Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Asimetrik Enformasyon ve Kurumsal İtibar Algısı: Seyahat Acentası Müşterileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2019, Sayı: 33, 269 - 301, 29.12.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.572941

Öz

Turizm piyasasında işletmeler,
varlığını sürdürebilmek için kurumsal itibara sahip olmalıdır.
Asimetrik enformasyonun yoğun olarak yaşandığı turizm
sektöründe, kötü işletmeler ürettikleri ürünleri kendi çıkarlarına uygun olarak
piyasaya sürebilmektedirler. Alıcılar bu ürünlere karşı kesin bilgiye sahip
olamadıkları için belirtilen şartlardaki ürünlerin satışı ve kötü işletmelerin
tüketicilere göre fazla bilgiye sahip olmasıyla düşük kalitedeki ürünlerin
yüksek fiyatlardan satışı gerçekleşebilmektedir Enformasyon asimetrisinin
nedeniyle, kötü işletmelerin sahip oldukları itibar zedelenebilir. İyi
işletmeler ise sahip oldukları kurumsal itibar ve kaliteli hizmet sayesinde
asimetrik enformasyonu azaltarak tüketicilerin talebini etkileyebilir. Bu
çalışmanın amacı, tüketiciler açısından turizm piyasasında oluşan asimetrik
enformasyon ve işletmelerin sahip olduğu kurumsal itibar ilişkisinin
tüketiciler açısından incelenmesidir. Turizm sektöründeki asimetrik enformasyon
sorunları incelenerek, paket tur hizmeti satın alan tüketicilerin asimetrik
enformasyon sorunları karşısında kurumların itibarlarına yönelik algısı değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda, asimetrik enformasyon ve kurumsal itibar arasında anlamlı
bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akerlof, G. A. (1970). The Market for Lemons: Quality Uncertainty and The Market Mechanism, Quarterly Journal of Economics, Vol: 84, No: 3, Pp: 488–500.
  • Allen, F. (1984). Reputation and Product Quality, RAND Journal of Economics, Vol: 15, Issue: 3, pp. 311- 327.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları, Sakarya Yayıncılık.
  • Altunöz, U. (2013). “Türk Bankacılık Sistemindeki Asimetrik Bilgi Probleminin Oyun Teorisi Çerçevesinde Analizi”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 5, Ss: 1- 20.
  • Aras, Güler ve Müslümov, Alövsat. (2004). “Kredi Piyasalarında Asimetrik Bilgi ve Bankacılık Sistemi Üzerindeki Etkileri”, İktisat, İşletme ve Finans Dergisi, Eylül, ss. 55- 65.
  • Arrow, K. J. ve G. Debreu. (1954), Existence of an Equilibrium for a Competitive Economy, Econometrica, Vol: 22, No: 3, Pp. 265- 290.
  • Avcı, U. ve Avcı, M. (2014). “Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetim Süreci”, Mevzuat Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 84, Şubat.
  • Avcıkurt, C. (2009). Turizm Sosyolojisi Genel ve Yapısal Yaklaşım. (Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 3. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Boran, G. A. (2006). Gelişmekte Olan Ülkelerde Bankacılık Krizleri ve Türkiye, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Caserta, S., ve Russo. (2002). More Means Worse: Asymmetric Information, Spatial Displacement and Sustainable Heritage Tourism. Journal of Cultural Economics, Vol: 26, No: 4, Pp. 245-260.
  • Chen, Y. (2012). Modeling Quality Deterioration in Package Tours: An Application to China’s “Zero-Fare” Group Tours. Unpublished Doctoral Thesis, Hong Kong, China: The Hong Kong Polytechnic University.
  • Chen, Y., Mak, B. ve Li, Z. (2013). Quality Deterioration in Package Tours: The Interplay Asymmetric Information and Reputation, Tourism Management, Vol: 38, pp. 43- 54.
  • Çoban, O. (2005). “Bilgi Asimetrisi Kaynaklı Piyasa Başarısızlığının Giderilmesinde Kamunun Rolü”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 38, Sayı: 2, Ss. 135- 151.
  • Çokgezen M. ve Toksoy, F. (2011). Meslek Örgütlerinin Rekabet Üzerindeki Etkileri: Profesyonel Meslek Örgütleri Üzerine Bir Değerlendirme, Türkiye’ de Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları, Sivil Toplum ve Demokrasi, Liberal Düşünce Topluluğu, Ss. 127- 178.
  • Darby, M. R., ve Karni, E. (1973). “Free Competition and the Optimal Amount of Fraud”, Journal of Law and Economics, Vol: 16, No: 1, Pp. 67- 88.
