Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pedagogic Competencies of Instructors Instructing the Curricular Disciplines According to Views of Teacher Candidates in the Program of Primary School Teaching

Yıl 2017, Sayı: 27, 891 - 925, 27.12.2017
https://doi.org/10.14520/adyusbd.351581

Öz

The aim of this study is to present theoretical
knowledge of instructors lecturing the branch courses, pedagogical content
knowledge courses and professional teaching knowledge and to reveal how their
level of pedagogic competencies were displayed during the process of teaching-learning
according to teacher candidates of primary school teaching program. 96 third
and fourth class students taking undergraduate education in primary education
teaching of basic education department of education faculty of Adıyaman
University form population of this study which is prepared by using descriptive
survey model. Pedagogic competency level of instructors teaching branch and
pedagogical content knowledge courses and professional teaching knowledge in
the processes of professional improvement, knowing student, teaching-learning
processes were found as good and medium level at the most; their pedagogic competency
levels in evaluation were found as medium and very good level. Pedagogical competency
level of instructors did not differ significantly according to variables of
gender of teacher candidates, their class in which they had their education,
type of lesson and their situation of doing their profession willingly.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E.,(2002). Sınıf Yönetimi. (Ed. Z. Kaya) Sınıf yönetimi ile ilgili genel olgular. Ankara: Pegem-A Yayınları Aksu, M.,Çivitçi A. ve Duy, B. (2008). Yükseköğretim Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarının Ders Uygulamaları ve Sınıf İçi Davranışlarına İlişkin Görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16) Güz:17-42 Barnes, D., (1999).The Significance of Teachers’ Frames for Teaching,Teachers and Teaching: From Classroom to Reflection, Edt. Tom Russell and Hugh Munby, The Falmer Press, London, New York, Philadelphia. Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim, Ankara: Anı Büyükkaragöz, S., Çivi, C.(1996). Genel Öğretim Metodları, Ankara: Öz Eğitim Yayınları. Büyüköztürk, Ş. , Çakmak E K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara-Pegem Akademi Çeliköz, N. ve Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Millî Eğitim Dergisi,(162). 4 Nisan 2016 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/162/celikoz-cetin.htm adresinden alınmıştır. Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (19) :(207-237) Çetin, Ş.(2001). İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:149, 4 Nisan 2016 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/149/cetin.htm adresinden alınmıştır. Ekiz, D. (2003). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen eğitimindeki modeller hakkında düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi (158):146-160. 4 Nisan 2016 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/158/ekiz.htm adresinden alınmıştır. Erdem, A. R., Gezer, K. ve Çokadar, H. (2005) Ortaöğretim Fen-Matematik ve Sosyal Alanlar Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi ,28-30 Eylül 2005 Kongre Kitabı I. Cilt : 471-477, Denizli. Gökçe, E. (1997) Eğitim Programının Geliştirilmesinde Öğretmenin Rolü. Uluslar arası Dünya Öğretmen Eğitimi Konferansı ,27 Ağostus-2 Eylül 1995: 204-216, Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Güngör, V. (1993). Aktif Öğrenme Yöntemleri, Amsterdam:Stichtng Nederlands-Turks Akademisch Genootschap Howes, C., Burchinal M., Pianta, R., Bryant, d., Early, D., Clifford, R., Barbarin, O.(2008). Ready to learn? Children’s pre-academic achievement in pre-Kindergarten Programs, Early Childhood Research Quarterly 23(2008):27-50. Kabaran, G. G. ve Uşun, S. (2017). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte ve Öğretim Elemanı Kavramlarına İlişkin Metaforları., EKUAD (JETPR) Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2): 35-49. Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bakış. Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu Kitabı. Cumhuriyet Üniversitesi: 10-12. Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kavcar, C. (2003). Alan Öğretmeni Yetiştirme. Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu Kitabı., Cumhuriyet Üniversitesi: 81-89. Kaya, H., Taşdan, M., Kop, Y. ve Metin, M. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretim Elemanlarının Demokratik Davranışlarına İlişkin Algıları (Kars İli Örneği), Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2(1): 39-49. Kılıç, A. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programında Yer Alan Derslerin Öğrenilme Düzeyleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, www.e-sosder.com, 6(19): 136-145. Kılıç, A. ve Acat, M.B.(2007). Öğretmen Adaylarının Algılarına Göre Öğretmen Yetiştirme Programlarındaki Derslerin Gereklilik ve İşe Vurukluk Düzeyi, Sosyal Bilimler Dergisi, (17): 21-35. Kılıç, A. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Becerilerini Uygulama ve Gözleme Düzeyleri, Sosyal Bilimler Dergisi, (16):156-168. Korthagen, F.A.J. (2004). In search of essence of a good teacher: towards a more holistic approach in teacher education, Teaching and Teacher Education, 20 (2004): 77-97 Kumral, O.(2009). Öğretmen Adaylarının Öğretim elemanlarının Davranışlarına Yönelik Algıları , Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25):92-102. Küçükahmet, L. (2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. MEB, Sınıf Öğretmeni Alan Yeterlikleri Kılavuzu, http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39, İlk yayın 11.07.2012, güncelleme: 01.10.2014. Memişoğlu, S. P. (2006) Nasıl Bir Öğretmen. Orta Öğretime Yeniden Yapılanma Sempozyumu 20-22 Aralık 2004 Bildiriler Kitabı , 334-338, Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Newton, L.D.,(2002). Teaching for Understanding in Primary Sience., Teaching for Understanding Across the Primary Curriculum., Edt. Lynn Newton, Multilingual Matters Ltd., USA. Sadık, Rıdvan (1999). Öğretmen Olmak, Ankara: Güldikeni Yayınları. Tahiroğlu, M. (2006). İlköğretim okulları ikinci kademesinde sosyal bilgiler dersi öğretmenlerinin, sosyal bilgiler dersi öğretiminde karşılaştıkları güçlükler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya Taşdemir, M. (1996) Dört Yıllık Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programının Değerlendirilmesi. Çağdaş Eğitim, (225): 24-27. Özgüngör, S. Ve Duru, E. (2014). Öğretim Elemanları ve Ders Özelliklerinin Öğretim Elemanlarının Performanslarına İlişkin Değerlendirmelerle İlişkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2):175-188 Özkaya, M.(2013). Literatür Işığında Öğretmen Davranışları, EKEV Akademi Dergisi, (17): 56. Saylan, N. ve Uyangör N. (1998). Öğrenci Görüşlerine Göre Necatibey Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarında Bulunan Öğretmenlik Niteliklerinin Belirlenmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2)35-67. Şahin, A. (2011). Öğretmen Algılarına Göre Etkili Öğretmen Davranışları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1):239-259. Şen, Ş. H. ve Erişen, Y. (2002). Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1): 99-116. Tutkun, Ö. F. ve Erdoğan, D.G. (2012). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerine Göre Öğrenme-Öğretme Süreçlerinde Öğretim Elemanlarının Yeterlikleri, Akademik Bakış Dergisi, (30):1-11. Ülgen, G. (1997) Eğitim Psikoloji, İstanbul: Alkım Yayınevi. Üstüner, M. (2004) Geçmişten Günümüze Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen Yetiştirme ve Günümüz Sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (7):63-82. Yılmaz, K. (2009). Lisans düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri: Öğretmen adaylarının görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3):31-53. Yılmaz, K., ve Tepebaş, F. (2011). İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: Mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1): 157-177.

