Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNİN NİĞDE VE YÖRESİNDEKİ TÜKETİCİLERİN İNTERNET ÜZERİNDEN SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİSİ

Yıl 2021, Sayı: 37, 570 - 602, 30.04.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.790752

Öz

Araştırma, Corona virüsün neden olduğu Covid-19 pandemi sürecinin tüketicilerin internet üzerinden satın alma davranışlarını ve e-ticarette tüketici harcamalarındaki etkisini incelemek amacındadır. Bu amaçla hazırlanan anket formu, 01-31 Ağustos 2020 tarihleri arasında Google drive üzerinden araştırmanın örneklemini oluşturan Niğde ve yöresinde e-ticareti kullanan ve internet üzerinden alışveriş yapan 331 tüketiciyle gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen çalışma, mevcut durumu belirlemeye yönelik tanımlayıcı durum tespiti yapmak amacında keşifsel bir araştırma olup, verilerin değerlendirilmesinde bazı tanımlayıcı istatistiklerden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda Covid 19 pandemi sürecinde tüketicilerin internet üzerinden yaptıkları alışverişlerinde temel ihtiyaçlara (gıda, sağlık, temizlik, kişisel bakım ürünleri vb.) yöneldikleri, dijital platformları ve sosyal medyayı daha sık kullandıkları, işletmelerin yürüttüğü kurumsal sosyal sorumluluk projelerine özel önem verdiklerinin yanı sıra, pandemi sürecinin tüketicilerin harcama şeklini dönüştürmesinin yanı sıra, önceki dönemlere göre tüketicilerin daha fazla harcama yaptığı ve online alışverişin arttığı belirlenmiştir. Yine Covid-19 pandemi sürecinde tüketicilerin e-ticarette çok fazla etik sorunla karşılaşmadıkları ortaya çıkmıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Ağaç, S., Sevinir, S. D. ve YILMAZ, T. (2018). “Online giyim alışverişinde tüketicilerin karşılaştıkları sorunların cinsiyet değişkenine göre incelenmesi”. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 57-71.
  • Alaeddinoğlu, F. ve Rol, S. (2020). “Covid-19 pandemisi ve turizm üzerindeki etkileri”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 233-258.
  • Algür, S. ve Cengiz, F. (2011). “Türk tüketicilere göre onlıne (çevrimiçi) alışverişin riskleri ve yararları”. Journal of Yasar University, 6(22), 3666-3680.
  • Alpago, H. ve Alpago, D. O. (2020). “Koronavirüs Salgınının Sosyoekonomik Sonuçları”. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 99-114.
  • Armağan, E. A. ve Turan, A. H. (2014). “İnternet üzerinden alışveriş: demografik faktörlerin, bireysel ihtiyaçların etkisi üzerine ampirik bir değerlendirme”. Ataturk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 28(3), 1-22.
  • Aslan, R. (2020). “Tarihten günümüze epidemiler, pandemiler ve Covid-19”. Ayrıntı Dergisi, 8(85), 35-41.
  • Baker, S.R., Farrokhnia, R.A., Meyer, S., Pagel, M., ve Yannelis, C. (2020). “How does household spending respond to an epidemic? Consumption during the 2020 COVID-19 pandemic”, (No. w26949), National Bureau of Economic Research.
  • Beach, R. H., Kuchler, F., Leibtag, E. S., & Zhen, C. (2008). “The effects of avian influenza news on consumer purchasing behavior: a case study of Italian consumers' retail purchases” (No. 1477-2016-121074).
  • Cheng, F., Liu, T. ve Wu, C. (2013). “Perceived risks and risk reduction strategies in online group-buying”. Proceedings of 2013 International Conference on Technology Innovation and Industrial Manage- ment, 29-31 May, Phuket, Thailand, 18-25.
  • Cinel, E. A. (2020). “Covid-19’un küresel makroekonomik etkileri ve beklentiler”. Politik Ekonomik Kuram, 4(1), 124-140. Çakıroğlu, K., I., Pirtini, S. ve Çengel, Ö. (2020). “Covıd-19 sürecinde ve post-pandemi döneminde yaşam tarzı açısından tüketici davranışlarının değişen eğilimi üzerine kavramsal bir çalışma”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 81-103.
