Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ SANATTA BİR İFADE UNSURU OLARAK KOLAJ ÜZERİNE BİREYSEL SÖYLEMLER

Yıl 2020, Sayı: 36, 599 - 637, 31.12.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.740055

Öz

20. yüzyıldan başlayarak özellikle 21. yüzyılda sanat alanında yoğun bir şekilde karşılaşılan kolaj, asamblaj ve fotomontaj uygulamaları, görsel mesajların kolaylıkla okunabilmesi anlamında oldukça etkili sanat dinamikleridir. Sentetik kübizm ile başlayan kolaj çalışmaları, yine kübizmde asamblaj ve sonrasında Dada kolajları, Pop kolajlar, Fotomontaj, Dijital kolajlar olarak günümüze değin gelmekte ve çağdaş sanatta yeni uygulama olanaklarını çeşitlendirmektedir. Disiplinlerarası bir yaklaşımda geleneksel sanat biçimlerinin ötesinde kolaj sadece bir uygulama/deneme olmasının ötesinde bir düşünme, duyma ve anlama biçimi olarak varlık göstermektedir. Bu kapsamda araştırmada, çağdaş sanatta öncelikle kolaj üretimleri, asamblaj ve montaj kavramlarına değinilmekte ve bu bağlamda çalışan sanatçıların eserleri üzerinden okumalar gerçekleştirilmektedir. Çalışma aynı zamanda akademisyen/sanatçılar Mehtap Bingöl ve Naile Çevik’in özgün bireysel söylemleri/çalışmaları üzerine odaklanmaktadır.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

TEŞEKKÜRLER

Kaynakça

  • Akdeniz, H. (1995). Plastik Sanatlarda Günümüz Sanat Eğilimlerinin Düşünsel Dayanakları ve Bunun Çağdaş Türk Sanatına Yansıması Üzerine Bir Değerlendirme. Anadolu Sanat, 3, 9-34.
  • Antmen, A. (2017). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. 8. Baskı. Sel Yayıncılık: İstanbul.
  • Antmen, A. (2008). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Baran, Derya. (2013). Heykelde Hazır Nesne Algısı ve Dönüştürme Üstüne Uygulamalı Araştırmalar ve Bir Sergi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanatta Yeterlik Tezi, İzmir
  • Bitmez, Mehmet Hakan.(2008). Modern Çağda Kolaj, Asamblaj, Montaj Gibi Teknik ve Anlayışların Heykel Sanatına Etkileri, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Hatay
  • Bülbül, M. (2014). “Sanat Akımlarında Portrenin Yeri”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Çağlayan, E. (2018). Sanat Eğitiminde Kolaj Tekniği ve Öğrencilerin Kompozisyon Kurma Becerilerine Katkısı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 43 (Ocak2018/I). s. 1-13.
  • Çimen, Tayfun. (2017). Endüstriyel Atıkların Plastik Çözümlemeleri, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu, Ankara
  • Doğruer, Tülin. (2008). Görsel Sanatlarda 1945 Sonrası Atık Nesne Kullanımı, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir
  • Ergün, C. (2012). Temel Sanat Eğitiminde ve Çağdaş Sanatta Kolaj-Fotomontaj. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sanat-Tasarım Dergisi. Cilt 1, Sayı: 3, s. 5-19.
  • Fırıncı, M. (2013). Dijital çağda geleneksel baskı resim ve teknikler arası geçiş (melezleşme). Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 127-135.
  • Güneş, N. (2013). “Resim Sanatında Kolaj, Asamblaj ve Türk Resmine Yansımaları”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne
