Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM ALANINDAKİ METAFOR ARAŞTIRMALARINDA EĞİLİMLER: BİR İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI

Yıl 2020, , 1 - 38, 31.12.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.734592

Öz

Bu araştırmanın amacı, Ulakbim tarafından dizinlenen dergilerde eğitim alanında yapılmış metafor çalışmalarının genel görünümünü ortaya koymaktır.

Bu araştırma, ULAKBİM tarafından dizinlenen dergilerde eğitim alanında yapılmış metafor çalışmalarının genel eğilimlerini belirlemeyi amaçlayan, doküman incelemesi ile gerçekleştirilen bir nitel bir çalışmadır. Araştırmada, 2006-2018 yılları arasında Türkiye adresli dergilerde yayınlanan, ulakbim tarafından dizinlenen, toplam 259 makale analize dahil edilmiştir. Makalelerin her biri, yayınlandığı dergi adı, yayın yılı, yayın dili, yazar meslek, yazar sayısı, yazar cinsiyet, çalışmanın yapıldığı şehir, çalışma konusu, disiplin, araştırma yöntem ve deseni, çalışma grubu türü, çalışma grubu sayısı, veri toplama aracı, veri analiz yöntemi ve geçerlik ve güvenirlik yöntemi özellikleri açısından tek tek incelenmiştir.

Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Cebeci, O. (2013). Metafor ve şiir dilinin yapısal özellikleri. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge. 25.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir. Erişilme Adresi: https://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
  • Coşkun, M. (2010). Lise Öğrencilerinin İklim Kavramıyla İlgili Metaforları (Zihinsel İmgeleri). Turkish Studies. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish and Turkic, 5(3). DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1255 Erişilme Tarihi: 25.Ağustos.2018. Erişilme Adresi: http://www.turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=1255
  • Çalışkan M.& Serçe H. (2018). Türkiye’de Eğitim Alanındaki Eylem Araştırması Makaleleri: Bir İçerik Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1), 57-79. Erişilme adresi: http://kefad.ahievran.edu.tr/InstitutionArchiveFiles/f44778c7-ad4a-e711-80ef-00224d68272d/d1a3a581-af4a-e711-80ef-00224d68272d/Cilt19Sayi1/b1d0aa7e-e12e-476c-8969-26d0eb3ea2ba_20180215009.pdf (Erişilme Tarihi: 28.Austos.2018)
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. (2008). How to design and evaluate research in education (74th ed.). NY: McGraw-Hill. academia.edu./9372720/Designing_And_Evaluating_Research_In_Education Erişilme Tarihi: 28.Ağustos.2018)
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Unpublished doctoral dissertation, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gömleksiz M.N., Kan A.Ü. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bir Değer Olarak Demokrasi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Değerler Eğitimi Dergisi, 10 (24), 79-100. Erişilme Adresi: http://static.dergipark.org.tr:8080/article-download/fb4b/1d37/8887/imp-JA34KZ35SM-0.pdf? Erişilme Tarihi: 28.Ağustos.2018)
  • Kozikoğlu, İ., Senemoğlu N.(2015). Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim. Cilt: 40, Sayı: 182, 29-41. DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4784
  • Lakoff, G. ve Johson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago press
  • Marshall, H. H. (1990). Metaphor as an instructional tool in encouraging student teacher reflection. Theory Into Practice, 29(2), 128-132. doi:10.1080/00405849009543443
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass
  • Ocak, G., & Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(8). https://acikerisim.aku.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11630/3615/293-310.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden 20.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3. bs.). USA: Sage Publications, Inc.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. http://static.dergipark.org.tr:8080/article-download/imported/5000050616/5000047864.pdf? Adresinden, 20.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. http://static.dergipark.org.tr:8080/article-download/931d/4ee2/95c6/imp-JA67MT66NC-0.pdf? Adresinden, 20.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 6(2), 461-522.
  • Şahin, Ş., Baturay, M.H.(2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21/1, 177-192. Erişilme adresi: https://www.yumpu.com/tr/document/read/33980045/ortaogretim-ogrencilerinin-internet-kavramna-iliskin-alglarnn- (Erişilme Tarihi: 20.Ağustos.2018)
  • Taylor, N. (2008). Metaphors, discourse and identity in adult literacy policy. Literacy. 42(3), 131-136. https://doi.org/10.1111/j.1741-4369.2008.00493.x
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2014). Büyük Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldızlı H., Erdol T.A., Baştuğ M. & Bayram K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 43 (193), 1-43 DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7220 20.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir. Erişilme Adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/7220/2720
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosoph and Education, 22, 127-138. DOIhttps://doi.org/10.1023/A:1022289113443

TRENDS IN METAPHOR STUDIES IN THE FIELD OF EDUCATION: A CONTENT ANALYSIS RESEARCH

Yıl 2020, , 1 - 38, 31.12.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.734592

Öz

The aim of this study is to present a general view of metaphor studies conducted in the field of education in journals indexed by ULAKBİM.

