BibTex RIS Kaynak Göster

THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY STUDENTS' SCIENCE PROCESS SKILLS AND LEVELS OF USING INFORMATION COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Yıl 2013, , 1 - 28, 31.12.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.683

Öz

Today’s technology provides accessing almost all kinds of information. Information and Communication Technologies (ICT) can be located in all the steps of the process of scientific research. Therefore, it is considered that technology has major contribution to the development of scientific process skills. Our study aims at determining the relationship between primary students' science process skills and levels of using ICT. The study group consisted of 487 primary students attending to 5 randomly selected schools at urban of the province of Adiyaman in 2009–2010 academic year. "Science Process Skills Test" and "Use of Information Communication Technologies Scale" were used in order to collect the data. The research, is a quantitative study carried out by using a correlational survey method. It was found that a significant relationship between students' science process skills and levels of using ICT according to the Pearson correlation coefficient.

Kaynakça

  • Aydoğdu, B., (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerini Etkileyen Değişkenlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Balım, A.G., Evrekli, E., İnel, D., Deniş, H. (2009). “Türkiye’nin Pısa 2006’daki Durumu Üzerine Bir İnceleme: Fen Bilimleri Yeterlilik Düzeyinin Bilgi Ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımına Göre Değerlendirilmesi”. E-Journal of New World Sciences Academy, 1306-3111.
  • Böyük U., Tanık, N., Saraçoğlu, S. (2011). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Tübav Bilim Dergisi, 4(1): 20-30.
  • Burchfield, M. L., Gifford, V.N. (1995). “The Effect of Computer-Assisted Instruction on the Science Process Skills of Community College Students”, Presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research methods in education. Routledge, Canada.
  • Çepni, S. (2005). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Deveci, S. E., Açık, Y., Gülbayrak, C., Demir, A.F., Karadağ, M. ve Koçdemir, E. (2007). “İlköğretim Öğrencilerinin Cep Telefonu, Bilgisayar, Televizyon Gibi Elektromanyetik Alan Oluşturan Cihazları Kullanım Sıklığı”. Fırat Tıp Dergisi, 12(4): 279-283.
  • Doğru, M. ve Kıyıcı, F.B. (2005). Fen Eğitiminin Zorunluluğu: İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Earged. (2006). “İlköğretim Öğrencilerinin Başarılarının Belirlenmesi: İngilizceBilgisayar Okur Yazarlığı Raporu.” MEB, Ankara 89http://earged.meb.gov.tr/htmlsayfalar/birimlerimiz/olcmedeg/dokuman/obb s200rar adresinden 11 Kasım 2009’da alınmıştır.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw Hill.
  • Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: competencies for analysis and application. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Geban, Ö. (1990). İki Farklı Öğretim Yönteminin Lise Seviyesindeki Öğrencilerin Kimya Başarılarına, Bilimsel İşlem Becerilerine ve Kimyaya Karşı Olan Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Germann, P.J. (1994). “Testing a Model of Science Process Skills Acquisition: An Interaction with Parents’ Education, Preferred Language, Gender, Science Attitude, Cognitive Development, Academic Ability, and Biology Knowledge”. Journal of Research in Science Teaching. 31 (7): 749-783.
  • Goldman–Segall, R. (1998). “Gender and Digital Media in The Context of a Middle School Science Project”. Meridian, 1: 1–12.
  • Güleş, H.K., Özata, M. (2005). Sağlık bilişim teknolojileri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Harlen, W. (1999). “Purposes and Procedures for Assessing Science Process Skills.” Assessment in Education”, 6, 1: 129–144.
  • Hazır, A., Türkmen, L. (2008). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeyleri”. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26: 81 -96.
  • Hughes, C., Wade, W. (1993). “Inspriation for Investigation in Science”. Scholastic Publication. 5-53.
  • Huppert, J. & Lazarowitz, R. (1986). “A Simulation Program in Biology – The Growth Curve of Microorganisms”. Courseware Design and Evaluation (Rehovot, Israel: Laser Press), 248–254.
  • Huppert, J., Lomask, S. & Lazarowitz, R. (2002). “Computer Simulations In High School: Students‘ Cognitive Stages, Science Process Skills And Academic Achievement In Microbiology”. International Journal of Science Education, 24(8): 803–821. Kara, A. (2010). “Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9(32): 49-62.
  • Lazarowitz, R. & Huppert, J. (1993) “Science Process Skills of 10th-Grade Biology Students In a Computer-Assisted Learning Setting”, Journal of Research on Computing in Education, 25(3), 367–382.
  • Myers, B.E. (2004). Effects of Investigative Laboratory Integration On Student Content Knowledge and Science Process Skill Achievement Across Learning Styles. PhD Thesis, University of Florida.
  • Özmusul, M., (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeylerinin İncelenmesi (Kilis İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Rohaida, M.S. (2004). “The Acquisition of Integrated Science Process Skills in a WebBased Learning Enviroment”, Research in Science & Technological Education, 22(1): 23-40.
  • RTÜK. (2006). “İlköğretim Çağındaki Çocukların Televizyon İzleme Alışkanlıkları Kamuoyu Araştırması”. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. http://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=57ce5022-fd71442a-94e7-6567ae4a9e9b adresinden 8 Ağustos 2013’te alınmıştır..
  • Settlage, J. J. (1995) “Children's Conceptions of Light in The Context Of a TechnologyBased Curriculum”. Science Education, 79(5): 535–553.
  • Tavukçu, F. (2008). Fen Eğitiminde Bilgisayar Destekli Öğrenme Ortamının Öğrencilerin Akademik Başarı, Bilimsel Süreç Becerileri Ve Bilgisayar Kullanmaya Yönelik Tutuma Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zonguldak.
  • Tor, H. ve Erden, O. (2004). “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (1): 120-130.
  • Tuti, S. (2005). Eğitimde Bilişim Teknolojileri Kullanımı Performans Göstergeleri, Öğrenci Görüşleri ve Öz-yeterlik Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • UNESCO. (2006). Using ICT to Develop Literacy. UNESCO Bangkok:18-21. http://www2.unescobkk.org/elib/publications/088/Using_ICT_to_Develop_Lit eracy.pdf adresinden 20.08.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Yavuz, A. (1998). Effect of Conceptual Change Texts Accompanied With Laboratory Activities Based on Constructivist Approach on Understanding of Acid-Base Concepts. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, The Graduate School of Natural and Applied Sciences of The Middle East Technical University.

