BibTex RIS Kaynak Göster

THE STUDY ON THE 9th GRADE SECONDARY SCHOOL STUDENTS' CREATIVE WRITING SKILLS (KÜTAHYA CASE)

Yıl 2013, Sayı: 11, 701 - 732, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.474

Öz

The current study aims to investigate 9th grade secondary school students’ creative writing skills according to various variables. With this aim in mind, survey method, one of the descriptive methods, was applied to determine the case in the study. The participants were 289 students in the 9th grade in four secondary schools in Kütahya. The data were collected through the rubric of creative writing, which is used in composition writing and analysis. SPSS 16.0 was used to analyze the data. The findings of the study revealed that 9th grade students were not successful in creative writing. Moreover, female students were found to be slightly more successful than male students.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1993), Türkçenin Gücü, Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2006), Fen Eğitimi ve Yaratıcılık, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol: 20: 77-83.
  • Aral, N. (1996). Dokuz ve On Dört Yaşlarındaki Çocukların Yaratıcılıkları İle Sosyo Ekonomik Düzey ve Cinsiyet Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 20(101), 65-71.
  • Arthur, B. and Zell, N. A. (1996). Strategy for Teaching Creative Writing Skills to Emotionally Disturbed Students, Preventing School Failure, Vol. 34, Issue 4.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Okullarda Türkçe Öğretimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Barro, A. R. (1972). Personality and Cognitive Correlates of Creativity in Writers, The Annual AERA Meeting, April.
  • Bessis, P. ve Jaqui, H. (1973). Yaratıcılık Nedir?, İstanbul: İstanbul Reklam Ofset.
  • Büyüköztürk, S. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, S.; Çakmak, E. B.; Akgün, Ö. E.; Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çekmecelioğlu, H. (2002). Yaratıcı Birey Teorisi ve Örgütsel Yaratıcılığı Etkileyen Genel Özellikler,1.Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiriler Kitabı, Kocaeli 10-11 Mayıs.
  • Çellek, T. (2002). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, Mart, Cilt 2, Sayı 1.
  • Coşkun, E. (2006). Yazma Egitimi. İlkögretimde Türkçe Ögretimi (Ed. A.Kırkkılıç ve H. Akyol). Ankara: Pegem Yayınları
  • Demir, T. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerileri İle Yazma Özyeterlik Algısı ve Başarı Amaç Yönelimi Türleri İlişkisinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2003). Türkçe Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Fyle, B. (1985). Encouraging Creative Thinking in Children. Teacher Education Quarterly, 12 (1), 30-35. Erişim Tarihi: 28.02.2011.
  • Garfrerick, R. A. (2003). The Relationship Between Creativity Score and Creative Outcome in Popular Songwriting, MEIEA Journal Vol 3 No 1, 13-21. Erişim Tarihi: 02.12.2010.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi, Ankara: Kadıoğlu Matbaacılık.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Honig, A. S. (2001) How to Promote Creative Thinking?, Early Childhood Today,Feb. 2001, Vol. 15, Issue 5, p. 34, 7p.
  • İpşiroğlu, Z. (2007). Yaratıcı Yazma. İstanbul: Morpa Yayın Dağıtım.
  • Kale, N. (1993). Üç Düşünsel Yeti: Eleştirel Düşünme, Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme”, Yaşadıkça Eğitim, S: 28.
  • Karakuş, M. (2001). Eğitim ve Yaratıcılık. Eğitim ve Bilim, 26 (119).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dagıtım.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta Eğitim: Görmek, Öğretmek, Yaratmak, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Küçük, S. (2007). Yazılı Anlatım ve Yaratıcılık. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Uygulamaları için Bir Seçenek: Yaratıcı Yazma Yaklaşımları, Dil Dergisi, S. 132.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı Yazma Yaklaşımı Açısından Türkçe Derslerindeki Yazma Süreçlerinin ve Ürünlerinin Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Marlow, E. (1991). Creative Writing in the Language Arts, ERİC, Erişim Tarihi: 02010.
  • Mason, L. Boscolo, P. (2000). Writing and Conceptual Change. What Changes? Instructional Science 28.
  • May, R. (1991), Yaratma Cesareti, (çev. Alper Oysal), Metis Yayınları, İstanbul.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuz. (6-8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2005). Dil ve Anlatım Dersi Öğretim Programı ve Kılavuz. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Myers, D. G. (1993). The Rise of Creative Writing, Journal of the History of Ideas, Vol. 54, No. 2 (April).
  • Nas, R. (2001). Metinlerle İlkokuma Yazma Ögretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Oral, G. (2002) Yine Yazı Yazıyoruz, Ankara: Pegema Yayıncılık (2. Baskı).
  • Özbay, M. (2007) Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II (2.baskı), Ankara: Öncü Yayınevi.
  • Özden, Y. (1993). Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (1999). Gelişim Öğrenme ve Ögretim Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, s. 235.
  • Sever, S. (1997), Türkçe Öğretiminde Tam Öğrenme, Yapa Yayınları, İstanbul.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (4. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı Düşünce, İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Taner, M. ve Başal, H. A. (2005). Farklı Sosyoekonomik Düzeylerde Okulöncesi Eğitimi Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Gelişimlerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: XVIII (2), 395-420, http://kutuphane.uludag.edu.tr/PDF/egitim/htmpdf/ 2005-18(2)/395-420.pdf, Erişim Tarihi: 22.08.2012.
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Yazı Dilindeki Kelime Hazinelerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Torrance, E. P. (1988). The Nature Of Creativity As Manifest İn İts Testing. In R. J. Sternberg (Ed.), The Nature Of Creativity (pp.43–73). New York: Cambridge University Press
  • Tulgar, B. (1997). Yaratıcı Drama Eğitimi Alan Ve Almayan Ergenlerin Yaratıcılıklarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türkel, A. (2001), “Yükseköğretim Türk Dili Derslerinin Yaratıcı ve Bilimsel Düşünmeyi Geliştirme Düzeyine İlişkin Bir Değerlendirme” Dil Dergisi, S. 109, Kasım 2001. Türkçe Sözlük, (2009), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ungan, S. (2007). Yazma Becerisinin Geliştirilmesi ve Önemi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 23, s. 461-472.
  • Üstündağ, Tülay (2002), Yaratıcılığa Yolculuk, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Yalçın, A. (2002), Türkçe Öğretim Yöntemleri-Yeni Yaklaşımlar, Ankara: Akçağ Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (baskı). Ankara: Seçkin Matbaası.
  • Zorbaz, K. Z. (2010). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Yazma Kaygı ve Tutukluğunun Yazılı Anlatım Becerileriyle İlişkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

