communication problem experienced in daily life and the lack of empathy can also be reflected in the relations of the employees in business life. The happiness of people who work with those who lack empathy in interpersonal communication can also be affected by the communication process. In this study, the effect of empathy, which is an important factor in interpersonal communication, on workplace happiness and workplace happiness was examined. The main purpose of this study is to investigate the effect of empathy which has an important role on interpersonal communication, on workplace happiness and the happiness in the workplace derived from co-workers. The data were collected from 271 employees in marble factories of Bucak district of Burdur. The analyses shows that empathy has a positive effect on workplace happiness and the happiness in the workplace derived from co-workers.

Kaynakça

  • Arden E. Boggs UK (1999). Interpersonal Relationships. W. B. Saunders Company, Phidadelphia.
  • Arslan, Y. & Polat, S. (2017). “Örgütsel Mutluluk Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması”, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23 (4): 603-622.
  • Barmby, Tim, Bryson, Alex ve Eberth, Barbara (2012). “Human Capital, Matching and Job Satisfaction”. Economics Letters, 117 (3): 548-551.
  • Bekil, M. (2019). Öğretmenlerde mutluluğun yordayıcıları olarak sosyal bağlılık, özgecilik ve sosyal empati (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bulutlar F., Kamaşak R., (2008), The Relationship Between Organizational Communication And Job Satisfaction: An Empirical Study Of Blue Collar Workers, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 22.
  • Cropanzano, R. & Wright, T. A. (2001). When A" Happy" Worker Is Really A" Productive" Worker: A Review And Further Refinement Of The Happyproductive Worker Thesis. Consulting Psychology Journal: Practice And Research, 53(3): 182.
  • Dalal, Reeshad. S., Baysinger, Michael, Brummel, Bradley J. & Lebreton, James. M. (2012). “The Relative Importance of Employee Engagement, Other Job Attitudes, and Trait Affect as Predictors of Job Performance”.Journal of Applied Social Psychology, 42(S1), 295-325.
  • Davis-Blake, A., Broschak, J. P., George, E. (2003). Happy Together? How Using Nonstandard Workers Affects Exit, Voice, and Loyalty Among Standard Employees, Academy of Management Journal, 46(4): 475-485.
  • Deniz, M. (2005). İşletme Yönetiminde Motivasyon, M. Tikici. (Ed.). Örgütsel Davranış Boyutlarından Seçmeler, Birinci Baskı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Doğan İ (1998). İletişim ve Yabancılaşma, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Doğan, T. Eryilmaz, A. & Ercan, L. (2014). “İşe Bağlılığın Öznel İyi Oluş Üzerindeki Yordayıcı Rolü: Akademisyenler Üzerine Çalışma”, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33: 48-57.
  • Dökmen Ü (2003). Varolmak Gelişmek Uzlaşmak. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Dovidio, J., Prosocial Behavior And Empathy, In Adulthood, Colgate University, Hamilton, New York, Usa Elsevier Science Ltd. All Rights Reserved. © 2000
  • Eleren, A. & Sadykova, G. (2016). “Girişimcilik Eğilimi Ile Mutluluk Algısı Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (5): 189-209.
  • Empathy, Gale Encyclopedia Of Psychology, 2nd Ed. Gale Group, 2001.
  • Fisher, C.D. (2010). “Happiness At Work”, International Journal Of Management Reviews, (12): 384–412.
  • Giri V.N., Kumar B.P., (2010), Assessing The Impact Of Organizational Communication On Job Satisfaction And Job Performance, National Academy Of Psychology, C. Lv, S. 2, S. 137-143.
  • Goleman, D. (1998). Duygusal Zeka Neden Iq’dan Daha Önemlidir? Çeviren: Banu S.Yüksel, İstanbul: Varlık/Bilim Yayınları, 7.Baskı, 17-380.
  • Güner, F., & Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Banka Çalışanlarının İşyerinde Mutluluk Ve Mutsuzluk Nedenleri Üzerine Keşif Amaçlı Bir Araştırma. Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, 2(2): 85-105.
  • Kandemir, H., & Özdaşli, K. (2019). Olumlu İnformel İletişimin Personel Güçlendirme Araciliği İle İş Yeri Mutluluğuna Etkisi: Araştirma Görevlileri Üzerine Bir Araştirma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18): 242-258.
  • Kangal, A. (2013). “Mutluluk Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme Ve Türk Hane Halkı İçin Bazı Sonuçlar”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (44): 214-233.
  • Karayaman, S. (2020). Yönetimde Duygusal Zekâ Ve İşyeri Mutluluğu İlişkisi: Okul Yöneticileri Örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 51-66.
  • Keser, A. (2018). İşte Mutluluk Araştirmasi. Paradoks Ekonomi Sosyoloji Ve Politika Dergisi, 14(1): 43-57.
  • Kirik, A. M., & Sönmez, M. (2017). İletişim Ve Mutluluk İlişkisinin İncelenmesi. İnif E-Dergi, 2(1): 15-26.
  • Kjerulf, A., (2015), Sabah 9’dan Akşam 6’ya Happyhour, İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Özbek, M. F. (2004). Toplumsal Yaşamda Empati. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 1: 1-16.
  • Pişkin, M. (1989). Empati, Kaygi Ye Çatişma Eğilimi Arasindaki İlişki. Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences (Jfes), 22(2): 775-784.
  • Rogers C & Kinget M.G.: Psychotheraphie Et Relations Humanies, (I) Presses Universitaires De Louvain, 1976.
  • Saenghiran N., (2013) Towards Enhancing Happiness At Work: A Case Study, Social Research Reports, C. (25), S. 21-33.
  • Stephan, W. C., & Finlay, K. (1999). The Role Of Empathy In Improving Intergroup Relations. Journal Of Social Issues, 55(4), 729-747.
  • Tutarel-Kişlak, Ş., & Göztepe, I. (2017). Duygu Dışavurumu, Empati, Depresyon Ve Evlilik Uyumu Arasındaki Ilişkiler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2).
  • Üstün, B. (2005). Çünkü İletişim Çokşeyi Değiştirir!. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 88-94.
  • Zubaroğlu, S. (1996). Türkiye'de Çocuklu Eşler Arasında Iletişim Biçimleri Ve Iletişim Çatışmalarının Çözümlenmesi. Ix. Ulusal Psikoloji Kongresi.