  • Danışmaz, A.T. (2020). “Covid-19 salgınının tüketicilerin online alışveriş tercihine etkisi”. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9 (2), 83-90.
  • Duygun, A. (2020). “COVID-19 Pandemisi Sırasında Tüketicilerin Yaşam Tarzlarının Değerlendirilmesi”. Econder Uluslararası Akademik Dergi, 4(1), 232-247.
  • Hamşıoğlu, A. B. (2013). “Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama”. International Journal of Economic & Administrative Studies, 6(11), 17-35.
  • Hsu, S. ve Bayarsaikhan, B. (2012). “Factors ınfluencing on online shopping attitude and ıntention of mongolian consumers”. The Journal of International Managemenet Studies, 7 (2), 167-176 174.
  • Elavarasan, R.M. ve Pugazhendhi, R. (2020). “Restructured society and environment: A review on potential technological strategies to control the COVID-19 pandemic”, Science of The Total Environment, 138858, 1-18. He, H. ve Harris, L. (2020). “The Impact of covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy”. Journal of Business Research 116, 176- 182.
  • Goddard, E. (2020). “The impact of COVID‐19 on food retail and food service in Canada: Preliminary assessment”. Canadian Journal of Agricultural Economics/Revue canadienne d'agroeconomie, 1-5.
  • Gössling, S. S. D. ve Hall, M.(2020). “Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19”. Journal of Sustainable Tourism https://doi. org/10.1080/09669582.2020, 1758708.
  • Güven, H. (2020). “Covıd-19 pandemik krizi sürecinde e-ticarette meydana gelen değişimler”. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 251-268.
  • İbiş, S. (2020). “Covıd-19 salgınının seyahat acentaları üzerine etkisi”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98.
  • Jones, K. (2020). “How COVID-19 consumer spending is impacting industries”. Visual Capitalist.
  • Kantarcı, Ö., Özalp, M., Sezginsoy, C., Özaşkınlı, O. ve Cavlak, C. (2017). “Dijitalleşen dünyada ekonominin itici gücü: E-ticaret”. TÜSİAD Yayını Nisan 2017, Yayın No: TÜSİAD-T/2017, 04-587.
  • Kayabaşı, A. (2010). “Elektronik (online) alişverişte lojistik faaliyetlere yönelik müşteri şikayetlerinin analizi ve bir alan araştırması”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2), 21-42.
  • Keskin, S. ve BAŞ, M. (2015). “Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerine etkisinin belirlenmesi”. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 51-69.
  • Kırcova İ. (2008). “İnternette pazarlama”. (4. Baskı). Beta Yayınları. İstanbul.
  • Knotek II, E.S., Schoenle, R., Dietrich, A., Kuester, K., Müller, G., Myrseth, K.O.R. ve Weber, M. (2020). “Consumers and COVID-19: A Real-Time Survey”. Economic Commentary, (2020-08), 1-6.
  • Kotler, P. (2020). “The consumer in the age of coronavirus”. Journal of Creating Value, 6(1), 12-15.
  • Ku, S., Cavusgil, S. T., Ozkan, K. S., Pinho, C. R. A., Pinho, M. L. , Sanguineti, F., Poliakova, E.& Sharma, S. (2020). “The Great Lockdown Recession and International Business”. Rutgers Business Review, 5(1), 113-135.
  • Lee, C. ve Kahle, L. R. (2019). “Social media and values”. Consumer Social Values, 145-151.
  • Li, J., Nguyen, T. H. H. ve Coca-Stefaniak, J. A. (2020). “Coronavirus impacts on post-pandemic planned travel behaviours”. Annals of Tourism Research. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102964.
  • Morris, K. ve Karmin, C. (2020). “Hotels turn to layoffs, room rate cuts as business staggers”. The Wall Street Journal. Available at: https://www.wsj.com/articles/hotels-turn-tolayoffs-room-rate-cuts-as-business-staggers-11584108223. [Accessed: 19 March 2020].
  • Nguyen, H. V., Tran, H. X., Van Huy, L., Nguyen, X. N., Do, M. T. ve Nguyen, N. (2020). “Online book shopping in vietnam: the ımpact of the covıd-19 pandemic situation”. Publishing Research Quarterly, 1-9.
