Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilerin Kelime Öğrenme Stratejileri

Yıl 2019, Sayı: 33, 33 - 50, 29.12.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.549674

Öz

Bu çalışmanın
amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin kelime öğrenme
stratejilerini belirlemek ve kullandıkları kelime öğrenme stratejileri ile
cinsiyetleri, uyrukları ve yaşları arasındaki ilişkiyi tespit etmektir.
Araştırma tarama modeline uygun olarak desenlenmiştir. Araştırma grubunu
Karadeniz Teknik Üniversitesinin çeşitli fakültelerinde öğrenim gören 105
yabancı uyruklu öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin % 31.4’ü kadın, % 68.6’sı
erkek; % 61.9’u 18-23 yaş arası, % 38.9’u 24 yaş ve üzeri; % 49.5’i Asya, %
44.8’i Afrika ve % 5.7’si Avrupa uyrukludur. Araştırmada Kocaman ve Kızılkaya
Cumaoğlu (2014) tarafından 5’li likert tipinde geliştirilen ‘Yabancı Dilde
Kelime Öğrenme Stratejileri Ölçeği’ kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 16
paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda öğrencilerin en
çoktan en aza doğru kullandıkları kelime öğrenme stratejilerinin bellek
stratejileri (
X= 23.82), duyuşsal stratejiler (X= 20.50), sosyal stratejiler (X=
19.20), bilişsel stratejiler (
X= 14.29), üst-bilişsel stratejiler (X= 13.58), tamamlayıcı stratejiler (X= 12.32) olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin kelime
öğrenme stratejileri ile cinsiyetleri, uyrukları ve yaş değişkenleri arasında
anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ansari, M., Vahdany, F. ve Sabouri, N. B. (2016). The relationship between the use of vocabulary learning strategies and gender of Iranian EFL learners. Research in English Languge Pedagogy, 4/1, 88-100.
  • Barker, C., Pistrang, N. ve Elliott, R. (2002). Research methods in clinical psychology (2nd ed.). Chichester: John Willey&Sons.
  • Biçer, N. ve Polatcan, F. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kelime öğrenme stratejilerinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 54, 811-828.
  • Carter, R. ve McCarthy, T. (1988). Vocabulary and language teaching. New York: Longman.
  • Cesur, M.O. , Fer, S. (2007). Dil öğrenme stratejileri envanterinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması nedir? Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4/2, 49-74.
  • Cook, V. (2008). Second language learning and language teaching. London: Edward Arnold.
  • Çelikkaya, Ş. (2012). Almanca öğretmeni adaylarının sözcük öğreniminde kullandıkları öğrenme stratejileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 71-76.
  • Çevik, H., Orakcı, Ş., Aktan, O., Toraman, Ç. ve Ayçiçek, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kelime öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi (Ankara ili örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18/2, 796-814.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th. Ed.) New York: Mc Graw Hill.
  • Gömleksiz, M. N. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının İngilizce dil öğrenme stratejilerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Fırat Üniversitesi örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6/11, 576-601.
  • Haviland, W.A., Prins, H.E.L., Walrath,D. ve Mcbride,B. (2008). Kültürel antropoloji (Çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • İlter, İ. (2014). Kelime öğretiminde grafik düzenleyicileri (frayer modeli örneği) Turkish Studies, 9(3), 755-770.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Laufer, B. (1986). Possible changes in attitudes toward vocabulary acquisition. IRAL, 24/1, 70-75.
  • Kocaman, O. ve Kızılkaya Cumaoğlu, G. (2014). Yabancı dilde kelime öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 293-303.
  • Na, W. (2016). Gender differences in the use of English vocabulary learning strategies in Chinese senior high school. Studies in Literature and Language, 12/4, 58-62.
  • Nation, I.S.P. (2001). Learning vocabulary in another language. New York: Cambridge University Press.
  • Nisbett, J., ve Shucksmith, J. (1986). Learning strategies. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Özkan, M. ve Sevinçli V. (2013). Söz dizimi, İstanbul: Akademik Kitaplar.
  • Riding, R. ve Rayner, S. (1998). Cognitive styles and learning strategies understanding style differences in learning and behaviour. London: David Fultos Publishers.
  • Sarıgül, E. (2017). Yabancı dil öğretiminde sözcük öğrenimi ve öğretimi sürecine genel bir bakış. International Journal of Social Science, 54, 91-104.
  • Schmitt, N. (1997). Vocabulary learning strategies. N. Schmitt ve McCarthy (Ed.), İçinde Vocabulary: description, acquisition and pedagogy (199-227). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Shadikah, A. A., Fauziati, E. ve Supriyadi, S. (2017). The effect of vocabulary learning strategies on vocabulary mastery based on gender differences. Proceeding of 2nd International Conference of Arts Language And Culture. 03 Kasım 2018 tarihinde https://jurnal.uns.ac.id/icalc/article/view/16168/13006 adlı sayfadan alınmıştır.
  • Tok, M. ve Yıgın, M. (2014). Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 265-276.

