Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ BİREYSEL YARATICILIKLARINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: SALİHLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, , 621 - 659, 31.08.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.929178

Öz

Gelişmiş ülkeler düzeyine ulaşabilmesinin yolu eğitim kalitesinden geçmektedir. Bu bağlamda eğitimde kaliteyi arttırmanın en etkili aracı olan ‘öğrenen örgütler’ ve ‘bireysel yaratıcılık’ kritik bir konu olarak ortaya çıkmaktadır. Öğrenen örgüte dönüşebilen eğitim örgütlerinde, öğretmenler kendilerini özgür bir şekilde ifade edebilmektedir. Bu da öğretmenlerin bireysel yaratıcılıklarını olumlu yönde etkileyebilmektedir. Bireysel yaratıcılık yeteneği güçlü olan öğretmelerin eğitim kalitesini arttıracağı yadsınamaz. Bu noktadan hareketle yapılan araştırmanın amacı, Manisa’nın Salihli ilçesindeki devlet liselerinde görev yapan öğretmenlerin algılarına göre, öğrenen örgüt ile bireysel yaratıcılık arasında anlamlı ilişki olup olmadığını ve öğrenen örgütlerin bireysel yaratıcılık üzerindeki etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda geliştirilen araştırma hipotezleri, korelasyon analizi ve regresyon analizi aracılığı ile test edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğrenen örgüt ve boyutları ile bireysel yaratıcılık arasında anlamlı ve pozitif yönlü ilişkiler olduğu ve öğretmenlerin öğrenen örgüt algısının bireysel yaratıcılıkları üzerinde olumlu etkisinin olduğu ortaya konulmuştur.

