The aim of this study is to determine science student teachers’ misconceptions and lack of knowledge on the occurrence of natural electrification such as lightning, thunderbolt and thunder in order to provide suggestions for conceptual development. For this study data was collected from 127 science student teachers’ attending undergraduate and graduate program at Faculty of Education in Adıyaman University during spring semester in 2009-2010 academic year. In order to determine students’ misconceptions and lack of knowledge a questionnaire involving 3 open ended question was used. The students’ answers to the questionnaire were assessed by grouping their similarities. According to assessment results, it has been found that students’ have misconceptions and lack of knowledge on the occurrence of natural electricity in the atmosphere. The results of this study was also supported by the studies have been done on this subject.
Thunderbolt lightning thunder misconceptions science education.
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin atmosferdeki doğal elektriklenme olaylarından şimşek, yıldırım ve gök gürültüsü kavramları ile ilgili kavram yanılgılarını ve bilgi eksikliklerini belirleyerek, öğrencilerde kavramsal gelişimi sağlamak için önerilerde bulunmaktır. Araştırma 2009 – 2010 öğretim yılı bahar yarıyılında Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği lisans ve yüksek lisansta öğrenim gören toplam 127 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Öğrencilerin kavram yanılgılarını ve bilgi eksikliklerini belirlemek için üç açık uçlu sorudan oluşan bir test kullanıldı. Testteki sorulara verilen yanıtlar benzerliklerine göre gruplandırılarak değerlendirildi. Değerlendirme sonucunda, öğrencilerin atmosferdeki doğal elektriklenme konusunda kavram yanılgıları ve bilgi eksikliklerinin olduğu belirlendi. Konu ile ilgili daha önce yapılmış olan çalışmalarda elde edilen bulgular ile uyumlu olduğu görüldü.
Yıldırım şimşek gök gürültüsü kavram yanılgıları fen eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 |