ORTA ÖĞRETİM 9.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI YAZMA BECERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2013, Sayı: 11, 701 - 732, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.474

Öz

Bu araştırmada, orta öğretim 9. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada var olan durumu belirlemede kullanılan betimleme yöntemlerinden olan tarama yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmaya, Kütahya ilindeki 4 okulun 9.sınıf öğrencilerinden toplam 289 öğrenci katılmıştır. Veriler, öğrencilerden alınan yazılı anlatımlar ile bunların değerlendirilmesinde kullanılan Yaratıcı Yazma Dereceli Puanlama Anahtarı (rubric) yoluyla elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 16.0 istatistik programı kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin çözümlenmesi sonucunda 9. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma konusunda başarısız oldukları; kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre kısmen daha iyi oldukları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1993), Türkçenin Gücü, Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2006), Fen Eğitimi ve Yaratıcılık, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol: 20: 77-83.
  • Aral, N. (1996). Dokuz ve On Dört Yaşlarındaki Çocukların Yaratıcılıkları İle Sosyo Ekonomik Düzey ve Cinsiyet Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 20(101), 65-71.
  • Arthur, B. and Zell, N. A. (1996). Strategy for Teaching Creative Writing Skills to Emotionally Disturbed Students, Preventing School Failure, Vol. 34, Issue 4.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Okullarda Türkçe Öğretimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Barro, A. R. (1972). Personality and Cognitive Correlates of Creativity in Writers, The Annual AERA Meeting, April.
  • Bessis, P. ve Jaqui, H. (1973). Yaratıcılık Nedir?, İstanbul: İstanbul Reklam Ofset.
  • Büyüköztürk, S. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, S.; Çakmak, E. B.; Akgün, Ö. E.; Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çekmecelioğlu, H. (2002). Yaratıcı Birey Teorisi ve Örgütsel Yaratıcılığı Etkileyen Genel Özellikler,1.Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiriler Kitabı, Kocaeli 10-11 Mayıs.
  • Çellek, T. (2002). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, Mart, Cilt 2, Sayı 1.
  • Coşkun, E. (2006). Yazma Egitimi. İlkögretimde Türkçe Ögretimi (Ed. A.Kırkkılıç ve H. Akyol). Ankara: Pegem Yayınları
  • Demir, T. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerileri İle Yazma Özyeterlik Algısı ve Başarı Amaç Yönelimi Türleri İlişkisinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2003). Türkçe Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Fyle, B. (1985). Encouraging Creative Thinking in Children. Teacher Education Quarterly, 12 (1), 30-35. Erişim Tarihi: 28.02.2011.
  • Garfrerick, R. A. (2003). The Relationship Between Creativity Score and Creative Outcome in Popular Songwriting, MEIEA Journal Vol 3 No 1, 13-21. Erişim Tarihi: 02.12.2010.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi, Ankara: Kadıoğlu Matbaacılık.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Honig, A. S. (2001) How to Promote Creative Thinking?, Early Childhood Today,Feb. 2001, Vol. 15, Issue 5, p. 34, 7p.
  • İpşiroğlu, Z. (2007). Yaratıcı Yazma. İstanbul: Morpa Yayın Dağıtım.
  • Kale, N. (1993). Üç Düşünsel Yeti: Eleştirel Düşünme, Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme”, Yaşadıkça Eğitim, S: 28.
