The purpose of this study is to
determine the organizational culture perceptions and motivation levels of the
classroom teachers working in the primary schools of Ministry of National
Education and to examine the relationship between these two. This study is a
descriptive study based on the survey model. The population of the study
consisted of 4619 classroom teachers working in the primary schools in two
central districts of Gaziantep, Şahinbey and Şehitkâmil, in 2015-2016 academic
year. The sample of the study consisted of 358 classroom teachers determined by
cluster sampling method. As data collection tool, School Culture Questionnaire
by Terzi (2005) and Primary School Teacher Motivation Scale by Öztürk and
Uzunkol (2013) were used. In the analysis of data, regression, correlation,
t-test and Anova tests were used. When the findings are evaluated, it is
concluded that organizational culture is a significant predictor of the
motivation levels of teachers and there is a positive and a low level of
relationship between the organizational culture and the motivation levels of
the teachers.
Organizational Culture School Culture Classtoom Teacher Motivation
Bu
araştırmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullarda görev yapmakta
olan sınıf öğretmenlerinin, okullarının örgüt kültürüne ilişkin algıları ile
motivasyon düzeylerini belirlemek ve bu ikisi arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Araştırma tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini
Gaziantep ili, merkez Şahinbey ve Şehitkâmil ilçelerinde bulunan ilkokullarda
2015-2016 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan 4619 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise küme örnekleme yöntemi ile
belirlenen 358 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı
olarak; Terzi (2005) tarafından geliştirilen “Okul Kültürü Ölçeği” ve Öztürk ve
Uzunkol (2013) tarafından geliştirilen “İlkokul Öğretmeni Motivasyon Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde “regresyon,
korelasyon, t-Testi ve Anova” testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular
değerlendirildiğinde, örgüt kültürünün öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin
anlamlı bir yordayıcısı olduğu, örgüt kültürü ile öğretmenlerin motivasyon
düzeyleri arasında pozitif yönde ve aynı zamanda düşük düzeyde bir ilişkinin
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 31 |