Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Atatürk'ün Kültür Kurumlarından Biri Olarak Adıyaman Halkevi (1938-1951)

Yıl 2017, Sayı: 27, 926 - 951, 27.12.2017
https://doi.org/10.14520/adyusbd.335122

Öz

Mustafa Kemal Atatürk, Cumhuriyetin
ilanından sonra  İnkılâpları hayata
geçirirken  kültür ile alakalı
çalışmalara da yer vermiştir. Türk Ocaklarının 1931’de kapatılması üzerine
topluma yönelik sosyal ve kültürel faaliyetlerde bulunacak çağdaş bir  kültür kurumuna ihtiyaç duyulmuştur. Bu
nedenle modern bir toplum düzeyine ulaşmak amacıyla, bir kültür kurumu olarak
düşünülen halkevleri Atatürk’ün direktifleri doğrultusunda 1932’de açılmıştır.
Halkevlerinin açılması ülkede önemli bir sosyo- kültürel atılımın yaşanmasına
ve gelişimine yol açmıştır. Ülke çapında yaygınlaştırılan Halkevleri
gerçekleştirdiği faaliyetlerle, modernize olmaya çalışan yeni Türk Devleti ile
halk arasındaki kopukluğu gidermeye çalışmıştır. Ayrıca Atatürk dönemi Türk
inkılabının topluma anlatılması, demokratik kültürün oluşumu ve toplumsal
değişmenin aracı olarak önemli görevler üstlenmişlerdir. Bu araştırma,
Adıyaman’ın 13 yıllık kültürel ve sosyal yaşamına yönelik faaliyetlerde bulunan
bir kurumun tarihine ışık tutmaktadır. Bir diğer ifade ile 1938-1951 yılları
arasında faaliyet gösteren ve bu tarihlerde Adıyaman’ın önde gelen kültür
kurumlarından birisi olma özelliği taşıyan Adıyaman Halkevi’nin yapmış olduğu
çalışmaları ortaya koymaktadır. Başvurulan temel kaynaklar, döneme ait ulusal
gazeteler, yerelde çıkan gazeteler, Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel
Müdürlüğüne bağlı Cumhuriyet Arşivi’nde bulunan konuya ilişkin belgeler ile
diğer araştırma ve inceleme eserlerdir.