  • Özpınar, Ş. B. ve Aydın, G. (2020). “Kriz iletişiminde infografik kullanımı: covid-19 pandemi sürecinde infografikler üzerine bir inceleme”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 240-261.
  • Petetin, L. (2020). “The COVID-19 Crisis: An opportunity to ıntegrate food democracy into post-pandemic food systems”. European Journal of Risk Regulation, 11, 326-336.
  • Shaikh, A. (2020). “Effective factors in changing the buying behavior of consumer due to Covid-19”. Studies in Indian Place Names, 40 (68), 408-414.
  • Stanciu, S., Radu, R.I., Sapira, V. ve Dumitrache, B. (2020). “Consumer behavior in crisis situations- research on the effects of COVID-19 in Romania”. Annals of Dunarea de Jos University of Galati, 5-13. Tekin, İ. Ç. (2020). “Pandemi sürecinde değişen tüketici davranışları”. Business & Management Studies: An International Journal, 8(2), 2331-2347.
  • Wachyuni, S. S. ve Kusumaningrum, D. A. (2020). “The Effect of COVID-19 Pandemic: How are the Future Tourist Behavior?”. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 67-76.
  • Yavuz, F. (2020). “Tarıma koronavirüs etkisi”. Kriter Dergisi, Yıl, 5, 46.
  • Yayar, R. ve Sadaklıoğlu, H. (2012). “Kamu çalışanlarının internetten ürün satın alma davranışları üzerine bir araştırma”. Business and Economics Research Journal, 3(3), 145-157.
  • https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52448919, Erişim Tarihi: 25.08.2020.
  • https://covid19.tabipacademy.com/2020/05/18/degisen-tuketici-davranislari/, Erişim Tarihi: 20.08.2020.
  • https://digitalage.com.tr/covid-19-ile-degisen-tuketici-davranislari-online-pazar-yerlerine-nasil-yansidi/, 26.08.2020.
  • https://hbrturkiye.com/blog/covid-19-tuketiciler-ne-istiyor-markalar-ne-yapiyor, Erişim Tarihi: 20.08.2020.
  • https://pazarlamasyon.com/degisen-tuketici-davranislari-online-pazar-yerlerine-nasil-yansidi/, Erişim Tarihi: 21.08.2020.

THE EFFECT OF THE COVID 19 PANDEMIC PERIOD ON THE INTERNET PURCHASING BEHAVIOR OF CONSUMERS IN NIGDE AND ITS REGION

Yıl 2021, Sayı: 37, 570 - 602, 30.04.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.790752

Öz

The research aims to examine the impact of the Covid-19 pandemic period caused by the Corona virus on consumers' online purchasing behavior and consumer spending in e-commerce. The questionnaire form prepared for this purpose was carried out conducted between 01-31 August 2020 with 331 consumers who use e-commerce and shop on the internet in Niğde province, which constitutes the sample of the research on Google drive. As a result of the research, it has been determined that in the Covid 19 pandemic period, consumers turn to basic needs (food, health, cleaning etc.), use digital platforms and social media more frequently, and pay special attention to corporate social responsibility projects carried out by businesses, transform the way they spend as they spend more and online shopping has increased compared to previous periods. Again, during the Covid-19 pandemic period, it was revealed that consumers did not encounter too many ethical problems in e-commerce.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Ağaç, S., Sevinir, S. D. ve YILMAZ, T. (2018). “Online giyim alışverişinde tüketicilerin karşılaştıkları sorunların cinsiyet değişkenine göre incelenmesi”. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 57-71.
  • Alaeddinoğlu, F. ve Rol, S. (2020). “Covid-19 pandemisi ve turizm üzerindeki etkileri”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 233-258.
  • Algür, S. ve Cengiz, F. (2011). “Türk tüketicilere göre onlıne (çevrimiçi) alışverişin riskleri ve yararları”. Journal of Yasar University, 6(22), 3666-3680.
  • Alpago, H. ve Alpago, D. O. (2020). “Koronavirüs Salgınının Sosyoekonomik Sonuçları”. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 99-114.