KİŞİLER ARASI İLETİŞİMDE EMPATİNİN İŞYERİ MUTLULUĞUNA ETKİSİ

Yıl 2023, , 469 - 494, 31.08.2023
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1182112

Öz

İletişim tüm çağlarda var olan duyguların, düşüncelerin ifade edilmesine yarayan bir süreçtir. Geçmişten bu yana insanlar birbirini anlamak için şekiller çizmiş, semboller oluşturmuş, beden dili ve konuşma dilini kullanmıştır. Ancak günümüzde gündelik hayatın koşuşturmacasından, yoğunluğundan dolayı bazı insanların iletişim sürecini çok önemsemediği, birbirini anlamak için çaba sarf etmediği görülmektedir. Gündelik hayatta yaşanan bu iletişim sorunu, empati duygusundan yoksun olma hali çalışanların iş hayatındaki ilişkilerine de yansımaktadır. Kişiler arası iletişimde empati duygusundan yoksun olanlarla çalışan kişilerin mutlulukları da iletişim sürecinden etkilenebilmektedir. Bu doğrultuda yapılan çalışmanın temel amacı, kişiler arası iletişimde önemli bir faktör olan empati duygusunun, işyeri arkadaşı kaynaklı mutluluk ve iş yeri mutluluğu üzerindeki etkisini araştırmaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemleriyle Burdur ili Bucak İlçesinde faaliyette bulunan mermer fabrikalarındaki 271 çalışanın katılımıyla veriler toplanmış ve analizler gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda empati duygusunun, işyeri arkadaşı kaynaklı ve iş yeri mutluluğu üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arden E. Boggs UK (1999). Interpersonal Relationships. W. B. Saunders Company, Phidadelphia.
  • Arslan, Y. & Polat, S. (2017). “Örgütsel Mutluluk Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması”, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23 (4): 603-622.
  • Barmby, Tim, Bryson, Alex ve Eberth, Barbara (2012). “Human Capital, Matching and Job Satisfaction”. Economics Letters, 117 (3): 548-551.
  • Bekil, M. (2019). Öğretmenlerde mutluluğun yordayıcıları olarak sosyal bağlılık, özgecilik ve sosyal empati (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bulutlar F., Kamaşak R., (2008), The Relationship Between Organizational Communication And Job Satisfaction: An Empirical Study Of Blue Collar Workers, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 22.
  • Cropanzano, R. & Wright, T. A. (2001). When A" Happy" Worker Is Really A" Productive" Worker: A Review And Further Refinement Of The Happyproductive Worker Thesis. Consulting Psychology Journal: Practice And Research, 53(3): 182.
  • Dalal, Reeshad. S., Baysinger, Michael, Brummel, Bradley J. & Lebreton, James. M. (2012). “The Relative Importance of Employee Engagement, Other Job Attitudes, and Trait Affect as Predictors of Job Performance”.Journal of Applied Social Psychology, 42(S1), 295-325.
  • Davis-Blake, A., Broschak, J. P., George, E. (2003). Happy Together? How Using Nonstandard Workers Affects Exit, Voice, and Loyalty Among Standard Employees, Academy of Management Journal, 46(4): 475-485.
  • Deniz, M. (2005). İşletme Yönetiminde Motivasyon, M. Tikici. (Ed.). Örgütsel Davranış Boyutlarından Seçmeler, Birinci Baskı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Doğan İ (1998). İletişim ve Yabancılaşma, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Doğan, T. Eryilmaz, A. & Ercan, L. (2014). “İşe Bağlılığın Öznel İyi Oluş Üzerindeki Yordayıcı Rolü: Akademisyenler Üzerine Çalışma”, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33: 48-57.
