Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CONTEMPORARY ART OR ART THAT LOSE ITS SUBJECT: THE DEATH OF THE ARTIST

Yıl 2020, Sayı: 36, 316 - 354, 31.12.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.796203

Öz

Contemporary visual art works represent a different understanding from classical and modern aesthetics and art understanding in terms of their features, qualities and power of representation. Contemporary visual artworks need descriptive texts written about them in order to be understood by the art audience. However, these texts written by the actors involved in the process of constructing the meanings of contemporary artworks create a semantic break between the artist to which the artwork belongs and the work of art. The attribution of context, interpretation and meaning to the work of art by actors other than the artist excludes the artist as a subject. This situation means the death of the artist in the context that Roland Barthes refers to as the death of the author. Thus, the aim of this study is to examine and discuss the results of the process of creating meaning, context from the artist as a subject, and the consequences between the work of art and the artist. In this direction, the approaches of Roland Barthes, Umberto Eco and Jean Baudrillard are used as the theoretical basis of the study.

Kaynakça

  • Barthes, Roland (2005). Göstergebilimsel Serüven. Çev. Mehmet Rifat ve Sema Rifat. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, Roland (2013). Yazarın Ölümü. Dilin Çalışma Sesi (iç). Çev. Ayşe Ece vd. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Baudrillard, Jean (2010). Simülakrlar ve Simülasyon. Çev. Oğuz Adanır. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, Jean (2012). Sanat Komplosu: Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik 1. Çev. Elçin Gen ve Işık Ergüden. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Biçer Olgun, Hülya (2019). Çağdaş Sanatın Toplumsal İnşası: Sanat Eserinin Değerinin Sosyolojik Oluşumu, Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Bolla, Peter (2012). Sanat ve Estetik. Çev. Kubilay Koş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eco, Umberto (2003a). Yorum ve Tarih. Yorum ve Aşırım Yorum (iç). Çev. Kemal Atakay. İstanbul: Can Yayınları. 33-53.
  • Eco, Umberto (2003b). Yanıt. Yorum ve Aşırım Yorum (iç). Çev. Kemal Atakay. İstanbul: Can Yayınları. 153-165.
  • Eco, Umberto (2019). Açık Yapıt. Çev. Tolga Esmer. İstanbul: Can Yayınları.
  • Jameson, Fredric (2011). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. Çev. Nuri Plümer ve Abdülkadir Gölcü. Ankara: Nirengi Kitap.
  • Rajchman, John (2014). Çağdaş: Yeni Bir Fikir mi? Çağdaş Sanat Nedir? Modernlik Sonrası Sanat (iç). Ed. Ali Artun ve Nursu Örge. İstanbul: İletişim Yayınları. 19-40.
  • Lotringer, Sylvère (2012). Sanat Korsanlığı. Sanat Komplosu: Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik 1 (iç). İstanbul: İletişim Yayınları, 7-24.
  • Medina, Cuauhtémoc (2014). Çağdaş Sanat: 11 Tez. Çağdaş Sanat Nedir?: Modernlik Sonrası Sanat (iç). Ed. Ali Artun ve Nursu Örge. İstanbul: İletişim Yayınları. 7-18.
  • Morgan, Lynn M. (2009). Icons of Life: A Cultural History of Human Embryos. London: University of California Press.
  • Rifat, Mehmet (2019). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler. 7. Baskı. İstanbul: YKY.
  • Şaylan, Gencay (2009). Postmodernizm. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • 15. İstanbul Bienali Sergi Kataloğu (2017). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • 16. İstanbul Bienali Sergi Kataloğu. Yedinci Kıta: Saha Raporu (2019), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bowley, Graham “It’s a Banana. It’s Art. And Now It’s the Guggenheim’s Problem” https://www.nytimes.com/2020/09/18/arts/design/banana-art-guggenheim.html Erişim Tarihi: 18.09.2020.
  • https://www.arter.org.tr/marc-quinn Erişim Tarihi: 22.04.2020.
  • http://marcquinn.com/artworks/self Erişim Tarihi: 22.04.2020.
  • Video: https://www.instagram.com/p/B26UER9hx74/ Erişim Tarihi: 27.09.2019.