  • Karakuş, M. (2001). Eğitim ve Yaratıcılık. Eğitim ve Bilim, 26 (119).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dagıtım.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta Eğitim: Görmek, Öğretmek, Yaratmak, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Küçük, S. (2007). Yazılı Anlatım ve Yaratıcılık. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Uygulamaları için Bir Seçenek: Yaratıcı Yazma Yaklaşımları, Dil Dergisi, S. 132.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı Yazma Yaklaşımı Açısından Türkçe Derslerindeki Yazma Süreçlerinin ve Ürünlerinin Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Marlow, E. (1991). Creative Writing in the Language Arts, ERİC, Erişim Tarihi: 02010.
  • Mason, L. Boscolo, P. (2000). Writing and Conceptual Change. What Changes? Instructional Science 28.
  • May, R. (1991), Yaratma Cesareti, (çev. Alper Oysal), Metis Yayınları, İstanbul.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuz. (6-8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2005). Dil ve Anlatım Dersi Öğretim Programı ve Kılavuz. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Myers, D. G. (1993). The Rise of Creative Writing, Journal of the History of Ideas, Vol. 54, No. 2 (April).
  • Nas, R. (2001). Metinlerle İlkokuma Yazma Ögretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Oral, G. (2002) Yine Yazı Yazıyoruz, Ankara: Pegema Yayıncılık (2. Baskı).
  • Özbay, M. (2007) Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II (2.baskı), Ankara: Öncü Yayınevi.
  • Özden, Y. (1993). Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (1999). Gelişim Öğrenme ve Ögretim Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, s. 235.
  • Sever, S. (1997), Türkçe Öğretiminde Tam Öğrenme, Yapa Yayınları, İstanbul.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (4. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı Düşünce, İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Taner, M. ve Başal, H. A. (2005). Farklı Sosyoekonomik Düzeylerde Okulöncesi Eğitimi Alan ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Gelişimlerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: XVIII (2), 395-420, http://kutuphane.uludag.edu.tr/PDF/egitim/htmpdf/ 2005-18(2)/395-420.pdf, Erişim Tarihi: 22.08.2012.
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Yazı Dilindeki Kelime Hazinelerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Torrance, E. P. (1988). The Nature Of Creativity As Manifest İn İts Testing. In R. J. Sternberg (Ed.), The Nature Of Creativity (pp.43–73). New York: Cambridge University Press
  • Tulgar, B. (1997). Yaratıcı Drama Eğitimi Alan Ve Almayan Ergenlerin Yaratıcılıklarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türkel, A. (2001), “Yükseköğretim Türk Dili Derslerinin Yaratıcı ve Bilimsel Düşünmeyi Geliştirme Düzeyine İlişkin Bir Değerlendirme” Dil Dergisi, S. 109, Kasım 2001. Türkçe Sözlük, (2009), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ungan, S. (2007). Yazma Becerisinin Geliştirilmesi ve Önemi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 23, s. 461-472.
  • Üstündağ, Tülay (2002), Yaratıcılığa Yolculuk, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Yalçın, A. (2002), Türkçe Öğretim Yöntemleri-Yeni Yaklaşımlar, Ankara: Akçağ Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (baskı). Ankara: Seçkin Matbaası.
  • Zorbaz, K. Z. (2010). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Yazma Kaygı ve Tutukluğunun Yazılı Anlatım Becerileriyle İlişkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Nur Karakuş Aktan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Aktan, E. N. K. (2013). ORTA ÖĞRETİM 9.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI YAZMA BECERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(11), 701-732. https://doi.org/10.14520/adyusbd.474