Destekleyen Kurum

Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Proje Numarası

2020-004

Kaynakça

  • Adıyaman, C. (2019). Öğrenen Örgüt Olma Düzeyi İle Örgütsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Akat, İ., Budak, G., & Budak, G. (2002). İşletme yönetimi. İzmir: Barış Yayınları.
  • Akan, M. (2019). Yeni girişimlerde (startup) ve kurumsal şirketlerde dönüşümcü liderliğin bireysel yaratıcılık üzerine etkisinde içedönüklüğün/dışadönüklüğün düzenleyici rolü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akdeğirmen, E. (2015). Sosyal medya kullanımının inovasyon, bireysel yaratıcılık ve çalışan performansına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altunışık, S. (2001). Öğrenme. S. Güney (Ed.), Yönetim ve organizasyon içinde (s.391-410). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Arıkan, S. (2001). Öğrenen örgütlerde liderliğin rolü ve önemi. S. Güney (Ed.), Yönetim ve organizasyon içinde (s.471-485). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Balay, R. (2010). Öğretim elemanlarının örgütsel yaratıcılık algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(43), 41-78. Barlı, Ö. (2008). Davranış bilimleri ve örgütsel davranış. Erzurum: Aktif Yayıncılık.
  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Basım, N., Şeşen, H., & Meydan, C. H. (2009). Öğrenen örgüt algısının örgüt içi girişimciliğe etkisi: Kamuda bir araştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(3).
  • Basım, H.N., Şeşen, H., & Korkmazyürek, H. (2007). A Turkish translation, validity and reliability study of the dimensions of the learning organization questionnaire. World Applied Sciences Journal, 2(4), 368-374.
  • Başak, S. M. (2019). Bilişim işletmelerinin öğrenen örgütlere dönüşmesinde büyük verinin etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Bilir, B., & Arslan, H. (2016). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kendi Kurumlarına İlişkin Öğrenen Örgüt Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 241-260.
  • Borghini, S. (2005). Organizational creativity: Breaking equilibrium and order to innovate. Journal of Knowledge Management, 9(4), 19-33. Can, H., Aşan, Ö., ve Aydın, E. M. (2006). Örgütsel davranış. İstanbul: Arıkan Yayıncılık.
  • Çam, S. (2002). Öğrenen organizasyon ve rekabet üstünlüğü. İstanbul: Papatya Yayınları.
  • Çavuş, M. F., & Akgemici, T. (2008). İşletmelerde personel güçlendirmenin örgütsel yaratıcılık ve yenilikçiliğe etkisi: imalat sanayiinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 299-244.
  • Çekmecelioğlu, H. G. (2006). Örgüt iklimi, duygusal bağlılık ve yaratıcılık arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi: Bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 295-310.
  • Çelebi, M., & Aydıntan, B. (2020). Enerji sektöründe şebeke işletim sistemi yatırımları çerçevesinde bilgi yönetimi ve öğrenen örgüt ilişkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2960-2972.
  • Çetin, M., & Subaş, A. (2014). Öğrenen okul ölçeği’nin geliştirilmesi ve öğretmenlerinin öğrenen okula ilişkin algılarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 264-304.
  • Fındıkçı, İ. (1996). Öğreten okuldan öğrenen okula. Yeni Türkiye Dergisi, 3(7), Eğitim Özel Sayısı, 140-143.
  • Garvin, D. A. (1999). Öğrenen bir örgüt yaratmak. içinde: Bilgi Yönetimi, (Çev: Gündüz Bulut), İstanbul: Mess Yayınları.
  • Güçlü, N., & Türkoğlu, H. (2003). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin öğrenen organizasyona ilişkin algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-18.
  • Kanbur, E., & Özyer, K. (2016). Çalışanların bireysel yaratıcılık düzeylerinin iç girişimcilik performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(2), 264-275.
  • Karcıoğlu, F., & Kaygın, E. (2013). Dönüştürücü liderlik anlayışının yaratıcılığa ve yeniliğe etkisi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(5), 99-111.
  • Kılıç, R., & Aytekin, G. Ç. (2010). Üniversitede çalışan personelin öğrenen örgüt kültürüne ilişkin algılarının belirlenmesine yönelik bir araştırma: Balıkesir Üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(14), 151-168.
  • Kırca, A. (2019). Öğrenen örgüt ile öğretmen morali arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Koçel, T. (2005). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Korkmaz, M. (2008). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile öğrenen örgüt özellikleri arasındaki ilişki üzerine nicel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53, 75-98.
  • McGill, M.E., & Slocum, J.W.Jr. (1993). Unlearning the organization. Organizational Dynamics, 22(2), 67‐78.
  • Öneren, M. (2008). İşletmelerde öğrenen örgütler yaklaşımı. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 163-178.
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. (3. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seçilmiş, C., Kodaş, B., & Kodaş, D. (2017). Örgütsel öğrenme yeteneği ve yaratıcılık süreci ilişkisi: eskişehir'deki mutfak çalışanları üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3), 150-167.
  • Tan, F. Z., Şener, M., & Buharalı, D. (2020). Bireysel yaratıcılık ve öğrenen organizasyon disiplinleri arasındaki ilişki. Ekonomi, İşletme ve Yönetim Dergisi, 4(1), 87-109.
  • Turan, S., Karadağ, E., & Bektaş, F. (2011). Üniversite yapısı içerisinde öğrenen örgüt ve örgütsel bağlılık ilişkisi üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(4), 627-638.
  • Tür, E. (2019). Otel çalışanlarının çalışma yaşamı kalitesinin bireysel yaratıcılık performansına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Uğurlu, C. T., & Ceylan, N. (2014). Öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık ve etik liderlik algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 96-112.
  • Ussahawanitchakit, P., & Sriboonlue, P. (2011). Transformational leadership, strategic flexibility, learning capability, continuous ımprovement, and firm performance: Evidence from Thailand. International Journal of Business Strategy, 11(1), 162-172.
  • Ürü, F. O. (2009). Örgütsel öğrenmenin çalışan yaratıcılığına etkisi (İSO 500’de yer alan demir-çelik, otomotiv ve tekstil sektörlerindeki işletmelerde bir araştırma). (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstütüsü, İstanbul.
  • Yalçın, Z. M., & Yıldız, K. (2020). Meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerin örgüt kültürü ve öğrenen örgüt algıları. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(33), 1767-1786.
  • Yenihayat, C. U., & Ay, F. A. (2020). 112 Acil sağlık hizmetleri çalışanlarının öğrenen örgüt kültürüne ilişkin algıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(70), 374-886.
  • Yücel, İ. (2007). Öğrenen örgütler ve örgüt kültürü-bir uygulama. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Zengin, T., & Gündüz, H. B. (2018). Ortaokul öğretmenlerine göre öğrenen örgüt algısı. Yıldız Journal of Educational Research, 3(1), 32-76.

