Çokkültürlülük,
ırk, etnik yapı, dil, cinsel yönelim, cinsiyet, yaş, engelli olma, sosyal
sınıf, eğitim, dinsel yönelim ve diğer kültürel boyutların farkına varılmasını
içermektedir. Eğitim sürecinde önemli bir role sahip olan öğretmenlerin de
çokkültürlülük konusunda nitelikli bir donanımla yetişmiş olmaları son yıllarda
önemli bir gereksinim olarak görülmektedir. Bu çalışmanın amacı 1. 3. sınıfta öğrenim
görmekte olan öğretmen adaylarının çokkültürlülüğe ilişkin algılarını farklı
değişkenler açısından incelemektir. Çalışmada var
olan durumun ortaya konulması söz konusu olduğu için betimsel araştırmalarda
başvurulan survey (tarama) yöntemi kullanılmıştır. Araştırma 316 öğrenci ile
Dokuz Eylül Üniversitesi 1. ve 3. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmaya Türkçe Eğitimi ana bilim dalından 149, sınıf eğitimi ana bilim
dalından 167 öğrenci katılmıştır. Verilerin elde edilmesinde Ayaz (2016) tarafından
geliştirilen “Çokkültürlülük Algı Öçeği”
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen
adaylarının çokkültürlülüğe ilişkin algıları anne ve baba eğitim durumuna; bir
yılda okudukları kitap sayısına; cinsiyetlerine; öğrenim gördükleri bölüme;
sürekli yaşadıkları bölgeye; sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık
göstermemektedir. Elde edilen sonuçlar öğretmen adaylarının kültürel ve
bireysel farklılıklara ilişkin algılarının benzer olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının çokkültürlülüğe ilişkin olarak olumlu
bir tavır geliştirmeleri farklı öğrencilerin topluma kazandırılması açısından
önemlidir.
Multiculturalism includes becoming aware of races, ethnic structures, languages, sexual orientations, gender, age, being disabled, social classes, education, religious orientations and other cultural dimensions. Teachers who play a significant role in the educational process should also be trained to have the necessary competence in multiculturalism. The aim of the study was to investigate first- and third-year teacher candidates' perceptions of multiculturalism in terms of different variables. Since it was aimed to understand an existing case, survey model, which is often preferred in descriptive studies, was employed. The study was conducted with 316 first- and third-year students at Dokuz Eylul University. Among them, 149 were from the department of Turkish language education, and 167 from the department of elementary education. "Multiculturalism Perception Scale" developed by Ayaz (2016) was used to gather data. The results of the study showed that the teacher candidates' perceptions of multiculturalism did not significantly differ based on their parents' educational status, the number of they read books annually, their gender, major, region of hometown and year of study. In other words, the teacher candidates' perceptions regarding cultural and individual differences were similar. In this regard, the teacher candidates' adopting a positive attitude towards multiculturalism is of significance in terms of guiding different students as they adapt to a new society.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 29 |