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2013, , 1 - 28, 31.12.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.683

Öz

Günümüzde bilgi iletişim teknolojileri bilimsel bilgiye ulaşmada etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bilgi iletişim teknolojileri, bilimsel araştırma sürecinin tüm basamaklarına entegre edilebilmektedir. Bu nedenle; teknolojinin bilimsel süreç becerilerini geliştirme sürecine katkı sağladığı kabul edilmektedir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ve bilgi iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerini çeşitli değişkenler açısından inceleyerek aralarındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, 2009–2010 öğretim yılında Adıyaman il merkezinde öğrenim gören 487 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada, verileri toplamak amacıyla “Bilimsel Süreç Becerileri Testi” ve “Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama yöntemi kullanılarak yürütülen nicel bir çalışmadır. Verilerin analizi sonucunda, Pearson korelasyon katsayısının hesaplanmasıyla öğrencilerin BSB puanlarıyla BİT’ten yararlanma düzeyleri arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu gözlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, öğrencilere evde ve okulda bilişim teknolojileriyle donatılmış öğrenme ortamları sağlanması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Aydoğdu, B., (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerini Etkileyen Değişkenlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Balım, A.G., Evrekli, E., İnel, D., Deniş, H. (2009). “Türkiye’nin Pısa 2006’daki Durumu Üzerine Bir İnceleme: Fen Bilimleri Yeterlilik Düzeyinin Bilgi Ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımına Göre Değerlendirilmesi”. E-Journal of New World Sciences Academy, 1306-3111.
  • Böyük U., Tanık, N., Saraçoğlu, S. (2011). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Tübav Bilim Dergisi, 4(1): 20-30.
  • Burchfield, M. L., Gifford, V.N. (1995). “The Effect of Computer-Assisted Instruction on the Science Process Skills of Community College Students”, Presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research methods in education. Routledge, Canada.
  • Çepni, S. (2005). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Deveci, S. E., Açık, Y., Gülbayrak, C., Demir, A.F., Karadağ, M. ve Koçdemir, E. (2007). “İlköğretim Öğrencilerinin Cep Telefonu, Bilgisayar, Televizyon Gibi Elektromanyetik Alan Oluşturan Cihazları Kullanım Sıklığı”. Fırat Tıp Dergisi, 12(4): 279-283.
  • Doğru, M. ve Kıyıcı, F.B. (2005). Fen Eğitiminin Zorunluluğu: İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Earged. (2006). “İlköğretim Öğrencilerinin Başarılarının Belirlenmesi: İngilizceBilgisayar Okur Yazarlığı Raporu.” MEB, Ankara 89http://earged.meb.gov.tr/htmlsayfalar/birimlerimiz/olcmedeg/dokuman/obb s200rar adresinden 11 Kasım 2009’da alınmıştır.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw Hill.
  • Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: competencies for analysis and application. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Geban, Ö. (1990). İki Farklı Öğretim Yönteminin Lise Seviyesindeki Öğrencilerin Kimya Başarılarına, Bilimsel İşlem Becerilerine ve Kimyaya Karşı Olan Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Germann, P.J. (1994). “Testing a Model of Science Process Skills Acquisition: An Interaction with Parents’ Education, Preferred Language, Gender, Science Attitude, Cognitive Development, Academic Ability, and Biology Knowledge”. Journal of Research in Science Teaching. 31 (7): 749-783.