Vocabulary Learning Strategies Of The Students Learning Turkish As A Foreign Language

Yıl 2019, Sayı: 33, 33 - 50, 29.12.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.549674

Öz

The aim of this study is to determine the vocabulary learning strategies of students who learn Turkish as a foreign language and to determine the relationship between their vocabulary learning strategies and their gender, nationality and age. The research was designed in accordance with the survey model. The study group consisted of 105 foreign students studying at various faculties of Karadeniz Technical University. 31.4 % of the students were female, 68.6 % were male; 61.9% between the ages of 18-23 years, 38.1 % 24 years and over; 49.5 % is Asian, 44.8 % is African and 5.7 % is European. In the study, ’Scale for Vocabulary Learning Strategies in Foreign Language’ developed by Kocaman and Kızılkaya Cumaoğlu (2014) was used. The data were analyzed by using SPSS 16 program. At the end of the analysis, it was found that students use memory strategies (X = 23.82), affective strategies (X = 20.50), social strategies (X = 19.20), cognitive strategies (X = 14.29), meta-cognitive strategies (X = 13.58) and compensation strategies (X = 12.32). It was determined that there was no significant difference between the students' vocabulary learning strategies and gender, nationality and age variables.

Kaynakça

  • Ansari, M., Vahdany, F. ve Sabouri, N. B. (2016). The relationship between the use of vocabulary learning strategies and gender of Iranian EFL learners. Research in English Languge Pedagogy, 4/1, 88-100.
  • Barker, C., Pistrang, N. ve Elliott, R. (2002). Research methods in clinical psychology (2nd ed.). Chichester: John Willey&Sons.
  • Biçer, N. ve Polatcan, F. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kelime öğrenme stratejilerinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 54, 811-828.
  • Carter, R. ve McCarthy, T. (1988). Vocabulary and language teaching. New York: Longman.
  • Cesur, M.O. , Fer, S. (2007). Dil öğrenme stratejileri envanterinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması nedir? Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4/2, 49-74.
  • Cook, V. (2008). Second language learning and language teaching. London: Edward Arnold.
  • Çelikkaya, Ş. (2012). Almanca öğretmeni adaylarının sözcük öğreniminde kullandıkları öğrenme stratejileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 71-76.
  • Çevik, H., Orakcı, Ş., Aktan, O., Toraman, Ç. ve Ayçiçek, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kelime öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi (Ankara ili örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18/2, 796-814.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th. Ed.) New York: Mc Graw Hill.
  • Gömleksiz, M. N. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının İngilizce dil öğrenme stratejilerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Fırat Üniversitesi örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6/11, 576-601.
  • Haviland, W.A., Prins, H.E.L., Walrath,D. ve Mcbride,B. (2008). Kültürel antropoloji (Çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • İlter, İ. (2014). Kelime öğretiminde grafik düzenleyicileri (frayer modeli örneği) Turkish Studies, 9(3), 755-770.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Laufer, B. (1986). Possible changes in attitudes toward vocabulary acquisition. IRAL, 24/1, 70-75.
  • Kocaman, O. ve Kızılkaya Cumaoğlu, G. (2014). Yabancı dilde kelime öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 293-303.
  • Na, W. (2016). Gender differences in the use of English vocabulary learning strategies in Chinese senior high school. Studies in Literature and Language, 12/4, 58-62.
  • Nation, I.S.P. (2001). Learning vocabulary in another language. New York: Cambridge University Press.
  • Nisbett, J., ve Shucksmith, J. (1986). Learning strategies. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Özkan, M. ve Sevinçli V. (2013). Söz dizimi, İstanbul: Akademik Kitaplar.
  • Riding, R. ve Rayner, S. (1998). Cognitive styles and learning strategies understanding style differences in learning and behaviour. London: David Fultos Publishers.
  • Sarıgül, E. (2017). Yabancı dil öğretiminde sözcük öğrenimi ve öğretimi sürecine genel bir bakış. International Journal of Social Science, 54, 91-104.
  • Schmitt, N. (1997). Vocabulary learning strategies. N. Schmitt ve McCarthy (Ed.), İçinde Vocabulary: description, acquisition and pedagogy (199-227). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Shadikah, A. A., Fauziati, E. ve Supriyadi, S. (2017). The effect of vocabulary learning strategies on vocabulary mastery based on gender differences. Proceeding of 2nd International Conference of Arts Language And Culture. 03 Kasım 2018 tarihinde https://jurnal.uns.ac.id/icalc/article/view/16168/13006 adlı sayfadan alınmıştır.
  • Tok, M. ve Yıgın, M. (2014). Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 265-276.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bircan Eyüp 0000-0001-8061-1159

Betül Demirel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Eyüp, B., & Demirel, B. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilerin Kelime Öğrenme Stratejileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 33-50. https://doi.org/10.14520/adyusbd.549674