  • Kayahan, Zeliha. (2019 a). Resimsel Bir Unsur Olarak Kadın İmgesi ve Çok Katmanlı Kurgusal Dil Bağlamında Bireysel Söylemler, Atlas Internatıonal Refereed Journal On Socıal Scıences Open Access Refereed E-Journal & Refereed & Indexed ISSN:2619-936X, Vol:5, Issue:21, pp.617-632
  • Kayahan, Zeliha. (2019 b). Disiplinlerarası Süreçte Resim-Baskıresim Yakınlaşmaları Üzerine Bireysel Söylemler, İdil, 61 (Eylül):. Doi: 10.7816/İdil-08-61-07, s. 1133-1147
  • Lynton, Norbert. (1991). Modern Sanatın Öyküsü, (Çeviri: Cevat Çapan ve Sadi Öziş), İstanbul: Remzi Kitabevi, 2. Baskı.
  • Noyan, Meltem (2001), “Kolaj, Asamblaj, Ready-Made”, Genç Sanat Dergisi, Sayı 86.
  • Öznülüer, H. (2019). Atık Nesnelerin Resim Sanatına Girişinde Picasso ve Braque’nin Etkisi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi. Cilt: 6, Sayı: 33, s. 698-708. ISSN: 2459-1149.
  • Read, Herbert. (1994), Modern Sculpture: A Concise History, Thames and Hudson.
  • Sağlam, Firdevs (2017). Çağdaş Sanat Uygulamaları ve Bu Uygulamalara Yönelik Öğretim Elemanlarının Görüşleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir Tokat, Nurgül. (2010). Atık Nesne ve Doğa İlişkisi Üzerine Resimsel Çözümlemeler, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Yalçın, S. (2012). Sanayi Devriminden Günümüze Özgün Baskıresim Sanatının Önemi ve Yükseköğretimde Özgün Baskıresim Sanat Eğitiminin Sosyo-Kültürel Yansıma Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul. YÖK Tez Veri Tabanından Erişildi (Tez No: 319505).
  • Zırhlı, Koray. (2009). Atık ve Hazır Nesnelerin Sanat Objesine Dönüşümü Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur. Editör: Eren Koyunoğlu, Çeviri: Firdevs Candil Erdoğan. Nisan, Birinci Baskı. Hayalperest Yayınevi, İstanbul.
  • Url 1: https://www.tate.org.uk/art/artworks/schwitters-relief-in-relief-t01259 Erişim Tarihi: 17.05.2020
  • Url 2: https://www.tate.org.uk/art/artworks/schwitters-red-wire-sculpture-t05767 Erişim Tarihi: 17.05.2020
  • Url 3: https://www.tate.org.uk/art/artworks/schwitters-relief-in-relief-t01259 Erişim Tarihi: 17.05.2020
  • Url 4: https://www.tate.org.uk/art/artworks/schwitters-red-wire-sculpture-t05767 ErişimTarihi:17.05.2020.
  • Url 5: https://www.youtube.com/watch?v=9S6tI70Z5dY ErişimTarihi:17.05.2020.
  • Url 6: https://zhrblc.wordpress.com/2013/05/09/yeni-bir-bicimkubizm/ Erişim tarihi: 01.05.2020
  • Url 7: https://alchetron.com/Raoul-Hausmann#raoul-hausmann-a0286197-8aba-404c-991d-f477cf3df85-resize-750.jpg ErişimTarihi:17.05.2020.
  • Url 8: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 14.05.2020.
  • Url 9: https://dadaportraits.wordpress.com/hannah-hoch/dadapamorama1919/ Erişim Tarihi: 14.05.2020
  • Url 10: https://www.moma.org/learn/moma_learning/andy-warhol-campbells-soup-cans-1962/ Erişim Tarihi: 18.05.2020
  • Url 11: https://www.tate.org.uk/art/artworks/hamilton-just-what-was-it-that-made-yesterdays-homes-so-different-so-appealing-upgrade-p20271 Erişim tarihi:01.05.2020

