The aim of this study is to demonstrate the relations and differences between personality traits of teachers and some demographic variables. This research is designed in a descriptive survey model. The study group is composed of 407 teachers who are working in 22 public high schools from Ataşehir, Beşiktaş, Güngören and Ümraniye districts of Istanbul. Big Five Inventory, which is developed by Benet-Martinez and John (1998) and adapted to Turkish by Sümer and Sümer (2005), is used in order to assess the teacher personality traits. The scale of Alpha coefficient is, .699. As a result, teachers the highest average is in openness to experience and the lowest average is in neuroticism. Also it is found that significant differences exist between teachers’ personality traits and demographic variables. In accordance to this, significant differences are observed between gender variable and conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism. There are similar differences between marital status variable and openness to experience, conscientiousness, agreeableness. The differences between branch variable and openness to experience, extraversion are also significant.
Personality personality traits five factor teacher teacher’s personality traits.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin kişilik özelliklerinin bazı demografik değişkenlerle olan ilişki ve farklılıklarını ortaya koymaktır. Araştırma betimsel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul’un Ataşehir, Beşiktaş, Güngören ve Ümraniye ilçelerindeki 22 resmi lisede görev yapan 407 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin kişilik özelliklerini belirlemek amacıyla Benet-Martinez ve John (1998) tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Sümer ve Sümer (2005) tarafından yapılan “Beş Faktör Envanteri (BFI)” kullanılmıştır. “Beş Faktör Envanteri (BFI)” nin Alpha güvenirlik katsayısı ,699’dur. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin kişilik özelliklerinde en yüksek ortalamanın gelişime açıklık, en düşük ortalamanın da duygusal denge (nevrotiklik) alt boyutunda olduğu tespit edilmiş, ayrıca öğretmenlerin kişilik özellikleri ile demografik değişkenler arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Buna göre cinsiyet değişkeni ile özdisiplin, dışa dönüklük, uyumluluk ve nevrotiklik alt boyutu arasında; yaş değişkeni ile özdisiplin ve nevrotiklik arasında; medeni durum ile gelişime açıklık, özdisiplin, uyumluluk arasında; branş değişkeni ile gelişime açıklık ve dışa dönüklük arasında anlamlı farklılıklar görülmüştür.
Kişilik kişilik özellikleri beş faktör öğretmen öğretmenlerin kişilik özellikleri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 18 |