The purpose of this research is to determine the level
of using metacognitive skills in the process of understanding the problem and predicting
through the behaviors and expressions of the primary 4th grade students during
their mathematical problem solving activities. In the research, the case study
was used from the qualitative research methods because it was aimed to
determine what students are doing in problem solving situations, metacognition
skills and problem solving processes in depth which enables the research question
was examined within its natural environment and from the perspectives of
participants. In this context, clinical interviews were conducted with the
students. The study group consisted of 15 primary school 4th grade students
studying at a public school in Kastamonu. "Cognitive and Metacognitive
Behavior Classification Form in Mathematical Problem Solving Processes" was
developed by researchers used as data collection tool in the research.
Descriptive analysis technique was used in the analysis of the obtained data.
According to the results of the research, it is seen that the students who are
more successful in the problem solving process have more metacognitive
behaviors than the other students.
Bu
araştırmanın amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematiksel problem çözme
faaliyetleri esnasında ortaya koydukları davranış ve ifadeler aracılığıyla
problemi anlama ve tahminde bulunma süreçlerindeki üstbilişsel becerileri
kullanma düzeylerini belirlemektir. Araştırmada, öğrencilerin problem çözme
durumlarında ne yaptıklarının belirlenmesi, üstbiliş beceri ve problem çözme
süreçlerinin derinlemesine incelenmesi amaçlandığından araştırma konusunun
kendi doğal ortamı içerisinde ve katılımcıların perspektifinden incelenmesini
sağlayan nitel araştırma yöntemlerinden durum (örnek olay) çalışması
kullanılmıştır. Bu kapsamda öğrencilerle klinik mülakatlar
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Kastamonu ilindeki bir devlet
okulunda öğrenim görmekte olan 15 ilkokul 4. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen
“Matematiksel Problem Çözme Süreçlerinde Bilişsel ve Üstbilişsel Davranış
Sınıflandırma Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel
analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre problem çözme süreçlerinde
daha başarılı olan öğrencilerin üstbilişsel davranışları diğer öğrencilere göre
daha fazla işe koştukları görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 28 |