BibTex RIS Kaynak Göster

ÖRGÜTSEL ADALET ALGISININ PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ADIYAMAN İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2015, , 937 - 967, 31.12.2015
https://doi.org/10.14520/adyusbd.67320

Öz

Çalışma ortamındaki adalet algısı işgörenlerin iş ortamındaki çalışma performansını etkileyen önemli unsurlardan biri olduğu düşüncesinden yola çıkılarak, Adıyaman’ da çalışan öğretmenlerin örgütsel adalet algı düzeylerinin, demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve örgütsel adaletin iş performansı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmanın örneklem grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Adıyaman İl merkezinde görev yapan 3300 öğretmenden rastgele yöntemle seçilen 345 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada nicel araştırma yöntemi benimsenip, betimsel-ilişkisel tarama modeli kullanılarak veriler elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak ögütsel adalet ve performans tutum ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde Faktör Analizi, Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova) ve Tukey HSD testlerinden yararlanılmıştır.  Araştırma sonucunda örgütsel adaletin cinsiyet, medeni durum, sendika üyelik durumu, yaş, öğrenim durumu, okuldaki hizmet süresi ve meslekteki hizmet süresi değişkenlerine göre farklılık göstermediği, branş, aylık ücret, okuldaki öğretmen sayısı ve okul türüne göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu sonuçlara ek olarak örgütsel adalet ile performans arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki olduğu söylenebilir.

Anahtar Kelimeler: Öğretmen, örgütsel adalet, performans.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Akça, B.(2012). Dönüşümcü Liderlik İle Örgütsel Bağlılık, İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkilerde Örgütsel Adaletin Rolü: İso İşletmelerinde Bir Araştırma, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Adana.
  • Akyüz, Ü., Demirkasımoğlu, N., Erdoğan, Ç.(2013). Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Örgütündeki Yöneticilerin Örgütsel Adalet Algıları, Eğitim ve Bilim Dergisi, 38/167, 273-288.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. (2010). Değerlere Göre Yönetim Ve Örgütsel Adalet İlişkisinin Ortaöğretim Okulu Öğretmenlerinin Algılarına Göre İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16/ 4, 463-484.
  • Arslantürk, A., Şahan, S. (2012). Örgütsel Adalet ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin Manisa İl Emniyet Müdürlüğü Örnekleminde İncelenmesi, Polis Bilimleri Dergisi, 14/1, 135-159.
  • Atalay, İ. (2005).Örgütsel Vatandaşlık ve Örgütsel Adalet, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe
  • Babaoğlan, E., Ertürk E. (2011). Ortaöğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algısı, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 20. Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildirgesi, 196, Burdur.
  • Baş, G. (2010). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet ve Örgütsel Güven Düzeyleri Arasındaki İlişki, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 1/2, 17-36.
  • Bozbayındır, F., Özgan, H.(2011). Okullarda Adil Olmayan Uygulamalar ve Etkileri, Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 66-85.
  • Doğruel, H. (2013). Yönetsel Değerlerin Önem Düzeyi İle İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Gaziantep.
  • Greenberg, J. (1987). A taxonomy of organizational justice theories, The Academy of Management Review, vol:12, no:1, pp: 9–22.
  • Greenberg, J., Bies, R.J. (1992), Establishing the Role of Empirical Studies of Organizational Justice in Philosophical Inquiries into Business Ethics, Journal of Business Ethics, Vol.11, Issue.5/6, 433-444.
  • Günce, S. (2013). İlköğretim Okullarında Örgütsel Adalet İle Örgütsel Bağlılık İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, Şanlıurfa.
  • Güriz, A., (1990), Adâlet Kavramı, Anayasa Yargısı Dergisi, 7, 13-20.
  • Irak, D.U. (2004). Örgütsel Adalet: Ortaya Çıkışı, Kuramsal Yaklaşımlar ve Bugünkü Durumu, Türkiye Psikologlar Derneği, Türk Psikoloji Yazıları, 7/13, 25-43.
  • İçerli, L. (2010, Haziran). Örgütsel adalet: kuramsal bir yaklaşım, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5/1, 67-92.
  • İşbaşı, J.Ö.(2000), Çalışanların Yöneticilerine Duydukları Güvenin Ve Örgütsel Adalete İlişkin Algılamalarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışının Oluşumundaki Rolü: Bir Turizm Örgütünde Uygulama, Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • İyigün, N.Ö. (2012, Bahar). Örgütsel Adalet: Kuramsal Bir Yaklaşım, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 11/21, 49-64.
  • Kara, M., (2011). Resmi ve Özel İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları, Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, Şanlıurfa.
  • Karkuş, M., Ekinci A. (2012, Mayıs). Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algıları, Takım Çalışması Düzeyleri ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasında Ki İlişkiler Üzerine Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi, 7. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, Bildiri No: 199/318. 24-26, Malatya.
  • Kubalı, D. (1999, Mart). Performans Denetimi, Amme
  • İdaresi Dergisi, 32/1, 31-62.
  • Moorman, R. H. (1991).”Relationship Between Organizational Justice and Organizational Citizenship Behaviors: Do Fairness Perceptions Influence Employee Citizenship?” Journal of Applied Psychology, 76 (6), 845-855.
  • Özer, A. (2009). Performans Yönetimi Uygulamalarında Performansın Ölçümü ve Değerlendirilmesi, Sayıştay Dergisi, 73, 3-29.
  • Paşaoğlu, D., Tekeli, S. (2012). Türkiye’de Banka Çalışanlarının Performansını Etkileyen Faktörler: Eskişehir İli Kamu Ve Özel Banka Örneği, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4/ 2, 177-189, Issn: 1309 -8039
  • Selvitopu, A., Şahin, H.(2013). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları İle Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki, Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14/ 2, 171-189.
  • Şehitoğlu, Y., (2010), Örgütsel Sessizlik Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Algılanan Çalışan Performansı İlişkisi, Doktora Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Gebze.
  • Tan, Ç. (2006). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Konusundaki Algıları, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Tan, Ö. (2009). Performans Değerlendirme Sistemine İlişkin Örgütsel Adalet Algısının Sistemden Duyulan Memnuniyet Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Titrek, O. (2009). Okul türüne göre okullardaki örgütsel adalet düzeyi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6/2, 551-573.
  • Toprakkaya, A. (2009). Aristoteles’te Adalet Kavramı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 /6, 628-633.
  • Tuna, M. (2013, October). “ Örgütsel Adalet: Kamu ve Özel Sektör Kuruluşlarında Bir Araştırma. International Journal of Social Science Doi number: dx.doi.org/10.9761/JASSS1967, Volume.6, Issue 8, 997-1023.
  • Yürür, S. (2008). Örgütsel adalet ile is tatmini ve çalışanların bireysel özellikleri arasındaki ilişkilerini analizine yönelik bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13/2, 295-312.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Güngörmez

Hüseyin Alkış Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Güngörmez, E., & Alkış, H. (2015). ÖRGÜTSEL ADALET ALGISININ PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ADIYAMAN İLİ ÖRNEĞİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 937-967. https://doi.org/10.14520/adyusbd.67320