  • Armağan, E. A. ve Turan, A. H. (2014). “İnternet üzerinden alışveriş: demografik faktörlerin, bireysel ihtiyaçların etkisi üzerine ampirik bir değerlendirme”. Ataturk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 28(3), 1-22.
  • Aslan, R. (2020). “Tarihten günümüze epidemiler, pandemiler ve Covid-19”. Ayrıntı Dergisi, 8(85), 35-41.
  • Baker, S.R., Farrokhnia, R.A., Meyer, S., Pagel, M., ve Yannelis, C. (2020). “How does household spending respond to an epidemic? Consumption during the 2020 COVID-19 pandemic”, (No. w26949), National Bureau of Economic Research.
  • Beach, R. H., Kuchler, F., Leibtag, E. S., & Zhen, C. (2008). “The effects of avian influenza news on consumer purchasing behavior: a case study of Italian consumers' retail purchases” (No. 1477-2016-121074).
  • Cheng, F., Liu, T. ve Wu, C. (2013). “Perceived risks and risk reduction strategies in online group-buying”. Proceedings of 2013 International Conference on Technology Innovation and Industrial Manage- ment, 29-31 May, Phuket, Thailand, 18-25.
  • Cinel, E. A. (2020). “Covid-19’un küresel makroekonomik etkileri ve beklentiler”. Politik Ekonomik Kuram, 4(1), 124-140. Çakıroğlu, K., I., Pirtini, S. ve Çengel, Ö. (2020). “Covıd-19 sürecinde ve post-pandemi döneminde yaşam tarzı açısından tüketici davranışlarının değişen eğilimi üzerine kavramsal bir çalışma”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 81-103.
  • Danışmaz, A.T. (2020). “Covid-19 salgınının tüketicilerin online alışveriş tercihine etkisi”. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9 (2), 83-90.
  • Duygun, A. (2020). “COVID-19 Pandemisi Sırasında Tüketicilerin Yaşam Tarzlarının Değerlendirilmesi”. Econder Uluslararası Akademik Dergi, 4(1), 232-247.
  • Hamşıoğlu, A. B. (2013). “Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama”. International Journal of Economic & Administrative Studies, 6(11), 17-35.
  • Hsu, S. ve Bayarsaikhan, B. (2012). “Factors ınfluencing on online shopping attitude and ıntention of mongolian consumers”. The Journal of International Managemenet Studies, 7 (2), 167-176 174.
  • Elavarasan, R.M. ve Pugazhendhi, R. (2020). “Restructured society and environment: A review on potential technological strategies to control the COVID-19 pandemic”, Science of The Total Environment, 138858, 1-18. He, H. ve Harris, L. (2020). “The Impact of covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy”. Journal of Business Research 116, 176- 182.
  • Goddard, E. (2020). “The impact of COVID‐19 on food retail and food service in Canada: Preliminary assessment”. Canadian Journal of Agricultural Economics/Revue canadienne d'agroeconomie, 1-5.
  • Gössling, S. S. D. ve Hall, M.(2020). “Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19”. Journal of Sustainable Tourism https://doi. org/10.1080/09669582.2020, 1758708.
  • Güven, H. (2020). “Covıd-19 pandemik krizi sürecinde e-ticarette meydana gelen değişimler”. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 251-268.
  • İbiş, S. (2020). “Covıd-19 salgınının seyahat acentaları üzerine etkisi”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98.
  • Jones, K. (2020). “How COVID-19 consumer spending is impacting industries”. Visual Capitalist.
  • Kantarcı, Ö., Özalp, M., Sezginsoy, C., Özaşkınlı, O. ve Cavlak, C. (2017). “Dijitalleşen dünyada ekonominin itici gücü: E-ticaret”. TÜSİAD Yayını Nisan 2017, Yayın No: TÜSİAD-T/2017, 04-587.
  • Kayabaşı, A. (2010). “Elektronik (online) alişverişte lojistik faaliyetlere yönelik müşteri şikayetlerinin analizi ve bir alan araştırması”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2), 21-42.
  • Keskin, S. ve BAŞ, M. (2015). “Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerine etkisinin belirlenmesi”. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 51-69.
  • Kırcova İ. (2008). “İnternette pazarlama”. (4. Baskı). Beta Yayınları. İstanbul.