  • Ekşi, İbrahim H. (2007). Finansal Krizlerin KOBİ’ler Üzerinde Etkileri ve Başarılı- Başarısız KOBİ’lerin Kriz Dönemi Stratejileri, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Isparta.
  • Erkan, U. (2012). İşlem Oyununun Yapay Zeka Destekli Simülasyonu, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • Fidan, M. M. (2011). Kobi Kredi Piyasasında Asimetrik Bilgi ve Ahlaki Tehlike: Laleli Örneği, Maliye Finans Yazıları, Yıl: 25, Sayı: 90.
  • Fidan, H. ve Albeni, M. (2014). “Asimetrik Bilginin E- Ticaret Üzerindeki Etkileri: Tüketicilerin Güven Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 19, Sayı: 2, s. 287- 298.
  • Fombrun, C. ve Van Riel, C. (1997). The Reputational Landscape, Corporate Reputation Review, Vol: 1, No: 1, Pp. 5-13.
  • Gradmann, S. (2010). Knowledge = Information in Context: On The Importance of Semantic Contextualisation in Europeana, Europeana White Paper 1, April.
  • Grossman, S. ve J. Stiglitz. (1980). “On the Impossibility of Informationally Effcient Markets”, American Economic Review, Vol: 70, ss. 393- 408.
  • Hacıoğlu, N. (2006). Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karadağ, M. ve Selimler, H. (2014). Kredi Değerlendirme Sürecinde Asimetrik Bilgiyi Azaltmaya Yönelik Uygulamalar, Tespit ve Öneriler, Maliye Finans Yazıları, Yıl: 28, Sayı: 101, Ss. 91- 131.
  • Karadeniz, E. (2012). “İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında İşlem Gören Turizm Şirketlerinin İşletme, Finansal ve Toplam Risk Düzeylerinin Kaldıraç Analiziyle Değerlendirilmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:17, Sayı: 1, ss. 309- 324.
  • Keane, M. J. (1997). Quality and Pricing in Tourism Destinations, Annals of Tourism Research, Vol: 24, No: 1, Pp. 117- 130.
  • Keating, B. (2009). “Managing Ethics in The Tourism Supply Chain: The Case of Chinese Travel to Australia”, International Journal of Tourism Research, Vol: 11, No: 4, pp. 403- 408.
  • Keller, T. ve Tergan, S. O. (2005). Knowledge and Information Visualisation, LNCS 3426, pp. 1- 23.
  • Kulaklı, A. ve Birgün S. (2005). “Müşteri Merkezli Operasyonel Bilgi Yönetimi İçin Veri Yönetiminin Ölçülmesi”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, 37- 48.Lahno, B. (1995). “Trust, Reputation, and Exit in Exchange Relationships”, Journal of Conflict Resolution, Vol: 39, No: 3, pp. 495-510.
  • Nayyar, P. R. (1990). “Information Asymmetries: A Source of Competitive Advantage for Diversified Service Firms”, Strategic Management Journal, Vol: 11, 513- 519.
  • Odabaş, Hüseyin. (2006). Bilgi Yönetimi. Bilgi.... içinde (99- 108). Ed.: Hüseyin Odabaş ve Hakan Anameriç, Referans Yayıncılık, Ankara.
  • Ormaetke, Inigo. I. (2004). Asymetric Infromation, QED Microeconomics, December, ss. 1- 12.
  • Ökte, Kutluğhan Savaş, (2001). “Finansal Piyasalarda Asimetrik Enformasyon Problemi: Temel Kavramlar Literatür ve Çözüm Önerileri”, Uludağ Üniversitesi, IIBF Dergisi, Yıl: 9, Sayı: 1- 2.
  • Sarıkaya, M. (2002). Asimetrik Bilgi Çerçevesinde Müzayedeler, C.Ü, İ.İ.B.F Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, S. 99–110.
  • Stiglitz, J. E. (1989). Chapter 13 Imperfect Information in the Product Market, Handbook of Industrial Organization, Vol: 1, pp. 769- 847.
  • Tükel Ayça. (2010). “Asimetrik Enformasyon Işığında Halka Arzların Uzun Dönemli Performanslarının Değerlendirilmesi, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi”, Sayı: 12, S. 102– 121.
  • Şahin, B., Sönmez, B. ve Kahveci, H. (2014). “Kişilerin Seyahat Engellerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Ss: 109- 126.
  • Venables, Tony, (1979). Legal Aspects of Package Holidays, Zeitschrift für Verbraucherpolitik, Vol: 3 , No: 3-4, P. 314-328.
  • Yalvaç, Mesut, (2001). 21.Yüzyılda Enformasyon Profesyonellerinin Eğitim ve Öğretiminde Enformasyon Okur-Yazarlığı Standartları Türk Kütüphaneciliği, Cilt: 15, Sayı: 2, 136-150.
  • Yılmaz, Malik. (2009). “Enformasyon ve Bilgi Kavramları Bağlamında Enformasyon Yönetimi ve Bilgi Yönetimi”, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt: 49, Sayı: 1, S. 95- 118.