  • Dökmen Ü (2003). Varolmak Gelişmek Uzlaşmak. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Dovidio, J., Prosocial Behavior And Empathy, In Adulthood, Colgate University, Hamilton, New York, Usa Elsevier Science Ltd. All Rights Reserved. © 2000
  • Eleren, A. & Sadykova, G. (2016). “Girişimcilik Eğilimi Ile Mutluluk Algısı Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (5): 189-209.
  • Empathy, Gale Encyclopedia Of Psychology, 2nd Ed. Gale Group, 2001.
  • Fisher, C.D. (2010). “Happiness At Work”, International Journal Of Management Reviews, (12): 384–412.
  • Giri V.N., Kumar B.P., (2010), Assessing The Impact Of Organizational Communication On Job Satisfaction And Job Performance, National Academy Of Psychology, C. Lv, S. 2, S. 137-143.
  • Goleman, D. (1998). Duygusal Zeka Neden Iq’dan Daha Önemlidir? Çeviren: Banu S.Yüksel, İstanbul: Varlık/Bilim Yayınları, 7.Baskı, 17-380.
  • Güner, F., & Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Banka Çalışanlarının İşyerinde Mutluluk Ve Mutsuzluk Nedenleri Üzerine Keşif Amaçlı Bir Araştırma. Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, 2(2): 85-105.
  • Kandemir, H., & Özdaşli, K. (2019). Olumlu İnformel İletişimin Personel Güçlendirme Araciliği İle İş Yeri Mutluluğuna Etkisi: Araştirma Görevlileri Üzerine Bir Araştirma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18): 242-258.
  • Kangal, A. (2013). “Mutluluk Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme Ve Türk Hane Halkı İçin Bazı Sonuçlar”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (44): 214-233.
  • Karayaman, S. (2020). Yönetimde Duygusal Zekâ Ve İşyeri Mutluluğu İlişkisi: Okul Yöneticileri Örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 51-66.
  • Keser, A. (2018). İşte Mutluluk Araştirmasi. Paradoks Ekonomi Sosyoloji Ve Politika Dergisi, 14(1): 43-57.
  • Kirik, A. M., & Sönmez, M. (2017). İletişim Ve Mutluluk İlişkisinin İncelenmesi. İnif E-Dergi, 2(1): 15-26.
  • Kjerulf, A., (2015), Sabah 9’dan Akşam 6’ya Happyhour, İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Özbek, M. F. (2004). Toplumsal Yaşamda Empati. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 1: 1-16.
  • Pişkin, M. (1989). Empati, Kaygi Ye Çatişma Eğilimi Arasindaki İlişki. Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences (Jfes), 22(2): 775-784.
  • Rogers C & Kinget M.G.: Psychotheraphie Et Relations Humanies, (I) Presses Universitaires De Louvain, 1976.
  • Saenghiran N., (2013) Towards Enhancing Happiness At Work: A Case Study, Social Research Reports, C. (25), S. 21-33.
  • Stephan, W. C., & Finlay, K. (1999). The Role Of Empathy In Improving Intergroup Relations. Journal Of Social Issues, 55(4), 729-747.
  • Tutarel-Kişlak, Ş., & Göztepe, I. (2017). Duygu Dışavurumu, Empati, Depresyon Ve Evlilik Uyumu Arasındaki Ilişkiler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2).
  • Üstün, B. (2005). Çünkü İletişim Çokşeyi Değiştirir!. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 88-94.
  • Zubaroğlu, S. (1996). Türkiye'de Çocuklu Eşler Arasında Iletişim Biçimleri Ve Iletişim Çatışmalarının Çözümlenmesi. Ix. Ulusal Psikoloji Kongresi.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Özmen 0000-0001-6369-8686

Bengisu Hanımoglu 0000-0002-8589-6226

Erken Görünüm Tarihi 31 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Özmen, M., & Hanımoglu, B. (2023). KİŞİLER ARASI İLETİŞİMDE EMPATİNİN İŞYERİ MUTLULUĞUNA ETKİSİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(44), 469-494. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1182112