A STUDY ON THE EFFECT OF TEACHERS' PERCEPTION OF LEARNING ORGANIZATION ON THEIR INDIVIDUAL CREATIVITY: THE CASE OF SALİHLİ

Yıl 2021, , 621 - 659, 31.08.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.929178

Öz

The way to reach the level of developed countries passes through the quality of education. In this context, 'learning organizations' and 'individual creativity', which are the most effective means of increasing the quality of education, emerge as a critical issue. From this point of view, the aim of the research is to examine whether there is a significant relationship between the learning organization and individual creativity and the effect of learning organizations on individual creativity, according to the perceptions of teachers working in public high schools in Salihli, Manisa. Research hypotheses developed for this purpose were tested through correlation analysis and regression analysis. According to the research findings, it has been revealed that there are significant and positive relationships between the learning organization and its dimensions and individual creativity, and that teachers' learning organization perception has a positive effect on their individual creativity.

Proje Numarası

2020-004

Kaynakça

  • Adıyaman, C. (2019). Öğrenen Örgüt Olma Düzeyi İle Örgütsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Akat, İ., Budak, G., & Budak, G. (2002). İşletme yönetimi. İzmir: Barış Yayınları.
  • Akan, M. (2019). Yeni girişimlerde (startup) ve kurumsal şirketlerde dönüşümcü liderliğin bireysel yaratıcılık üzerine etkisinde içedönüklüğün/dışadönüklüğün düzenleyici rolü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akdeğirmen, E. (2015). Sosyal medya kullanımının inovasyon, bireysel yaratıcılık ve çalışan performansına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altunışık, S. (2001). Öğrenme. S. Güney (Ed.), Yönetim ve organizasyon içinde (s.391-410). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Arıkan, S. (2001). Öğrenen örgütlerde liderliğin rolü ve önemi. S. Güney (Ed.), Yönetim ve organizasyon içinde (s.471-485). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Balay, R. (2010). Öğretim elemanlarının örgütsel yaratıcılık algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(43), 41-78. Barlı, Ö. (2008). Davranış bilimleri ve örgütsel davranış. Erzurum: Aktif Yayıncılık.
  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Basım, N., Şeşen, H., & Meydan, C. H. (2009). Öğrenen örgüt algısının örgüt içi girişimciliğe etkisi: Kamuda bir araştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(3).
  • Basım, H.N., Şeşen, H., & Korkmazyürek, H. (2007). A Turkish translation, validity and reliability study of the dimensions of the learning organization questionnaire. World Applied Sciences Journal, 2(4), 368-374.
  • Başak, S. M. (2019). Bilişim işletmelerinin öğrenen örgütlere dönüşmesinde büyük verinin etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Bilir, B., & Arslan, H. (2016). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kendi Kurumlarına İlişkin Öğrenen Örgüt Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 241-260.
  • Borghini, S. (2005). Organizational creativity: Breaking equilibrium and order to innovate. Journal of Knowledge Management, 9(4), 19-33. Can, H., Aşan, Ö., ve Aydın, E. M. (2006). Örgütsel davranış. İstanbul: Arıkan Yayıncılık.
  • Çam, S. (2002). Öğrenen organizasyon ve rekabet üstünlüğü. İstanbul: Papatya Yayınları.
  • Çavuş, M. F., & Akgemici, T. (2008). İşletmelerde personel güçlendirmenin örgütsel yaratıcılık ve yenilikçiliğe etkisi: imalat sanayiinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 299-244.
  • Çekmecelioğlu, H. G. (2006). Örgüt iklimi, duygusal bağlılık ve yaratıcılık arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi: Bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 295-310.
  • Çelebi, M., & Aydıntan, B. (2020). Enerji sektöründe şebeke işletim sistemi yatırımları çerçevesinde bilgi yönetimi ve öğrenen örgüt ilişkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2960-2972.
  • Çetin, M., & Subaş, A. (2014). Öğrenen okul ölçeği’nin geliştirilmesi ve öğretmenlerinin öğrenen okula ilişkin algılarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 264-304.