Consumer Perception of Asymmetric Information and Corporate Reputation: A Study on the Customers of Travel Agency

Yıl 2019, Sayı: 33, 269 - 301, 29.12.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.572941

Öz

Businesses in the tourism market should have a corporate reputation in order to survive. In the tourism sector, where asymmetric information is experienced intensively, bad enterprises can produce the products they produce in accordance with their interests. Because the buyers do not have accurate information about these products, the sale of the products in the specified conditions and the poor knowledge of the poor enterprises can be sold at high prices due to the fact that the bad enterprises are more than the consumers. Due to the information asymmetry, the reputation of the bad enterprises can be damaged. Good businesses can affect the demand of consumers by reducing asymmetric information thanks to their corporate reputation and quality service. The purpose of this study is to examine the relationship between the corporate reputation and the asymmetric information and the institutional reputation of the consumers in the tourism market. The asymmetric information problems in the tourism sector were examined and the perception of the consumers about the reputation of the institutions against asymmetric information problems was evaluated. As a result of the research, it was found that there was a significant relationship between asymmetric information and corporate reputation.

Kaynakça

  • Akerlof, G. A. (1970). The Market for Lemons: Quality Uncertainty and The Market Mechanism, Quarterly Journal of Economics, Vol: 84, No: 3, Pp: 488–500.
  • Allen, F. (1984). Reputation and Product Quality, RAND Journal of Economics, Vol: 15, Issue: 3, pp. 311- 327.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları, Sakarya Yayıncılık.
  • Altunöz, U. (2013). “Türk Bankacılık Sistemindeki Asimetrik Bilgi Probleminin Oyun Teorisi Çerçevesinde Analizi”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 5, Ss: 1- 20.
  • Aras, Güler ve Müslümov, Alövsat. (2004). “Kredi Piyasalarında Asimetrik Bilgi ve Bankacılık Sistemi Üzerindeki Etkileri”, İktisat, İşletme ve Finans Dergisi, Eylül, ss. 55- 65.
  • Arrow, K. J. ve G. Debreu. (1954), Existence of an Equilibrium for a Competitive Economy, Econometrica, Vol: 22, No: 3, Pp. 265- 290.
  • Avcı, U. ve Avcı, M. (2014). “Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetim Süreci”, Mevzuat Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 84, Şubat.
  • Avcıkurt, C. (2009). Turizm Sosyolojisi Genel ve Yapısal Yaklaşım. (Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 3. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Boran, G. A. (2006). Gelişmekte Olan Ülkelerde Bankacılık Krizleri ve Türkiye, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Caserta, S., ve Russo. (2002). More Means Worse: Asymmetric Information, Spatial Displacement and Sustainable Heritage Tourism. Journal of Cultural Economics, Vol: 26, No: 4, Pp. 245-260.
  • Chen, Y. (2012). Modeling Quality Deterioration in Package Tours: An Application to China’s “Zero-Fare” Group Tours. Unpublished Doctoral Thesis, Hong Kong, China: The Hong Kong Polytechnic University.
  • Chen, Y., Mak, B. ve Li, Z. (2013). Quality Deterioration in Package Tours: The Interplay Asymmetric Information and Reputation, Tourism Management, Vol: 38, pp. 43- 54.
  • Çoban, O. (2005). “Bilgi Asimetrisi Kaynaklı Piyasa Başarısızlığının Giderilmesinde Kamunun Rolü”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 38, Sayı: 2, Ss. 135- 151.
  • Çokgezen M. ve Toksoy, F. (2011). Meslek Örgütlerinin Rekabet Üzerindeki Etkileri: Profesyonel Meslek Örgütleri Üzerine Bir Değerlendirme, Türkiye’ de Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları, Sivil Toplum ve Demokrasi, Liberal Düşünce Topluluğu, Ss. 127- 178.
  • Darby, M. R., ve Karni, E. (1973). “Free Competition and the Optimal Amount of Fraud”, Journal of Law and Economics, Vol: 16, No: 1, Pp. 67- 88.
  • Ekşi, İbrahim H. (2007). Finansal Krizlerin KOBİ’ler Üzerinde Etkileri ve Başarılı- Başarısız KOBİ’lerin Kriz Dönemi Stratejileri, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Isparta.