INDIVIDUAL DISCOURSES ON COLLAGE AS AN EXPRESSION ELEMENT IN CONTEMPORARY ART

Yıl 2020, Sayı: 36, 599 - 637, 31.12.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.740055

Öz

Starting from the 20th century, especially in the 21st century, collage, assembly and photomontage applications are very effective art Dynamics in terms of easy reading of visual messages. The collage Works that started with synthetic cubism, as well as the assemblage in cubism and then Dada collages, Pop collages, Photomontage, Digital collages, continue to date and diversify the new application possibilities in contemporary art. In an interdisciplinary approach, collage beyond traditional forms of art exists as a way of thinking, hearing and understanding beyond being just an application/experiment. In this context, in the research, firstly, the concepts of collage productions, assembly and montage are mentioned in the contemporary art and readings are made on the works of the artists working in this context. The study also focuses on the original individual discourses / works of academician / artists Mehtap Bingöl and Naile Çevik.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Akdeniz, H. (1995). Plastik Sanatlarda Günümüz Sanat Eğilimlerinin Düşünsel Dayanakları ve Bunun Çağdaş Türk Sanatına Yansıması Üzerine Bir Değerlendirme. Anadolu Sanat, 3, 9-34.
  • Antmen, A. (2017). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. 8. Baskı. Sel Yayıncılık: İstanbul.
  • Antmen, A. (2008). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Baran, Derya. (2013). Heykelde Hazır Nesne Algısı ve Dönüştürme Üstüne Uygulamalı Araştırmalar ve Bir Sergi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanatta Yeterlik Tezi, İzmir
  • Bitmez, Mehmet Hakan.(2008). Modern Çağda Kolaj, Asamblaj, Montaj Gibi Teknik ve Anlayışların Heykel Sanatına Etkileri, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Hatay
  • Bülbül, M. (2014). “Sanat Akımlarında Portrenin Yeri”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Çağlayan, E. (2018). Sanat Eğitiminde Kolaj Tekniği ve Öğrencilerin Kompozisyon Kurma Becerilerine Katkısı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 43 (Ocak2018/I). s. 1-13.
  • Çimen, Tayfun. (2017). Endüstriyel Atıkların Plastik Çözümlemeleri, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu, Ankara
  • Doğruer, Tülin. (2008). Görsel Sanatlarda 1945 Sonrası Atık Nesne Kullanımı, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir
  • Ergün, C. (2012). Temel Sanat Eğitiminde ve Çağdaş Sanatta Kolaj-Fotomontaj. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sanat-Tasarım Dergisi. Cilt 1, Sayı: 3, s. 5-19.
  • Fırıncı, M. (2013). Dijital çağda geleneksel baskı resim ve teknikler arası geçiş (melezleşme). Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 127-135.
  • Güneş, N. (2013). “Resim Sanatında Kolaj, Asamblaj ve Türk Resmine Yansımaları”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne
  • Kayahan, Zeliha. (2019 a). Resimsel Bir Unsur Olarak Kadın İmgesi ve Çok Katmanlı Kurgusal Dil Bağlamında Bireysel Söylemler, Atlas Internatıonal Refereed Journal On Socıal Scıences Open Access Refereed E-Journal & Refereed & Indexed ISSN:2619-936X, Vol:5, Issue:21, pp.617-632
  • Kayahan, Zeliha. (2019 b). Disiplinlerarası Süreçte Resim-Baskıresim Yakınlaşmaları Üzerine Bireysel Söylemler, İdil, 61 (Eylül):. Doi: 10.7816/İdil-08-61-07, s. 1133-1147
  • Lynton, Norbert. (1991). Modern Sanatın Öyküsü, (Çeviri: Cevat Çapan ve Sadi Öziş), İstanbul: Remzi Kitabevi, 2. Baskı.
  • Noyan, Meltem (2001), “Kolaj, Asamblaj, Ready-Made”, Genç Sanat Dergisi, Sayı 86.
  • Öznülüer, H. (2019). Atık Nesnelerin Resim Sanatına Girişinde Picasso ve Braque’nin Etkisi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi. Cilt: 6, Sayı: 33, s. 698-708. ISSN: 2459-1149.
  • Read, Herbert. (1994), Modern Sculpture: A Concise History, Thames and Hudson.
  • Sağlam, Firdevs (2017). Çağdaş Sanat Uygulamaları ve Bu Uygulamalara Yönelik Öğretim Elemanlarının Görüşleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir Tokat, Nurgül. (2010). Atık Nesne ve Doğa İlişkisi Üzerine Resimsel Çözümlemeler, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Yalçın, S. (2012). Sanayi Devriminden Günümüze Özgün Baskıresim Sanatının Önemi ve Yükseköğretimde Özgün Baskıresim Sanat Eğitiminin Sosyo-Kültürel Yansıma Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul. YÖK Tez Veri Tabanından Erişildi (Tez No: 319505).
  • Zırhlı, Koray. (2009). Atık ve Hazır Nesnelerin Sanat Objesine Dönüşümü Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur. Editör: Eren Koyunoğlu, Çeviri: Firdevs Candil Erdoğan. Nisan, Birinci Baskı. Hayalperest Yayınevi, İstanbul.
  • Url 1: https://www.tate.org.uk/art/artworks/schwitters-relief-in-relief-t01259 Erişim Tarihi: 17.05.2020
  • Url 2: https://www.tate.org.uk/art/artworks/schwitters-red-wire-sculpture-t05767 Erişim Tarihi: 17.05.2020
  • Url 3: https://www.tate.org.uk/art/artworks/schwitters-relief-in-relief-t01259 Erişim Tarihi: 17.05.2020
  • Url 4: https://www.tate.org.uk/art/artworks/schwitters-red-wire-sculpture-t05767 ErişimTarihi:17.05.2020.
  • Url 5: https://www.youtube.com/watch?v=9S6tI70Z5dY ErişimTarihi:17.05.2020.
  • Url 6: https://zhrblc.wordpress.com/2013/05/09/yeni-bir-bicimkubizm/ Erişim tarihi: 01.05.2020
  • Url 7: https://alchetron.com/Raoul-Hausmann#raoul-hausmann-a0286197-8aba-404c-991d-f477cf3df85-resize-750.jpg ErişimTarihi:17.05.2020.
  • Url 8: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 14.05.2020.
  • Url 9: https://dadaportraits.wordpress.com/hannah-hoch/dadapamorama1919/ Erişim Tarihi: 14.05.2020
  • Url 10: https://www.moma.org/learn/moma_learning/andy-warhol-campbells-soup-cans-1962/ Erişim Tarihi: 18.05.2020
  • Url 11: https://www.tate.org.uk/art/artworks/hamilton-just-what-was-it-that-made-yesterdays-homes-so-different-so-appealing-upgrade-p20271 Erişim tarihi:01.05.2020
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehtap Pazarlıoğlu Bingöl 0000-0002-9979-2604

Naile Çevik 0000-0001-6448-1534

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Pazarlıoğlu Bingöl, M., & Çevik, N. (2020). ÇAĞDAŞ SANATTA BİR İFADE UNSURU OLARAK KOLAJ ÜZERİNE BİREYSEL SÖYLEMLER. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(36), 599-637. https://doi.org/10.14520/adyusbd.740055

Cited By