  • Fındıkçı, İ. (1996). Öğreten okuldan öğrenen okula. Yeni Türkiye Dergisi, 3(7), Eğitim Özel Sayısı, 140-143.
  • Garvin, D. A. (1999). Öğrenen bir örgüt yaratmak. içinde: Bilgi Yönetimi, (Çev: Gündüz Bulut), İstanbul: Mess Yayınları.
  • Güçlü, N., & Türkoğlu, H. (2003). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin öğrenen organizasyona ilişkin algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-18.
  • Kanbur, E., & Özyer, K. (2016). Çalışanların bireysel yaratıcılık düzeylerinin iç girişimcilik performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(2), 264-275.
  • Karcıoğlu, F., & Kaygın, E. (2013). Dönüştürücü liderlik anlayışının yaratıcılığa ve yeniliğe etkisi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(5), 99-111.
  • Kılıç, R., & Aytekin, G. Ç. (2010). Üniversitede çalışan personelin öğrenen örgüt kültürüne ilişkin algılarının belirlenmesine yönelik bir araştırma: Balıkesir Üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(14), 151-168.
  • Kırca, A. (2019). Öğrenen örgüt ile öğretmen morali arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Koçel, T. (2005). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Korkmaz, M. (2008). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile öğrenen örgüt özellikleri arasındaki ilişki üzerine nicel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53, 75-98.
  • McGill, M.E., & Slocum, J.W.Jr. (1993). Unlearning the organization. Organizational Dynamics, 22(2), 67‐78.
  • Öneren, M. (2008). İşletmelerde öğrenen örgütler yaklaşımı. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 163-178.
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. (3. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seçilmiş, C., Kodaş, B., & Kodaş, D. (2017). Örgütsel öğrenme yeteneği ve yaratıcılık süreci ilişkisi: eskişehir'deki mutfak çalışanları üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3), 150-167.
  • Tan, F. Z., Şener, M., & Buharalı, D. (2020). Bireysel yaratıcılık ve öğrenen organizasyon disiplinleri arasındaki ilişki. Ekonomi, İşletme ve Yönetim Dergisi, 4(1), 87-109.
  • Turan, S., Karadağ, E., & Bektaş, F. (2011). Üniversite yapısı içerisinde öğrenen örgüt ve örgütsel bağlılık ilişkisi üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(4), 627-638.
  • Tür, E. (2019). Otel çalışanlarının çalışma yaşamı kalitesinin bireysel yaratıcılık performansına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Uğurlu, C. T., & Ceylan, N. (2014). Öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık ve etik liderlik algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 96-112.
  • Ussahawanitchakit, P., & Sriboonlue, P. (2011). Transformational leadership, strategic flexibility, learning capability, continuous ımprovement, and firm performance: Evidence from Thailand. International Journal of Business Strategy, 11(1), 162-172.
  • Ürü, F. O. (2009). Örgütsel öğrenmenin çalışan yaratıcılığına etkisi (İSO 500’de yer alan demir-çelik, otomotiv ve tekstil sektörlerindeki işletmelerde bir araştırma). (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstütüsü, İstanbul.
  • Yalçın, Z. M., & Yıldız, K. (2020). Meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerin örgüt kültürü ve öğrenen örgüt algıları. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(33), 1767-1786.
  • Yenihayat, C. U., & Ay, F. A. (2020). 112 Acil sağlık hizmetleri çalışanlarının öğrenen örgüt kültürüne ilişkin algıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(70), 374-886.
  • Yücel, İ. (2007). Öğrenen örgütler ve örgüt kültürü-bir uygulama. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Zengin, T., & Gündüz, H. B. (2018). Ortaokul öğretmenlerine göre öğrenen örgüt algısı. Yıldız Journal of Educational Research, 3(1), 32-76.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semra Tetik 0000-0001-6266-8178

Proje Numarası 2020-004
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tetik, S. (2021). ÖĞRETMENLERİN ÖĞRENEN ÖRGÜT ALGISININ BİREYSEL YARATICILIKLARINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: SALİHLİ ÖRNEĞİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(38), 621-659. https://doi.org/10.14520/adyusbd.929178