BibTex RIS Kaynak Göster

FAMILY INVOLVEMENT ACTIVITIES AT PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS: CASE OF DENIZLI PROVINCE

Yıl 2014, , 259 - 284, 01.08.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.743

Öz

The purpose of this study is to investigate family involvement activities at preschool educational institutions in province of Denizli. 25 female teachers working at preschool educational institutions under Ministry of National Education in city centre of Denizli were included in the study. The results revealed that while a great majority of 32 family involvement activities included in the questionnaire (parents' corner, posters, education board, communication board, brochures, booklets, periodicals-newspapers, newsletters, correspondences, photographs, phone/ internet calls, video/tape records, conferences, home visits, article box, request box, parents' libraries, family involvement to non-classroom activities, diaries, family involvement into management and decision-making process, group meeting) weren’t performed, 11 activities were implemented. While 4 of 11 activities were performed by all teachers, there were teachers who didn't perform 7 family involvement activities (parents' meetings, individual interview, development reports, collective files, involvement to classroom activities, invitation of parents to the school in special occasions, activities held at home). Considering the reasons why twenty two family involvement activities were not performed; lack of space, time and possibilities was the most frequent reason. Home visits took place on the top among family involvement activities the teachers had difficulties at most. The individual interviews were among activities conducted by the teachers in the easiest/ comfortable way.

Kaynakça

  • Abbak, B. S. (2008). Okul Öncesi Eğitim Programındaki Aile Katılımı Etkinliklerinin Anasınıfı Öğretmenleri ve Veli Görüşleri Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aslanargun, E. (2007). “Okul-Aile İşbirliği Ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışması”. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18: 119-135.
  • Atakan, H. (2010). Okul Öncesi Eğitiminde Aile Katılımı Çalışmalarının Öğretmen ve Ebeveyn Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Aktaş Arnas, Y. (2011). Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı. (Ed. Y. Aktaş Arnas). Aile Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı. Ankara: Vize yayıncılık. Çağdaş, A. ve Seçer, Z. (2010). Anne-baba eğitimi. Ankara: Kök yayıncılık.
  • Çaltık, İ., ve Kandır, A. (2006). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görevli Öğretmenlerin 2002 Okul Öncesi Eğitim Programında Aile Katılımının Sağlanmasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. I. Uluslar Arası Ev Ekonomisi Kongresi, Ankara.
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20101(20): 1-18.
  • Hoover-Dempsey, K. V., and Joan, M. T. (2002). Family-school comunication. Vanderbilt University.
  • Kandır, A., ve Ersoy, Ö. (2003). Yıllık plan örnekleri ve aile katılımı çalışmaları. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Koç, A., Eser, T., ve Bekman, S. (2001). Türkiye’de Okul Öncesi Çocuk Eğitimi: İhtiyaç Değerlendirme Araştırması ve Dil Yetisi Düzeyi Değerlendirmesi. İstanbul: AÇEV Yayınları.
  • Oktay, A. (2002). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epsilon yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E.,Yazıcı, Z., ve Dere, H. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ebeveynin Eğitime Katılımı. (Ed. M. Öztürk) Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Özcan, Ç. (2012). Okul Öncesinde Aile Katılımı İle Çocukların Akademik Benlik Saygısı Düzeyi Arasındaki İlişkinin Anne-Baba Görüşlerine Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Şahin, F. T., ve Turla, A. (2003). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yapılan Aile Katılımı Çalışmalarının İncelenmesi”. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı ve Bildiri Kitabı. 1. Cilt. 379-392.
  • Tezel Şahin, F., ve Özbey, S. (2009). “Okul Öncesi Eğitim Programlarında Uygulanan Aile Katılımı Çalışmalarında Baba Katılımının Yeri ve Önemi”. Aile ve Toplum Dergisi, 5(17): 30-39.
  • Tezel Şahin, F., ve Özyürek, A. (2011). Anne baba eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Tezel Şahin, F. ve Ünver, N. (2005). “Okul Öncesi Eğitim Programlarında Aile Katılımı”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1): 23-30.
  • Ünüvar, P. (2010). “Aile Katılımı Çalışmalarına Yönelik Ebeveyn ve Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3): 719-730. Yazıcı, Z., Begümhan, Y. ve Güzeller, C. (2005). “Ebeveynlerin okul öncesi eğitimde uygulanan aile katılımı çalışmalarından beklentileri”. Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Dergisi, 78(13): 63-76.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA AİLE KATILIMI ÇALIŞMALARI: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2014, , 259 - 284, 01.08.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.743