Kaynakça

  • BCA. 490.01/959.712.1. BCA. 490.01/972.764.1. BCA, 490.01/1048.1024.3. BCA, 490.01/944.661.1. BCA, 490.01/682.311.1. BCA, 490.01/1000.865.2. Araştırma ve İnceleme Eserler Akyol, Y. (2008). İzmir Halkevi (1932-1951), İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayını. Arıkan, Z. (1999). “Halkevlerinin Kuruluşu ve Tarihsel İşlevi”, Atatürk Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 6/23, s. 261-277. Binzet F.(t.y.). Dünden Bugüne Adıyaman, GNG Ofset Mat. CHF Halkevleri Talimatnamesi, (1932). Ankara: Hâkimiyet-i Milliye Matbaası. CHF Halkevleri Talimatnamesi, (1932). Ankara: Hâkimiyet-i Milliye Matbaası. CHF Nizamnamesi, 1931. Ankara: T.B.M.M. Matbaası. CHF Üçüncü Büyük Kongre Zabıtları (10-18 Mayıs 1931) (1931). İstanbul. CHP Halkevleri 1932-1935, 103 Halkevi Geçen Yıllarda Nasıl Çalıştı, (Halkevleri), (1935). CHP Halkevleri Öğreneği (1938). Ankara: Recep Ulusoğlu Basımevi. CHP XVI. Yıldönümünde Halkevleri ve Halkodaları, (1948). Ankara: Ulus Basımevi. Cumhuriyet Halk Fırkası Katibi Umumiliğinin Fırka Teşkilatına Umumi Tebligatı, (Mayıs 1932’den Birinci Kanun 1932 nihayetine kadar) (1933). C. 1, Ankara: Hakimiyet-i Milliye Matbaası. Cumhuriyetin XV. Yılında Malatya, 29 Birinciteşrin 1938. Çavdar, T. (1983). ‘’Halkevleri’’, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C. 4, İletişim Yayınları, s. 877-884. Çeçen, A. (1990). Atatürk’ün Kültür Kurumu Halkevleri, Ankara: Gündoğan Yayınları. Duman, S. (2008). Türk Modernleşme Sürecinde Sivas Halkevi (1933-1951), Ankara: Berikan Yayınevi. Erdal, İ. (2013). Halkevlerinin Kuruluşu, Yapısı ve Yozgat Halkevi (1932-1951), Ankara: Siyasal Kitapevi. Ergün, M. (1997). Atatürk Devri Türk Eğitimi, Ankara: Ocak Yayınları. İnan, A. (1966). “Halkevlerinin İlk Kuruluşu”, Halkevleri Dergisi, Özel Sayı 1, Ankara. Koçak, C. (2010), Türkiye’de Milli Şef Dönemi (1938-1945),C. II, İstanbul: İletişim Yayınları. Öz, E. (1996). Otoriterizm ve Siyaset, Türkiye’de Tek Parti Rejimi ve Siyasal Katılma (1932- 1945), Ankara. Özacun, O. (1996). “ Halkevlerinin Dramı”, Kebikeç, Yıl 2, Sayı 3, Ankara, s. 87-96. Özüçetin, Y. vd. (2016), “Malatya Halkevi ve Faaliyetleri”,Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt. 9 Sayı. 4, s. 211-244. Şahin M. S. (2016). Erken Cumhuriyet Dönemi’nde CHP’nin Malatya Teşkilatı (1923- 1950), İstanbul: Libra Kitapçılık ve Yayıncılık. Şahin, F. K. (2014). Atatürk’ün Kültür Kurumlarından Halkevleri ve Afyon Halkevi, Ankara: Berikan Yayınevi. Şeker, K. (2011). “CHP Parti Müfettişlerinin Isparta ve İlçe Halkevi Raporları (1940–1942)” SDÜ Fen Edebiyat Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı. 24, s. 37-50.
  • Topal, N. (2013). “Niğde Türk Ocağı’nın Kuruluşu ve İlk Faaliyetleri”, Turkish Studies, 8/7 (Summer), s. 655-670. Türkoğlu, Ö. (1996). “Halkevlerinin Kuruluş Amaçlar, Örgütsel Yapısı ve Bazı Uygulamaları” Kebikeç, Yıl.2, Sayı.3, s. 97-106. Ünal, Kemal, (1940). “Halkevlerinin İdaresinde ve Çalışmasında Bazı Yeni Esaslar”, Ülkü, Cilt. 15, Sayı. 89, Temmuz, s. 387-395. Zeyrek, Ş. (2006), Türkiye’de Halkevleri ve Halkodaları, Anı Yayınları, Ankara. Gazeteler Akşam Cumhuriyet Fırat Hâkimiyeti Milliye Kurun

Adıyaman People's House as a Cultural Institution of Ataturk (1938-1951)

Yıl 2017, Sayı: 27, 926 - 951, 27.12.2017
https://doi.org/10.14520/adyusbd.335122

Öz

While Ataturk was performing
the Turkish Revolution, especially gave great importance to the National
Culture.  It has been found in important
studies for investigate and uncover the Turkish National Culture. Upon the
closure of the Turkish hearths, there was a need for an educational and cultural
school for social and cultural activities. For this purpose, in order to reach
a modern society level, the community centers considered as one of the
important cultural institutions were opened in 1932 in accordance with the
directives of Ataturk. The opening of the community centers led to the
development and development of a vital socio-cultural breakthrough in the
country. With the activities of the Republic, which is a cultural institution
and spread throughout the country, The Community Centers were tried to break
the gap between the new Turkish State and the people, who are not trying to
modernize. They have undertaken important duties as the means of Atatürk's
thought-gathering, the formation of democratic cultures and the means of social
change.
This research intends to shed light into 13-year social and
cultural life of Adıyaman. In other words, it studies Adıyaman People's House's
activities which functioned as one of the most important institutions in
Adıyaman between 1938 and 1951. The subject matters scrutinized in this study can
be classified as follows: Language and literature, history, fine arts, theater,
sports, various courses and workshops, as well as some other domains of social
life. Main resources applied to are national press news of the time including
local newspapers, Adıyaman Peoples House Magazine, related documents in the
archive of the Prime Ministry of Turkish Republic, and other academic research
materials.