This research is a qualitative study conducted using document analysis technique to determine the general tendencies of metaphor studies in the field of education in journals indexed by ULAKBİM. In the study, a total of 259 articles published in journals with Turkish addresses and indexed by ULAKBİM. Each article was examined separately in terms of the name of the journal in which it was published, the year of publication, the language of the publication, author’s profession, the number of authors, the gender of the author, the city in which the study was conducted, the subject of the study, the discipline, the research method and design, the sample type, the number of samples, the data collection tool, data analysis method and validity and reliability.

Kaynakça

  • Cebeci, O. (2013). Metafor ve şiir dilinin yapısal özellikleri. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge. 25.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir. Erişilme Adresi: https://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
  • Coşkun, M. (2010). Lise Öğrencilerinin İklim Kavramıyla İlgili Metaforları (Zihinsel İmgeleri). Turkish Studies. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish and Turkic, 5(3). DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1255 Erişilme Tarihi: 25.Ağustos.2018. Erişilme Adresi: http://www.turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=1255
  • Çalışkan M.& Serçe H. (2018). Türkiye’de Eğitim Alanındaki Eylem Araştırması Makaleleri: Bir İçerik Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1), 57-79. Erişilme adresi: http://kefad.ahievran.edu.tr/InstitutionArchiveFiles/f44778c7-ad4a-e711-80ef-00224d68272d/d1a3a581-af4a-e711-80ef-00224d68272d/Cilt19Sayi1/b1d0aa7e-e12e-476c-8969-26d0eb3ea2ba_20180215009.pdf (Erişilme Tarihi: 28.Austos.2018)
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. (2008). How to design and evaluate research in education (74th ed.). NY: McGraw-Hill. academia.edu./9372720/Designing_And_Evaluating_Research_In_Education Erişilme Tarihi: 28.Ağustos.2018)
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Unpublished doctoral dissertation, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gömleksiz M.N., Kan A.Ü. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bir Değer Olarak Demokrasi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Değerler Eğitimi Dergisi, 10 (24), 79-100. Erişilme Adresi: http://static.dergipark.org.tr:8080/article-download/fb4b/1d37/8887/imp-JA34KZ35SM-0.pdf? Erişilme Tarihi: 28.Ağustos.2018)
  • Kozikoğlu, İ., Senemoğlu N.(2015). Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim. Cilt: 40, Sayı: 182, 29-41. DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4784
  • Lakoff, G. ve Johson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago press
  • Marshall, H. H. (1990). Metaphor as an instructional tool in encouraging student teacher reflection. Theory Into Practice, 29(2), 128-132. doi:10.1080/00405849009543443
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass
  • Ocak, G., & Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(8). https://acikerisim.aku.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11630/3615/293-310.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden 20.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3. bs.). USA: Sage Publications, Inc.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. http://static.dergipark.org.tr:8080/article-download/imported/5000050616/5000047864.pdf? Adresinden, 20.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. http://static.dergipark.org.tr:8080/article-download/931d/4ee2/95c6/imp-JA67MT66NC-0.pdf? Adresinden, 20.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 6(2), 461-522.
  • Şahin, Ş., Baturay, M.H.(2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21/1, 177-192. Erişilme adresi: https://www.yumpu.com/tr/document/read/33980045/ortaogretim-ogrencilerinin-internet-kavramna-iliskin-alglarnn- (Erişilme Tarihi: 20.Ağustos.2018)
  • Taylor, N. (2008). Metaphors, discourse and identity in adult literacy policy. Literacy. 42(3), 131-136. https://doi.org/10.1111/j.1741-4369.2008.00493.x
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2014). Büyük Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldızlı H., Erdol T.A., Baştuğ M. & Bayram K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 43 (193), 1-43 DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7220 20.Ağustos.2018 tarihinde erişilmiştir. Erişilme Adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/7220/2720
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosoph and Education, 22, 127-138. DOIhttps://doi.org/10.1023/A:1022289113443
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Işıl Sönmez Ektem Bu kişi benim 0000-0001-6061-0677

Kamile Özer Aytekin 0000-0002-4103-9230

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Sönmez Ektem, I., & Özer Aytekin, K. (2020). EĞİTİM ALANINDAKİ METAFOR ARAŞTIRMALARINDA EĞİLİMLER: BİR İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(36), 1-38. https://doi.org/10.14520/adyusbd.734592