  • Knotek II, E.S., Schoenle, R., Dietrich, A., Kuester, K., Müller, G., Myrseth, K.O.R. ve Weber, M. (2020). “Consumers and COVID-19: A Real-Time Survey”. Economic Commentary, (2020-08), 1-6.
  • Kotler, P. (2020). “The consumer in the age of coronavirus”. Journal of Creating Value, 6(1), 12-15.
  • Ku, S., Cavusgil, S. T., Ozkan, K. S., Pinho, C. R. A., Pinho, M. L. , Sanguineti, F., Poliakova, E.& Sharma, S. (2020). “The Great Lockdown Recession and International Business”. Rutgers Business Review, 5(1), 113-135.
  • Lee, C. ve Kahle, L. R. (2019). “Social media and values”. Consumer Social Values, 145-151.
  • Li, J., Nguyen, T. H. H. ve Coca-Stefaniak, J. A. (2020). “Coronavirus impacts on post-pandemic planned travel behaviours”. Annals of Tourism Research. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102964.
  • Morris, K. ve Karmin, C. (2020). “Hotels turn to layoffs, room rate cuts as business staggers”. The Wall Street Journal. Available at: https://www.wsj.com/articles/hotels-turn-tolayoffs-room-rate-cuts-as-business-staggers-11584108223. [Accessed: 19 March 2020].
  • Nguyen, H. V., Tran, H. X., Van Huy, L., Nguyen, X. N., Do, M. T. ve Nguyen, N. (2020). “Online book shopping in vietnam: the ımpact of the covıd-19 pandemic situation”. Publishing Research Quarterly, 1-9.
  • Özpınar, Ş. B. ve Aydın, G. (2020). “Kriz iletişiminde infografik kullanımı: covid-19 pandemi sürecinde infografikler üzerine bir inceleme”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 240-261.
  • Petetin, L. (2020). “The COVID-19 Crisis: An opportunity to ıntegrate food democracy into post-pandemic food systems”. European Journal of Risk Regulation, 11, 326-336.
  • Shaikh, A. (2020). “Effective factors in changing the buying behavior of consumer due to Covid-19”. Studies in Indian Place Names, 40 (68), 408-414.
  • Stanciu, S., Radu, R.I., Sapira, V. ve Dumitrache, B. (2020). “Consumer behavior in crisis situations- research on the effects of COVID-19 in Romania”. Annals of Dunarea de Jos University of Galati, 5-13. Tekin, İ. Ç. (2020). “Pandemi sürecinde değişen tüketici davranışları”. Business & Management Studies: An International Journal, 8(2), 2331-2347.
  • Wachyuni, S. S. ve Kusumaningrum, D. A. (2020). “The Effect of COVID-19 Pandemic: How are the Future Tourist Behavior?”. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 67-76.
  • Yavuz, F. (2020). “Tarıma koronavirüs etkisi”. Kriter Dergisi, Yıl, 5, 46.
  • Yayar, R. ve Sadaklıoğlu, H. (2012). “Kamu çalışanlarının internetten ürün satın alma davranışları üzerine bir araştırma”. Business and Economics Research Journal, 3(3), 145-157.
  • https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52448919, Erişim Tarihi: 25.08.2020.
  • https://covid19.tabipacademy.com/2020/05/18/degisen-tuketici-davranislari/, Erişim Tarihi: 20.08.2020.
  • https://digitalage.com.tr/covid-19-ile-degisen-tuketici-davranislari-online-pazar-yerlerine-nasil-yansidi/, 26.08.2020.
  • https://hbrturkiye.com/blog/covid-19-tuketiciler-ne-istiyor-markalar-ne-yapiyor, Erişim Tarihi: 20.08.2020.
  • https://pazarlamasyon.com/degisen-tuketici-davranislari-online-pazar-yerlerine-nasil-yansidi/, Erişim Tarihi: 21.08.2020.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ruhan İri 0000-0002-5981-9673

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA İri, R. (2021). COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNİN NİĞDE VE YÖRESİNDEKİ TÜKETİCİLERİN İNTERNET ÜZERİNDEN SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİSİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(37), 570-602. https://doi.org/10.14520/adyusbd.790752