Kaynakça

  • BCA. 490.01/959.712.1. BCA. 490.01/972.764.1. BCA, 490.01/1048.1024.3. BCA, 490.01/944.661.1. BCA, 490.01/682.311.1. BCA, 490.01/1000.865.2. Araştırma ve İnceleme Eserler Akyol, Y. (2008). İzmir Halkevi (1932-1951), İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayını. Arıkan, Z. (1999). “Halkevlerinin Kuruluşu ve Tarihsel İşlevi”, Atatürk Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 6/23, s. 261-277. Binzet F.(t.y.). Dünden Bugüne Adıyaman, GNG Ofset Mat. CHF Halkevleri Talimatnamesi, (1932). Ankara: Hâkimiyet-i Milliye Matbaası. CHF Halkevleri Talimatnamesi, (1932). Ankara: Hâkimiyet-i Milliye Matbaası. CHF Nizamnamesi, 1931. Ankara: T.B.M.M. Matbaası. CHF Üçüncü Büyük Kongre Zabıtları (10-18 Mayıs 1931) (1931). İstanbul. CHP Halkevleri 1932-1935, 103 Halkevi Geçen Yıllarda Nasıl Çalıştı, (Halkevleri), (1935). CHP Halkevleri Öğreneği (1938). Ankara: Recep Ulusoğlu Basımevi. CHP XVI. Yıldönümünde Halkevleri ve Halkodaları, (1948). Ankara: Ulus Basımevi. Cumhuriyet Halk Fırkası Katibi Umumiliğinin Fırka Teşkilatına Umumi Tebligatı, (Mayıs 1932’den Birinci Kanun 1932 nihayetine kadar) (1933). C. 1, Ankara: Hakimiyet-i Milliye Matbaası. Cumhuriyetin XV. Yılında Malatya, 29 Birinciteşrin 1938. Çavdar, T. (1983). ‘’Halkevleri’’, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C. 4, İletişim Yayınları, s. 877-884. Çeçen, A. (1990). Atatürk’ün Kültür Kurumu Halkevleri, Ankara: Gündoğan Yayınları. Duman, S. (2008). Türk Modernleşme Sürecinde Sivas Halkevi (1933-1951), Ankara: Berikan Yayınevi. Erdal, İ. (2013). Halkevlerinin Kuruluşu, Yapısı ve Yozgat Halkevi (1932-1951), Ankara: Siyasal Kitapevi. Ergün, M. (1997). Atatürk Devri Türk Eğitimi, Ankara: Ocak Yayınları. İnan, A. (1966). “Halkevlerinin İlk Kuruluşu”, Halkevleri Dergisi, Özel Sayı 1, Ankara. Koçak, C. (2010), Türkiye’de Milli Şef Dönemi (1938-1945),C. II, İstanbul: İletişim Yayınları. Öz, E. (1996). Otoriterizm ve Siyaset, Türkiye’de Tek Parti Rejimi ve Siyasal Katılma (1932- 1945), Ankara. Özacun, O. (1996). “ Halkevlerinin Dramı”, Kebikeç, Yıl 2, Sayı 3, Ankara, s. 87-96. Özüçetin, Y. vd. (2016), “Malatya Halkevi ve Faaliyetleri”,Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt. 9 Sayı. 4, s. 211-244. Şahin M. S. (2016). Erken Cumhuriyet Dönemi’nde CHP’nin Malatya Teşkilatı (1923- 1950), İstanbul: Libra Kitapçılık ve Yayıncılık. Şahin, F. K. (2014). Atatürk’ün Kültür Kurumlarından Halkevleri ve Afyon Halkevi, Ankara: Berikan Yayınevi. Şeker, K. (2011). “CHP Parti Müfettişlerinin Isparta ve İlçe Halkevi Raporları (1940–1942)” SDÜ Fen Edebiyat Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı. 24, s. 37-50.
  • Topal, N. (2013). “Niğde Türk Ocağı’nın Kuruluşu ve İlk Faaliyetleri”, Turkish Studies, 8/7 (Summer), s. 655-670. Türkoğlu, Ö. (1996). “Halkevlerinin Kuruluş Amaçlar, Örgütsel Yapısı ve Bazı Uygulamaları” Kebikeç, Yıl.2, Sayı.3, s. 97-106. Ünal, Kemal, (1940). “Halkevlerinin İdaresinde ve Çalışmasında Bazı Yeni Esaslar”, Ülkü, Cilt. 15, Sayı. 89, Temmuz, s. 387-395. Zeyrek, Ş. (2006), Türkiye’de Halkevleri ve Halkodaları, Anı Yayınları, Ankara. Gazeteler Akşam Cumhuriyet Fırat Hâkimiyeti Milliye Kurun
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hamdi Doğan

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Doğan, H. (2017). Atatürk’ün Kültür Kurumlarından Biri Olarak Adıyaman Halkevi (1938-1951). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(27), 926-951. https://doi.org/10.14520/adyusbd.335122