ÇAĞDAŞ SANAT VEYA ÖZNESİNİ YİTİREN SANAT: SANATÇININ ÖLÜMÜ

Yıl 2020, Sayı: 36, 316 - 354, 31.12.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.796203

Öz

Çağdaş görsel sanat eserleri özellikleri, nitelikleri ve temsil gücü bakımından klasik ile modern estetik ve sanat anlayışından farklı bir anlayışı temsil etmektedirler. Çağdaş görsel sanat eserleri sanat izleyicileri tarafından anlaşılmak için haklarında yazılan açıklayıcı metinlere gereksinim duymaktadırlar. Ancak çağdaş sanat eserlerinin anlamlarının inşa edilmesi sürecinde rol alan aktörlerin yazdıkları bu metinler, sanat eserinin ait olduğu sanatçı ile sanat eseri arasında anlamsal bir kopuş yaratmaktadır. Sanat eserine sanatçı dışındaki aktörler tarafından bağlam, yorum ve anlam atfedilmesi bir özne olarak sanatçıyı dışarıda bırakmaktadır. Bu durum Roland Barthes’ın yazarın ölümü olarak bahsettiği bağlamda sanatçının ölümü anlamına gelmektedir. Böylece bu çalışmanın amacı günümüz çağdaş görsel sanat alanında üretilen sanat çalışmalarına anlam, bağlam üretilmesi sürecinin bir özne olarak sanatçıdan uzaklaşması ve sanat eseri ile sanatçı arasında ortaya çıkardığı sonuçları incelemek ve tartışmaktır. Bu doğrultuda çalışmanın kuramsal dayanakları olarak Roland Barthes, Umberto Eco ve Jean Baudrillard’ın yaklaşımlarından faydalanılmaktadır.

Kaynakça

  • Barthes, Roland (2005). Göstergebilimsel Serüven. Çev. Mehmet Rifat ve Sema Rifat. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, Roland (2013). Yazarın Ölümü. Dilin Çalışma Sesi (iç). Çev. Ayşe Ece vd. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Baudrillard, Jean (2010). Simülakrlar ve Simülasyon. Çev. Oğuz Adanır. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, Jean (2012). Sanat Komplosu: Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik 1. Çev. Elçin Gen ve Işık Ergüden. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Biçer Olgun, Hülya (2019). Çağdaş Sanatın Toplumsal İnşası: Sanat Eserinin Değerinin Sosyolojik Oluşumu, Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Bolla, Peter (2012). Sanat ve Estetik. Çev. Kubilay Koş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eco, Umberto (2003a). Yorum ve Tarih. Yorum ve Aşırım Yorum (iç). Çev. Kemal Atakay. İstanbul: Can Yayınları. 33-53.
  • Eco, Umberto (2003b). Yanıt. Yorum ve Aşırım Yorum (iç). Çev. Kemal Atakay. İstanbul: Can Yayınları. 153-165.
  • Eco, Umberto (2019). Açık Yapıt. Çev. Tolga Esmer. İstanbul: Can Yayınları.
  • Jameson, Fredric (2011). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. Çev. Nuri Plümer ve Abdülkadir Gölcü. Ankara: Nirengi Kitap.
  • Rajchman, John (2014). Çağdaş: Yeni Bir Fikir mi? Çağdaş Sanat Nedir? Modernlik Sonrası Sanat (iç). Ed. Ali Artun ve Nursu Örge. İstanbul: İletişim Yayınları. 19-40.
  • Lotringer, Sylvère (2012). Sanat Korsanlığı. Sanat Komplosu: Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik 1 (iç). İstanbul: İletişim Yayınları, 7-24.
  • Medina, Cuauhtémoc (2014). Çağdaş Sanat: 11 Tez. Çağdaş Sanat Nedir?: Modernlik Sonrası Sanat (iç). Ed. Ali Artun ve Nursu Örge. İstanbul: İletişim Yayınları. 7-18.
  • Morgan, Lynn M. (2009). Icons of Life: A Cultural History of Human Embryos. London: University of California Press.
  • Rifat, Mehmet (2019). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler. 7. Baskı. İstanbul: YKY.
  • Şaylan, Gencay (2009). Postmodernizm. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • 15. İstanbul Bienali Sergi Kataloğu (2017). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • 16. İstanbul Bienali Sergi Kataloğu. Yedinci Kıta: Saha Raporu (2019), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bowley, Graham “It’s a Banana. It’s Art. And Now It’s the Guggenheim’s Problem” https://www.nytimes.com/2020/09/18/arts/design/banana-art-guggenheim.html Erişim Tarihi: 18.09.2020.
  • https://www.arter.org.tr/marc-quinn Erişim Tarihi: 22.04.2020.
  • http://marcquinn.com/artworks/self Erişim Tarihi: 22.04.2020.
  • Video: https://www.instagram.com/p/B26UER9hx74/ Erişim Tarihi: 27.09.2019.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Biçer Olgun 0000-0001-7271-844X

Cem Koray Olgun 0000-0001-5523-2800

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Biçer Olgun, H., & Olgun, C. K. (2020). ÇAĞDAŞ SANAT VEYA ÖZNESİNİ YİTİREN SANAT: SANATÇININ ÖLÜMÜ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(36), 316-354. https://doi.org/10.14520/adyusbd.796203