Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ALGILARI (İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2020, Sayı: 35, 282 - 321, 30.08.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.667828

Öz

Toplumsal yaşamda kadın ve erkek arasında var olan eşitsizlik ve ayrımcılığın temeli, toplumsal cinsiyet kavramı ile açıklanmaktadır. Toplumsal cinsiyet, toplumun kadın ve erkek olmaya verdiği değer ve biçtiği rolleri anlatan bir kavramdır. Toplumsal cinsiyet rolleri sosyalleşme sürecinde öğrenilir. Bu süreçte eğitim kurumunun da önemli bir yeri vardır. Okullar toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algı ve tutumların bir kısmının öğrenildiği yerlerdir. Sosyal bilgiler dersi ise kadın ve erkek rollerine ilişkin önemli bilgilerin verildiği bir ders olarak, ortaokul düzeyinde ayrı bir öneme sahiptir. Bu bakımdan sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının sahip oldukları toplumsal cinsiyet algısı gelecekte yetiştirecekleri öğrenciler üzerinde etkisi olması bakımından özel bir öneme sahiptir. Cinsiyet eşitsizliği ve ayrımcılığı probleminden yola çıkan bu çalışma, “Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği” ile toplanacak veriler ışığında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algısını ölçmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın evrenini İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencileri oluşturmaktadır. Uygulanacak ölçekle ilgili etik kurul raporu alınmıştır.

Kaynakça

  • Baber, M.K.andTucker, C.J. (2006). The Social Roles Questionnaire: A New Approach to Measuring Attitudes Toward Gender, Volume:54, Issue:7-8: 459-467
  • Blackstone, A. M. (2003). “Gender Roles and Society.” In Human Ecology: An Encyclopedia of Children, Families, Communities and Environments: 335-338.
  • Busse, M. and Spielmann, C. (2003). “Gender Discrimination and The International Division Of Labour.” Hamburg Institute of International Economics Discussion, Hamburg: 245.
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (1.basım). Çev., Başak Ertür. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Davidoff, L. (2012). “Ev İşinin Rasyonelleşmesi.” Feminist Tarih Yazımında Sınıf ve Cinsiyet. Çev.,Z.Ateşer ve S. Somuncuoğlu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Demirbilek, S. (2007). “Cinsiyet Ayırımcılığının Sosyolojik Açıdan İncelenmesi.” Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 44(511).
  • Entwistle, J. (2014). “Cinsiyet/Toplumsal Cinsiyet.” Temel Sosyolojik Dikotomiler (2.baskı).Çev., İlkay Şahin. Ankara: Atıf Yayınları.
  • Ersöz, A. G. (2016). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fine, C. (2010). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması (1.baskı). Çev., Kıvanç Tanrıyar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. Yay.haz., Cemal Güzel. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giddens, A. ve Sutton, P.W. (2014). Sosyolojide Temel Kavramlar. Çev., Ali Esgin. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Hekman, J.S. (2016). Toplumsal Cinsiyet ve Bilgi (1.baskı). Çev., Bekir Balkız ve Ümit Tatlıcan. İstanbul: Say Yayınları.
  • Héritier, F. vd. (2014). Kadınların En Güzel Tarihi (2.baskı). Çev., Yonca Aşçı Dalar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • KlapischZuber, C. (2005). “Kadınları Dahil Etmek.” Kadınların Tarihi ve Ortaçağ’ın Sessizliği (2). Ed., G. Dubyand Michelle Perrot. Çev., Ahmet Fethi. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Machionis, J. J. (2013). Sosyoloji. Çev., Vildan Akan. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü (1.baskı). Çev., Osman Akınhay ve Derya Kömürcü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Newman, D. M. (2013). Sosyoloji Günlük Yaşamın Mimarisini Keşfetmek. Çev., Ali Arslan. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Parsons, T.and Bales R. F. (1956). “Family Socialization and Interaction Process.” The International Library of Sociology.
  • Pelizzon, S. M. (2009). Kadının Konumu Nasıl Değişti Feodalizmde Kapitalizme (1.baskı). Çev., İ. Ercan Sadi ve Cem Somel. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Pilcher, J. (2010). “Cinsiyet ve Cinsiyet Eşitsizlikleri Üzerine Açıklamalar.” Sosyoloji Başlangıç Okumaları, Ed., Anthony Giddens. Çev., Günseli Altaylar. İstanbul: Say Yayınları.
  • Sanford, L. T. and Donovan, M. E. (1999). Kadınlar ve Benlik Saygısı (Kendimiz Hakkındaki Duygu ve Düşüncelerimizi Anlamak ve Geliştirmek). Çev., Semra Kunt. Ankara: HYB Yayıncılık.
  • Schaefer, R. (2013). Sosyoloji. Çev., Simten Çoşar. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Scott, W, J. (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi. Çev., Aytunç Tunç Kılıç. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Slattery, M. (2010). Sosyolojide Temel Fikirler (3.baskı). Çev., Özlem Balkız vd. Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Şentürk, Ü. (2019). Aile Sosyolojisine Bir Katkı (1.basım). Bursa: Dora Yayınları.
  • Touraine, A. (2002). Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz? (2.baskı). Çev., Olcay Kunal. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Touraine, A. (2007). Kadınların Dünyası. Çev., Mehmet Moralı. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Walby, S. (1991). “Theorizing Patriarchy.” Wiley-Blackwell. USA.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Meliha Kurtdaş 0000-0001-8483-064X

Mehmet Tuncer 0000-0001-6937-7568

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Kurtdaş, E. M., & Tuncer, M. (2020). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ALGILARI (İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(35), 282-321. https://doi.org/10.14520/adyusbd.667828