Bu araştırmanın amacı Türkiye’de 2013–2014 eğitim öğretim yılında Talim Terbiye Kurulu tarafından okutulması uygun görülen 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan konularda ve sosyal bilgiler ders programının kazanımlarında coğrafya okuryazarlık becerisini geliştirmeye yönelik içeriğe ne derecede yer verildiğini belirlemektir. Elde edilen bulgularla ortaokullarda 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında ve ders programında coğrafya okuryazarlığını geliştirmeye yönelik eğitimin nasıl verildiği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda her üç sınıf düzeyinde okutulan ders kitaplarında yer alan içeriklerin bir kısmının coğrafya okuryazarlığı ile ilgili olduğu görülmüştür. Araştırma konusunu ilgilendiren coğrafya okuryazarlığı ile ilgili içeriğe en fazla 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında daha sonra 5. sınıf ders kitabında en az içeriğe de 7. sınıf ders kitabında yer verildiği görülmüştür. Araştırma sonucunda her üç sınıf düzeyindeki içeriklerin nitelik ve nicelik olarak yeterli düzeyde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler ders programında yer alan tüm kazanımların içerisinde coğrafya okuryazarlığı ile ilgili olan kazanımların oranının % 7 düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Ülkemizde bu konuyla ilgili bilimsel çalışmaların yeterli düzeyde olmadığı ve bu konuda daha fazla çalışmanın yapılmasının gerekliliği de dikkat çekici bir unsur olarak görülmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 22 |