Sınıf Eğitimi Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Program Derslerine Giren Öğretim Üyelerinin Pedagojik Yeterlikleri

Yıl 2017, Sayı: 27, 891 - 925, 27.12.2017
https://doi.org/10.14520/adyusbd.351581

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf eğitimi programı öğretmen
adaylarının görüşlerine göre alan ve alan eğitimi ile öğretmenlik meslek
bilgisi derslerine giren öğretim üyelerinin teorik bilgisini verdikleri bu
derslerin öğretme öğrenme sürecinde sergiledikleri pedagojik yeterlik düzeyinin
nasıl olduğunu ortaya koymaktır. Tarama modeli kullanılarak yapılan bu araştırmanın
çalışma grubunu Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf
Eğitimi Programı 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 96 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada, sınıf eğitimi programında, alan ve alan eğitimi
ile öğretmenlik meslek bilgisi derslerine giren öğretim üyelerinin kişisel ve
mesleki değerler, mesleki gelişim, öğrenciyi tanıma, öğrenme öğretme süreci
pedagojik yeterlik düzeyi en çok iyi ve orta; değerlendirme pedagojik yeterlik düzeyi
ise en çok orta ve çok iyi düzeyde bulunmuştur. Öğretim üyelerinin pedagojik yeterlik
düzeyi, öğretmen adaylarının cinsiyet, öğrenim gördükleri sınıf, ders türü ve
sınıf öğretmenliği mesleğini isteyerek yapma durumu değişkenlerine göre ise
anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E.,(2002). Sınıf Yönetimi. (Ed. Z. Kaya) Sınıf yönetimi ile ilgili genel olgular. Ankara: Pegem-A Yayınları Aksu, M.,Çivitçi A. ve Duy, B. (2008). Yükseköğretim Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarının Ders Uygulamaları ve Sınıf İçi Davranışlarına İlişkin Görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16) Güz:17-42 Barnes, D., (1999).The Significance of Teachers’ Frames for Teaching,Teachers and Teaching: From Classroom to Reflection, Edt. Tom Russell and Hugh Munby, The Falmer Press, London, New York, Philadelphia. Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim, Ankara: Anı Büyükkaragöz, S., Çivi, C.(1996). Genel Öğretim Metodları, Ankara: Öz Eğitim Yayınları. Büyüköztürk, Ş. , Çakmak E K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara-Pegem Akademi Çeliköz, N. ve Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Millî Eğitim Dergisi,(162). 4 Nisan 2016 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/162/celikoz-cetin.htm adresinden alınmıştır. Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (19) :(207-237) Çetin, Ş.(2001). İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:149, 4 Nisan 2016 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/149/cetin.htm adresinden alınmıştır. Ekiz, D. (2003). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen eğitimindeki modeller hakkında düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi (158):146-160. 4 Nisan 2016 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/158/ekiz.htm adresinden alınmıştır. Erdem, A. R., Gezer, K. ve Çokadar, H. (2005) Ortaöğretim Fen-Matematik ve Sosyal Alanlar Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi ,28-30 Eylül 2005 Kongre Kitabı I. Cilt : 471-477, Denizli. Gökçe, E. (1997) Eğitim Programının Geliştirilmesinde Öğretmenin Rolü. Uluslar arası Dünya Öğretmen Eğitimi Konferansı ,27 Ağostus-2 Eylül 1995: 204-216, Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Güngör, V. (1993). Aktif Öğrenme Yöntemleri, Amsterdam:Stichtng Nederlands-Turks Akademisch Genootschap Howes, C., Burchinal M., Pianta, R., Bryant, d., Early, D., Clifford, R., Barbarin, O.(2008). Ready to learn? Children’s pre-academic achievement in pre-Kindergarten Programs, Early Childhood Research Quarterly 23(2008):27-50. Kabaran, G. G. ve Uşun, S. (2017). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte ve Öğretim Elemanı Kavramlarına İlişkin Metaforları., EKUAD (JETPR) Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2): 35-49. Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bakış. Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu Kitabı. Cumhuriyet Üniversitesi: 10-12. Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kavcar, C. (2003). Alan Öğretmeni Yetiştirme. Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu Kitabı., Cumhuriyet Üniversitesi: 81-89. Kaya, H., Taşdan, M., Kop, Y. ve Metin, M. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretim Elemanlarının Demokratik Davranışlarına İlişkin Algıları (Kars İli Örneği), Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2(1): 39-49. Kılıç, A. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programında Yer Alan Derslerin Öğrenilme Düzeyleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, www.e-sosder.com, 6(19): 136-145. Kılıç, A. ve Acat, M.B.(2007). Öğretmen Adaylarının Algılarına Göre Öğretmen Yetiştirme Programlarındaki Derslerin Gereklilik ve İşe Vurukluk Düzeyi, Sosyal Bilimler Dergisi, (17): 21-35. Kılıç, A. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Becerilerini Uygulama ve Gözleme Düzeyleri, Sosyal Bilimler Dergisi, (16):156-168. Korthagen, F.A.J. (2004). In search of essence of a good teacher: towards a more holistic approach in teacher education, Teaching and Teacher Education, 20 (2004): 77-97 Kumral, O.(2009). Öğretmen Adaylarının Öğretim elemanlarının Davranışlarına Yönelik Algıları , Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25):92-102. Küçükahmet, L. (2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. MEB, Sınıf Öğretmeni Alan Yeterlikleri Kılavuzu, http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39, İlk yayın 11.07.2012, güncelleme: 01.10.2014. Memişoğlu, S. P. (2006) Nasıl Bir Öğretmen. Orta Öğretime Yeniden Yapılanma Sempozyumu 20-22 Aralık 2004 Bildiriler Kitabı , 334-338, Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Newton, L.D.,(2002). Teaching for Understanding in Primary Sience., Teaching for Understanding Across the Primary Curriculum., Edt. Lynn Newton, Multilingual Matters Ltd., USA. Sadık, Rıdvan (1999). Öğretmen Olmak, Ankara: Güldikeni Yayınları. Tahiroğlu, M. (2006). İlköğretim okulları ikinci kademesinde sosyal bilgiler dersi öğretmenlerinin, sosyal bilgiler dersi öğretiminde karşılaştıkları güçlükler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya Taşdemir, M. (1996) Dört Yıllık Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programının Değerlendirilmesi. Çağdaş Eğitim, (225): 24-27. Özgüngör, S. Ve Duru, E. (2014). Öğretim Elemanları ve Ders Özelliklerinin Öğretim Elemanlarının Performanslarına İlişkin Değerlendirmelerle İlişkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2):175-188 Özkaya, M.(2013). Literatür Işığında Öğretmen Davranışları, EKEV Akademi Dergisi, (17): 56. Saylan, N. ve Uyangör N. (1998). Öğrenci Görüşlerine Göre Necatibey Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarında Bulunan Öğretmenlik Niteliklerinin Belirlenmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2)35-67. Şahin, A. (2011). Öğretmen Algılarına Göre Etkili Öğretmen Davranışları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1):239-259. Şen, Ş. H. ve Erişen, Y. (2002). Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1): 99-116. Tutkun, Ö. F. ve Erdoğan, D.G. (2012). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerine Göre Öğrenme-Öğretme Süreçlerinde Öğretim Elemanlarının Yeterlikleri, Akademik Bakış Dergisi, (30):1-11. Ülgen, G. (1997) Eğitim Psikoloji, İstanbul: Alkım Yayınevi. Üstüner, M. (2004) Geçmişten Günümüze Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen Yetiştirme ve Günümüz Sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (7):63-82. Yılmaz, K. (2009). Lisans düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri: Öğretmen adaylarının görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3):31-53. Yılmaz, K., ve Tepebaş, F. (2011). İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: Mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1): 157-177.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Polat

Ali Ünişen

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Polat, H., & Ünişen, A. (2017). Sınıf Eğitimi Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Program Derslerine Giren Öğretim Üyelerinin Pedagojik Yeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(27), 891-925. https://doi.org/10.14520/adyusbd.351581