  • Erkan, U. (2012). İşlem Oyununun Yapay Zeka Destekli Simülasyonu, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • Fidan, M. M. (2011). Kobi Kredi Piyasasında Asimetrik Bilgi ve Ahlaki Tehlike: Laleli Örneği, Maliye Finans Yazıları, Yıl: 25, Sayı: 90.
  • Fidan, H. ve Albeni, M. (2014). “Asimetrik Bilginin E- Ticaret Üzerindeki Etkileri: Tüketicilerin Güven Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 19, Sayı: 2, s. 287- 298.
  • Fombrun, C. ve Van Riel, C. (1997). The Reputational Landscape, Corporate Reputation Review, Vol: 1, No: 1, Pp. 5-13.
  • Gradmann, S. (2010). Knowledge = Information in Context: On The Importance of Semantic Contextualisation in Europeana, Europeana White Paper 1, April.
  • Grossman, S. ve J. Stiglitz. (1980). “On the Impossibility of Informationally Effcient Markets”, American Economic Review, Vol: 70, ss. 393- 408.
  • Hacıoğlu, N. (2006). Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karadağ, M. ve Selimler, H. (2014). Kredi Değerlendirme Sürecinde Asimetrik Bilgiyi Azaltmaya Yönelik Uygulamalar, Tespit ve Öneriler, Maliye Finans Yazıları, Yıl: 28, Sayı: 101, Ss. 91- 131.
  • Karadeniz, E. (2012). “İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında İşlem Gören Turizm Şirketlerinin İşletme, Finansal ve Toplam Risk Düzeylerinin Kaldıraç Analiziyle Değerlendirilmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:17, Sayı: 1, ss. 309- 324.
  • Keane, M. J. (1997). Quality and Pricing in Tourism Destinations, Annals of Tourism Research, Vol: 24, No: 1, Pp. 117- 130.
  • Keating, B. (2009). “Managing Ethics in The Tourism Supply Chain: The Case of Chinese Travel to Australia”, International Journal of Tourism Research, Vol: 11, No: 4, pp. 403- 408.
  • Keller, T. ve Tergan, S. O. (2005). Knowledge and Information Visualisation, LNCS 3426, pp. 1- 23.
  • Kulaklı, A. ve Birgün S. (2005). “Müşteri Merkezli Operasyonel Bilgi Yönetimi İçin Veri Yönetiminin Ölçülmesi”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, 37- 48.Lahno, B. (1995). “Trust, Reputation, and Exit in Exchange Relationships”, Journal of Conflict Resolution, Vol: 39, No: 3, pp. 495-510.
  • Nayyar, P. R. (1990). “Information Asymmetries: A Source of Competitive Advantage for Diversified Service Firms”, Strategic Management Journal, Vol: 11, 513- 519.
  • Odabaş, Hüseyin. (2006). Bilgi Yönetimi. Bilgi.... içinde (99- 108). Ed.: Hüseyin Odabaş ve Hakan Anameriç, Referans Yayıncılık, Ankara.
  • Ormaetke, Inigo. I. (2004). Asymetric Infromation, QED Microeconomics, December, ss. 1- 12.
  • Ökte, Kutluğhan Savaş, (2001). “Finansal Piyasalarda Asimetrik Enformasyon Problemi: Temel Kavramlar Literatür ve Çözüm Önerileri”, Uludağ Üniversitesi, IIBF Dergisi, Yıl: 9, Sayı: 1- 2.
  • Sarıkaya, M. (2002). Asimetrik Bilgi Çerçevesinde Müzayedeler, C.Ü, İ.İ.B.F Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, S. 99–110.
  • Stiglitz, J. E. (1989). Chapter 13 Imperfect Information in the Product Market, Handbook of Industrial Organization, Vol: 1, pp. 769- 847.
  • Tükel Ayça. (2010). “Asimetrik Enformasyon Işığında Halka Arzların Uzun Dönemli Performanslarının Değerlendirilmesi, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi”, Sayı: 12, S. 102– 121.
  • Şahin, B., Sönmez, B. ve Kahveci, H. (2014). “Kişilerin Seyahat Engellerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Ss: 109- 126.
  • Venables, Tony, (1979). Legal Aspects of Package Holidays, Zeitschrift für Verbraucherpolitik, Vol: 3 , No: 3-4, P. 314-328.
  • Yalvaç, Mesut, (2001). 21.Yüzyılda Enformasyon Profesyonellerinin Eğitim ve Öğretiminde Enformasyon Okur-Yazarlığı Standartları Türk Kütüphaneciliği, Cilt: 15, Sayı: 2, 136-150.
  • Yılmaz, Malik. (2009). “Enformasyon ve Bilgi Kavramları Bağlamında Enformasyon Yönetimi ve Bilgi Yönetimi”, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt: 49, Sayı: 1, S. 95- 118.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bayram Şahin

Hülya Eraslan 0000-0002-1440-6736

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Şahin, B., & Eraslan, H. (2019). Tüketicilerin Asimetrik Enformasyon ve Kurumsal İtibar Algısı: Seyahat Acentası Müşterileri Üzerine Bir Araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 269-301. https://doi.org/10.14520/adyusbd.572941