Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

CONFLICT BETWEEN TRADITION-MODERNISM IN RASİM ÖZDENÖREN’S STORIES

Yıl 2017, Sayı: 26, 420 - 458, 30.08.2017
https://doi.org/10.14520/adyusbd.296819

Öz

This study was written in order to
analyze the conflict between tradition and modernism in Rasim Özdenören’s story
books. His stories have not been evaluated through this thematic perspective in
the studies on the author’s works. Rasim Özdenören having written his first
story in 1957 wrote 10 story books until 2009. The author going on writing
stories for about a half century has been an important story writer in Turkish
literature since 1970. The study consists of a general evaluation of concepts
of tradition- modernism and the conflict between tradition and modernism in
author’s stories. Rasim Özdenören having an important role in the last 50 years
of Turkish art and literature with his stories and essay is one of our authors
stating modernity and change without keeping away from tradition in his works
characteristically. The author firstly handled lives of “individuals being
estranged and especially being trapped in suburbs of modern cities and could
not hold on to the life” but then the author examined the concepts of
“westernization” and “the modern life” through a perspective including the
family and the society in his stories.    

Kaynakça

  • Ayvazoğlu, B. (1996). Geleneğin Direnişi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Bauman, Z. (2005). Bireysellemiş Toplum. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Deliklitaş, D.(2008). Rasim Özdenören ’de İnsan, Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eryarsoy, M. (2009). Gül Yetiştiren Adam: Rasim Özdenören. İstanbul: İlke Yayınları.
  • Gamze, Ö. (2010) Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Moral Değerlerin Çözülüşü ve Kimlik Bunalımı. Yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kantarcıoğlu, S. (1983) Edebiyat Üzerine Düşünceler. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Karabulut, M. (2008). Batılılaşma Açısından Tanzimat Dönemi Türk Romanı. Yayınlanmış doktora tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Nasr, S. (2004). İslâm ve Modern İnsanın Çıkmazı. Çev., Ali Ünal-Sara Büyükduru. İstanbul: İnsan Yay.
  • Özdenören, R. (2012). Ben ve Hayat ve Ölüm. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Çok Sesli Bir Ölüm. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Çözülme. İstanbul. İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2009). Toz. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2010). İmkânsız Öyküler. İstanbul. İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2011). Hastalar ve Işıklar. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2011). Hışırtı. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Ansızın Yola Çıkmak. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Çarpılmışlar. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Denize Açılan Kapı. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Kuyu. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012).Yazı, İmge ve Gerçeklik. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Özgül, G. (2010). Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Moral Değerlerin Çözülüşü ve Kimlik Bunalımı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • SAY Ö. (2003). “Toplumsal Çözülme ve Rasim Özdenören Hikâyeciliği (Çözülme ve Çok Sesli Bir Ölüm)”, Kaşgar, S: 31: s.196-203.
  • Tosun, N. (1996). Türk Öykücülüğünde Rasim Özdenören. İstanbul: İz Yay.
  • Tosun, Necip, “Özdenören’in Son Dört Öykü Kitabında Tasavvuf Kadın ve Aşk”, Kitap postası, S.13, Nisan 2006.
  • Yıldırım, İ. (1995) Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Şahıslar Kadrosu. (Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

RASİM ÖZDENÖREN’İN HİKÂYELERİNDE GELENEK-MODERNİZM ÇATIŞMASI

Yıl 2017, Sayı: 26, 420 - 458, 30.08.2017
https://doi.org/10.14520/adyusbd.296819

Öz

Bu çalışma Rasim
Özdenören’in hikâye kitaplarındaki gelenek-modernizm çatışmasını incelemek
amacıyla kaleme alınmıştır. Yazarın eserleri ile ilgili bugüne kadar yapılan
çalışmalarda, hikâyeleri bu tematik bakış açısı ile değerlendirilmemiştir. İlk
hikâyesini 1957’de kaleme alan Rasim Özdenören, 2009’a kadar on hikâye kitabı
yazmıştır. Yaklaşık yarım asırdır hikâye yazmaya devam eden yazar, 1970 sonrası
Türk hikâyeciliğinin önemli isimlerindendir. Çalışmada, gelenek-modernizm
kavramlarının genel değerlendirilmesi ve yazarın hikâyelerindeki gelenek
modernizm çatışması yer almaktadır. Türk edebiyat ve sanatının son elli yılında
öykü ve denemeleriyle mühim bir yeri olan Rasim Özdenören, eserlerinde geleneğe
yaslanıp yeniliği ve değişimi özgün bir şekilde anlatan yazarlarımızdandır.

Kaynakça

  • Ayvazoğlu, B. (1996). Geleneğin Direnişi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Bauman, Z. (2005). Bireysellemiş Toplum. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Deliklitaş, D.(2008). Rasim Özdenören ’de İnsan, Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eryarsoy, M. (2009). Gül Yetiştiren Adam: Rasim Özdenören. İstanbul: İlke Yayınları.
  • Gamze, Ö. (2010) Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Moral Değerlerin Çözülüşü ve Kimlik Bunalımı. Yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kantarcıoğlu, S. (1983) Edebiyat Üzerine Düşünceler. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Karabulut, M. (2008). Batılılaşma Açısından Tanzimat Dönemi Türk Romanı. Yayınlanmış doktora tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Nasr, S. (2004). İslâm ve Modern İnsanın Çıkmazı. Çev., Ali Ünal-Sara Büyükduru. İstanbul: İnsan Yay.
  • Özdenören, R. (2012). Ben ve Hayat ve Ölüm. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Çok Sesli Bir Ölüm. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Çözülme. İstanbul. İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2009). Toz. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2010). İmkânsız Öyküler. İstanbul. İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2011). Hastalar ve Işıklar. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2011). Hışırtı. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Ansızın Yola Çıkmak. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Çarpılmışlar. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Denize Açılan Kapı. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012). Kuyu. İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Özdenören, R. (2012).Yazı, İmge ve Gerçeklik. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Özgül, G. (2010). Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Moral Değerlerin Çözülüşü ve Kimlik Bunalımı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • SAY Ö. (2003). “Toplumsal Çözülme ve Rasim Özdenören Hikâyeciliği (Çözülme ve Çok Sesli Bir Ölüm)”, Kaşgar, S: 31: s.196-203.
  • Tosun, N. (1996). Türk Öykücülüğünde Rasim Özdenören. İstanbul: İz Yay.
  • Tosun, Necip, “Özdenören’in Son Dört Öykü Kitabında Tasavvuf Kadın ve Aşk”, Kitap postası, S.13, Nisan 2006.
  • Yıldırım, İ. (1995) Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Şahıslar Kadrosu. (Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

EYÜP Güneş

Mustafa Karabulut

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Güneş, E., & Karabulut, M. (2017). RASİM ÖZDENÖREN’İN HİKÂYELERİNDE GELENEK-MODERNİZM ÇATIŞMASI. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(26), 420-458. https://doi.org/10.14520/adyusbd.296819