Öz

Araştırmanın amacı, Denizli ilindeki okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı çalışmalarının incelenmesidir. Çalışmada, Denizli ilinin merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 25 kadın öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Aile Katılımı Çalışmaları Formu” kullanılmıştır. Sonuçlara bakıldığında, soru formunda yer alan 32 aile katılımı çalışmasının büyük bir bölümünün (ebeveyn köşesi, afişler, eğitim panosu, haberleşme panosu, broşürler, kitapçıklar, dergi-gazeteler, haber mektupları, yazışmalar, fotoğraflar, telefon-internet görüşmeleri, video-teyp kayıtları, konferanslar, ev ziyaretleri, makale kutusu, dilek-öneri kutusu, anne-baba kütüphaneleri, ailelerin sınıf dışı etkinliklere katılımı, günlükler, anne-babaların yönetim ve karar verme süreçlerine katılımı, grup toplantısı) gerçekleştirilmediği, 11 çalışmanın (anne-baba ile ilk görüşme, tanışma toplantısı, ebeveyn toplantısı, bireysel görüşmeler, gelişim raporları, toplu dosyalar, sınıf içi eğitimlere katılma, özel günlerde anne-babayı okula davet etme, eve etkinlik gönderme, yılsonu sergisi) gerçekleştirildiği görülmektedir. 11 çalışmadan 4’ü tüm öğretmenler tarafından gerçekleştirilirken, 7 aile katılımı çalışmasını gerçekleştirmeyen öğretmenler de bulunmaktadır. Yirmi iki aile katılımı çalışmasının, gerçekleştirilememe nedenlerine bakıldığında en sık alan, zaman ve imkan yetersizlikleri nedeniyle yapılamadıkları görülmektedir. Ev ziyaretleri, öğretmenlerin gerçekleştirmekte en çok zorlandıkları aile katılımı çalışmalarında da ilk sırada yer almaktadır. Öğretmenler için gerçekleştirilmesi en rahat/kolay aile katılımı çalışması ise bireysel görüşmelerdir.

Kaynakça

  • Abbak, B. S. (2008). Okul Öncesi Eğitim Programındaki Aile Katılımı Etkinliklerinin Anasınıfı Öğretmenleri ve Veli Görüşleri Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aslanargun, E. (2007). “Okul-Aile İşbirliği Ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışması”. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18: 119-135.
  • Atakan, H. (2010). Okul Öncesi Eğitiminde Aile Katılımı Çalışmalarının Öğretmen ve Ebeveyn Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Aktaş Arnas, Y. (2011). Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı. (Ed. Y. Aktaş Arnas). Aile Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı. Ankara: Vize yayıncılık. Çağdaş, A. ve Seçer, Z. (2010). Anne-baba eğitimi. Ankara: Kök yayıncılık.
  • Çaltık, İ., ve Kandır, A. (2006). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görevli Öğretmenlerin 2002 Okul Öncesi Eğitim Programında Aile Katılımının Sağlanmasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. I. Uluslar Arası Ev Ekonomisi Kongresi, Ankara.
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20101(20): 1-18.
  • Hoover-Dempsey, K. V., and Joan, M. T. (2002). Family-school comunication. Vanderbilt University.
  • Kandır, A., ve Ersoy, Ö. (2003). Yıllık plan örnekleri ve aile katılımı çalışmaları. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Koç, A., Eser, T., ve Bekman, S. (2001). Türkiye’de Okul Öncesi Çocuk Eğitimi: İhtiyaç Değerlendirme Araştırması ve Dil Yetisi Düzeyi Değerlendirmesi. İstanbul: AÇEV Yayınları.
  • Oktay, A. (2002). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epsilon yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E.,Yazıcı, Z., ve Dere, H. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ebeveynin Eğitime Katılımı. (Ed. M. Öztürk) Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Özcan, Ç. (2012). Okul Öncesinde Aile Katılımı İle Çocukların Akademik Benlik Saygısı Düzeyi Arasındaki İlişkinin Anne-Baba Görüşlerine Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Şahin, F. T., ve Turla, A. (2003). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yapılan Aile Katılımı Çalışmalarının İncelenmesi”. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı ve Bildiri Kitabı. 1. Cilt. 379-392.
  • Tezel Şahin, F., ve Özbey, S. (2009). “Okul Öncesi Eğitim Programlarında Uygulanan Aile Katılımı Çalışmalarında Baba Katılımının Yeri ve Önemi”. Aile ve Toplum Dergisi, 5(17): 30-39.
  • Tezel Şahin, F., ve Özyürek, A. (2011). Anne baba eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Tezel Şahin, F. ve Ünver, N. (2005). “Okul Öncesi Eğitim Programlarında Aile Katılımı”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1): 23-30.
  • Ünüvar, P. (2010). “Aile Katılımı Çalışmalarına Yönelik Ebeveyn ve Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3): 719-730. Yazıcı, Z., Begümhan, Y. ve Güzeller, C. (2005). “Ebeveynlerin okul öncesi eğitimde uygulanan aile katılımı çalışmalarından beklentileri”. Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Dergisi, 78(13): 63-76.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Gülay Ogelman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Ogelman, H. G. (2014). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA AİLE KATILIMI ÇALIŞMALARI: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(17), 259-284. https://doi.org/10.14520/adyusbd.743