  • Goldman–Segall, R. (1998). “Gender and Digital Media in The Context of a Middle School Science Project”. Meridian, 1: 1–12.
  • Güleş, H.K., Özata, M. (2005). Sağlık bilişim teknolojileri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Harlen, W. (1999). “Purposes and Procedures for Assessing Science Process Skills.” Assessment in Education”, 6, 1: 129–144.
  • Hazır, A., Türkmen, L. (2008). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeyleri”. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26: 81 -96.
  • Hughes, C., Wade, W. (1993). “Inspriation for Investigation in Science”. Scholastic Publication. 5-53.
  • Huppert, J. & Lazarowitz, R. (1986). “A Simulation Program in Biology – The Growth Curve of Microorganisms”. Courseware Design and Evaluation (Rehovot, Israel: Laser Press), 248–254.
  • Huppert, J., Lomask, S. & Lazarowitz, R. (2002). “Computer Simulations In High School: Students‘ Cognitive Stages, Science Process Skills And Academic Achievement In Microbiology”. International Journal of Science Education, 24(8): 803–821. Kara, A. (2010). “Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9(32): 49-62.
  • Lazarowitz, R. & Huppert, J. (1993) “Science Process Skills of 10th-Grade Biology Students In a Computer-Assisted Learning Setting”, Journal of Research on Computing in Education, 25(3), 367–382.
  • Myers, B.E. (2004). Effects of Investigative Laboratory Integration On Student Content Knowledge and Science Process Skill Achievement Across Learning Styles. PhD Thesis, University of Florida.
  • Özmusul, M., (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeylerinin İncelenmesi (Kilis İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Rohaida, M.S. (2004). “The Acquisition of Integrated Science Process Skills in a WebBased Learning Enviroment”, Research in Science & Technological Education, 22(1): 23-40.
  • RTÜK. (2006). “İlköğretim Çağındaki Çocukların Televizyon İzleme Alışkanlıkları Kamuoyu Araştırması”. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. http://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=57ce5022-fd71442a-94e7-6567ae4a9e9b adresinden 8 Ağustos 2013’te alınmıştır..
  • Settlage, J. J. (1995) “Children's Conceptions of Light in The Context Of a TechnologyBased Curriculum”. Science Education, 79(5): 535–553.
  • Tavukçu, F. (2008). Fen Eğitiminde Bilgisayar Destekli Öğrenme Ortamının Öğrencilerin Akademik Başarı, Bilimsel Süreç Becerileri Ve Bilgisayar Kullanmaya Yönelik Tutuma Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zonguldak.
  • Tor, H. ve Erden, O. (2004). “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (1): 120-130.
  • Tuti, S. (2005). Eğitimde Bilişim Teknolojileri Kullanımı Performans Göstergeleri, Öğrenci Görüşleri ve Öz-yeterlik Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • UNESCO. (2006). Using ICT to Develop Literacy. UNESCO Bangkok:18-21. http://www2.unescobkk.org/elib/publications/088/Using_ICT_to_Develop_Lit eracy.pdf adresinden 20.08.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Yavuz, A. (1998). Effect of Conceptual Change Texts Accompanied With Laboratory Activities Based on Constructivist Approach on Understanding of Acid-Base Concepts. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, The Graduate School of Natural and Applied Sciences of The Middle East Technical University.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Açikgül Fırat Bu kişi benim

Mustafa Özden Bu kişi benim

Mustafa Özden Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Fırat, E. A., Özden, M., & Özden, M. (2013). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), 1-28. https://doi.org/10.14520/adyusbd.683